Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startproblem NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 -06

    Hej! Vår Saab 9-3 -06 slutade funka över en natt. Gått ca 25.000 mil utan större problem och sen helt plötsligt vägrade den starta en morgon. Vi har inte upplevt några övriga problem på slutet.

    Inga felkoder fanns. Jag har testat att ladda batteriet utan resultat. Har tagit av batteriet så allt blev nollat utan resultat. Startar ej med startas.

    Varvtalsräknaren för sig inte när man kör på startmotorn så testade att byta vevaxelgivaren men det blev inte bättre och varvtalsräknaren rör sig ändå inte. Kan det vara fel på bränslepumpen eller tändningen ändå? Eller är det något annat fel när varvtalsräknaren ej rör sig?

    Mvh Lars

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Varvtalsnålen är ingen felindikator för vevaxelgivare på T8, bara på T7.
    Om den inte tänder till på startgas så ligger felet på tändningssidan.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Varvtalsnålen är ingen felindikator för vevaxelgivare på T8, bara på T7.
    Om den inte tänder till på startgas så ligger felet på tändningssidan.
    /Johan
    Tack Johan för svaret och välkomnandet. Då ska jag nog sikta in mig på att se över tändningen.

    Är det värt för en lekman att byta dessa saker själv eller gör jag bättre i att lämna in till verkstad? Gissar att de också kommer byta tändkasett som första steg så jag åker på den kostnaden i vilket fall.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Din bil har separata tändspolar för varje cylinder, inte en gemensam tändkassett som äldre Saabar.
    Det blir gärna dyrt att byta delar på måfå, så tipset är nog att lämna in den för ordentlig felsökning. Bla med Saabs egna diagnosverktyg.
    /Johan

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    9-3,an är så pass sofistikerad att den i de flesta fall brukar tala om, om något är fel elektroniskt. (Spjällhus, tändningslås etc. etc.) Dock räknas så vitt jag vet inte vevaxelgivare hit så det är en möjlig felorsak.

    Men är också nyfiken på, vart sprutade du in startgasen? Lossade du slangen efter luftfiltret eller sprutade du in den före luftfiltret?

    Ju närmre spjällhuset du kan få in gasen desto bättre.

    Du kan ju också göra det gamla knepet att skruva ur tändstiften och kolla hur de ser ut (blöta/torra) även om jag antar att det finns ett flertal tillfällen när bilen stryper bränsletillförseln av andra orsaker så är det kanske inte någon 100%,ig indikation men ändå så pass intressant att det är värt att kolla (tycker jag).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag lossade slangen efter luftfiltret när jag körde med startgasen.

    Det där med alla kolla stiften är ju ett bra test. Men om det är separata tändspolar så känns det ju tyvärr som något annat fel. Alla borde ju inte dö på samma gång.

    Blir nog en tur till verkstaden då men det är ju inte det lättaste i semestertider.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kan bekräfta att det var vevaxelgivaren som var fel men jag hade inte fått den helt perfekt riktad så den behövde justeras.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det borde väl inte gå att få den fel? Satt den inte tillräckligt långt in?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tydligen satt inte O-ringdn bra där inne utan utan det blev en liten brytning kring den. Men första gången jag testade att byta så jag gjorde nog något misstag.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 -00 Startproblem
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 12:32
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •