Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Effektförlust ng900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Effektförlust ng900

    Nån som vet på ett ungefär hur mycket som försvinner i min växellåda??
    NG 900 turbo.
    Hur varierar effektförlusten mot varvtalet eller hastigheten??
    Måste veta så jag kan sätta mina kompisar på plats (en kör volvo och en opel...)
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Skulle tippa att Du tappar 10-12% mellan vevaxel och däck.
    Jag mätte upp 10,8% förlust på min bil under test medelst rullande landsväg. Sedan beror det lite på val av däck o.s.v.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    citat:
    Jag mätte upp 10,8% förlust på min bil under test medelst rullande landsväg. Sedan beror det lite på val av däck o.s.v.

    Hmm här vart det lurigt.
    Som man mäter förlusteffekten på en rullande landsväg så den lika oavsätt drivhjuls/motoreffekt pga man mäter den med koppingen nedtryckt. De värden jag sätt ligger mellan 15-30kW på en grävling mycket beronde på maxhastigheten som den är mätt vid.

    citat:
    Skulle tippa att Du tappar 10-12%

    Håller fullständigt med, tom 10-15% skulle jag hugga till med.
    0-100 ??? Ibland

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Nu då det en gång kommit upp en tråd där nån undrar över effektförluster så kan jag inte längre motstå att vädra en fundering...

    Borde inte förlusten i drivlinan ha ett bestämt värde? En viss effekt som krävs för att vrida runt alla kuggar, axlar och skit i drivlinan? Tycker att detta med %-värde verkar lite snett men ändå ger ju alla drivlineförlusten i % av motoreffekten så jag antar att jag tänker snett.

    För att illustrera mitt tänkande med ett exempel: Vi antar att en 9000CC har en uppgiven transmissionförlust på 12%, således skulle transmissionen på turbomodellen "äta" 0,12*175hk=21hk, medans samma (nästan iaf) låda på i-modellen bara skulle ta 130*0,12=15,6hk. Lite klumpiga ordval ur fysikalisk synvinkel men det får ni ha överseende med.

    Så varför går det åt 5,4hk mera till att driva runt kuggarna i turbonmodellen? Lådorna är ju identiska förutom utväxlingen...Ett större vridmoment ger ju större brytkrafter inne i lådan och lagren är ju under större tryck=större friktion så liiite mera går det säkert åt i transmissionförluster på en starkare bil men det kan ju inte öka linjärt med effekten
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Förlusterna ÄR en funktion av av vad man stoppar in, allså effekten i motorn. Men jag tror inte den är riktigt linjär men en %-sats av motoreffekten är en bra aproximation.
    0-100 ??? Ibland

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Hur är det med bakhjulsdrivna bilar då??
    Typ Volvos M46 eller vad den heter som sitter på 740...
    Är det någon skillnd..??

    Blir förövrigt förlusten större om man monterar grövre drev som tål mer kräm??

    Tack för svaren hittills iaf.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Effektförlust med AC igång?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 11:55
  2. Effektförlust E75 VS E85?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 21:30
  3. BF-98 vs BF-95 effektförlust?
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 16:26
  4. Effektförlust över 4000 rpm! Why!!!?
    Av Lightning Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 00:29
  5. Effektförlust?????
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •