Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Oljud från AC-kompressorn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Oljud från AC-kompressorn OG9-5

    Har drabbats av vinande, tjutande oljud med stor sannolikhet från AC-kompressorn. (9-5, 230 hp/ automat Vector Sport Kombi -05). Se Lätta/lyfta motor 9-5 med domkraft + bräda under tråget?

    Problemet är att AC kompressorns remskiva har ett ca 1mm axialt spel och vid handrullning avger ett svagt knastrande/ knistrande ljud. Ljudet uppkom ungefär i samband med att ACn slutade kyla. Nu är jag som rubriken antyder idiot på såna här moderniteter som AC. Men har fattat att kompressorn slår till (borde slå till?) genom en magnetkoppling när husse via det automatiska klimat-kontrollsystemet tycker det blir svettigt på 100-milsresan i +30C.

    Läget rent ekonomiskt är att husse har begränsad lust att lägga Xtkr på att totalrenovera AC-systemet på bruks-landsvägsloket. För 30 år sedan gick det ju fint att ACa genom att veva ned vänster framruta på Amazonen.. Det blir ju också snart höst och drägliga utomhustemperaturer. Men det ylande oljudet från (sannolikt) AC-kompressorn börjar tära på SAAB-tålamodet.

    Så vad gör man? Kan man byta lager och/ eller magnetkoppling på AC-kompressorn utan att plocka ut aggregatet och dumpa miljövidrigheter i atmosfären? I så fall hur? Ej kylande AC kan jag som antytt stå ut med men inte det ständiga varvtalsberoende ylandet från motorns högersida.

    Tacksam för tips. MVH/ Nejinteensaabigen
    Senast redigerat av Moderator den 2018-08-01 klockan 22:39. Anledning: Länk till relevant tråd

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Hittade denna gamla länk: Någon som har färskt relevant info relaterat till problematiken?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ght=kompressor

    - - - Uppdaterad - - -

    Ffa vad gäller var man kan få tag på lager till rimligt pris..

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    AC borde kyla även om lagret är 1/2-kass och skramlar.

    Men är kompressorn defekt kyler det ju inte. Då lär inte ett lager lösa saken. En ny (beg) kompressor kanske krävs...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Jo men precis, har tänkt tanken och har i närområdet en bauta-skrot med rader av 9-5or där självplock till kilopris gäller. Men om man då bultar lös en beg kompressor därifrån och ersätter den ylande med en dylik beg och får tyst på ylandet, hur ska man då se på miljöaspekten och hur kommer det att funka praktiskt? Kan man s.a.s. skita i AC-behovet och bara ha en död kompressor på plats med det enda syftet att tillhandahålla ett tyst lager för remmen? Kan som antytt leva utan AC men vill inte köra gata upp och gata ned med en jamande katt i dödsångest under huven. Skulle det funka med en beg kompressor med OK lager (och magnet-koppling) som inte levererar kyla? OK för mig t.v. Har kollat med den lokala auktoriserade SAAB-verkstan och dom ska ha 1.100:- som startavgift för att kolla på AC-problemet och därefter ge en offert på Xtkr för att lösa problemet och få allt att funka. På en bil som mellan tummen och pekfingret är värd ca 10 tkr.. Alternativet är att dumpa skiten och köpa en besiktigad Volvo (ursäkta svordomen :-) 850 från sent 90-tal för 5.000:- och därmed fixa transportbehovet ett år framåt och så får man se vad det blir sen. Kanske en tidig 900. Dom är svåra att ta livet av om man håller rosten i schack.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    På skroten bör väl vätskor och gaser vara tömda innan de ställs ut? Tror tillomed man tjänar pengar på gasen numera. Så miljö aspekten borde vara lugn, hittar du ingen på skroten borde blocket/Tradera kunna leverera.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Problemet, om vi kallar det så, är ju systemet måste tömmas innan du kan ta bort kompressorn. Och det måste göras av verkstad.
    Ring några verkstäder och fråga vad dom kan ge för pris för tömning. Efter det kan du skruva fritt. Bör inte kosta så mycket.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Om du kan leva utan kyla och bara vill få bort ljudet så fanns väl 9-5 även utan AC, eller har jag fel där?
    Jag vet att på og9-3, som har i princip samma motor, så kan man helt enkelt köpa en rem till en bil utan AC och låta kompressorn hänga kvar men utan drivning. Min -02 9-3 har åkt så i flera år sen magnetkopplingen till kompressorn skar.

    Så frågan är väl egentligen, fanns 9-5 utan AC?

    - - - Uppdaterad - - -

    Besvarar min egen fråga efter en snabb googling.
    Ja, dom fanns utan AC.

    https://www.maptunparts.se/motordela...1-utan-ac.html
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    9-5 med ACC lär ju alltid ha AC, och även om det existerar 9-5 utan ACC så är dom ju extremt ovanliga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Byta till rem utan AC är helt klart minst jobb. Att deala med en firma som tömmer systemet och sedan återfyller det sen när man bytt kompressorn låter sig göras om man hör runt lite.

    Jag tror helt klart på att kompressorn är slut.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Stort tack för många mkt bra kommentarer och råd! Tog med mig dom + min problematik till min lokala auktoriserade SAAB-verkstad i Landskrona. Tror aldrig jag blivit bättre bemött på en bilverkstad. OK, inte så många verkstads-besök genom åren då jag är och alltid varit och är en "bra-karl-klarar-sig-själv-typ". Men sicket ett sånt bemötande! Killen på chefs-kontoret fattade direkt vad det handlade om; att hålla liv i ett fantastiskt landsvägslok till minsta möjliga kostnad. Med eller utan AC. Han gick igång i reservdelskataloger, ringde åldrade erfarna kollegor och kom fram till att det finns en kortare rem för 9-5or utan AC. Beställde en direkt. Med beskedet att; "vi tar hem den så har du den i morrn fm och så du kan ju låna den över helgen och se om det funkar. Så gör vi upp det ekonomiska nästa vecka map om du vill lämna igen den om det inte funkar eller pröjsa och behålla den om det funkar att bypassa kompressorn". Och som bonus en radda nyttig info; t.ex. : "Om det är för lite kylmedium i systemet så är inte frånvarande tillslag av magnetkopplingen nödvändigtvis en indikation på pajad magnetkoppling bafatt när det är för lite kylmedium så slår inte magnetkoppling till oavsett kylbehov". Nyttig info var ordet sa Bull. Mycket stor cred till: Auktoriserad SAAB-service i Landskrona!

    Till nästa frågeställning/ plan B: Om den AC-befriade multiremmen inte passar är plan B att ersätta det skrikande kompressorlagret med ett icke-skrikande. Så då måste man pilla ut remskiva+lager och pressa in ett nytt. Från nättrådar får jag instruktionen "lossa centralmuttern på kompressoraxeln". Problemet är bara att axeln som muttern är gängad på snurrar fritt när jag vrider på muttern (14mm). Har prövat mothålla med tvingar och rörtång men det är svårt att få tillräckligt bra tag för att fixa mothåll. Hur faan gör man för att spärra rotationen på kompressoraxeln? Som när man med en knapp spärrar rotationen på vinkelslipen när man ska byta skiva om ni förstår.. Och vidare; är muttern normal- eller norskgängad? Dvs lossning med- eller motsols?

    MVH/ Inteensabbigen

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Lossa centrumbult på AC-kompressor-axel

    Någon som vet hur man lossar centrumbulten på AC-kompressorn för att kunna pilla ut remskiva, lager och därefter magnetkoppling? (9-5 230Hp, automat -05)). Problemet jag står inför är att kompressoraxeln medsnurrar när jag vrider centrumbulten. Nättrådar anger bara att man för att lossa remskiva, lager och magnetkoppling ska börja med att lossa centrumbulten med kompressorn på plats i motorn. Men hur fanken då när hela paketet snurrar när jag vrider på centrumbulten? Finns det någon spärrmekanism för att förhindra rotationen?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    WIS ger inte jättemycket hjälp: Demontera medbringaren med hjälp av en 10 mm nyckel och ett lämpligt mothåll. Dra ut den från axeln. Demontera låsringen som håller remskivan och lyft av remskivan.

    Jag skulle prova att hålla fast remskivan med en stor tving med gummibackar. Jag har en sån av fabrikat Wolfcraft som ofta kommer till nytta. Har dock aldrig demonterat remskiva på komressor.

    Det är en skruv som håller medbringaren, bultar har inga gängor.

    Edit: Undrar om en sån gummiduk som vi har i köket för att få grepp om lock till gurkburken och liknande skulle hjälpa till för att få tvingen att greppa bättre eller kanske en bit av en cykelslang?
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-08-03 klockan 08:47.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Oljefilteravdragare med nåt gummi emellan?

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Lite update för dom som är intresserade av den här tråden. Kanske borde ligga i motorforumet, moderator får gärna flytta om det går och är lämpligt. Iaf har det visat sig att magnetkopplingen till AC-kompressorn definitivt är körd, sannolikt även lagret. Vald strategi blir då av ekonomiska skäl/ överväganden att försöka hitta en lösning utan AC men utan tjutande lager från AC. Har lånat en multirem för 9-5 utan AC från fantastiska SAAB-verkstaden i Landskrona för att testa om det kan låta sig göras. Visar sig att rem för 9-5 utan AC baseras på lång remdragning. Mitt ök har kort remdragning. Måste därför konvertera till lång remdragning för att den AC-befriade remmen ska passa. I morrn blir det därför besök på Billberga skrot för att försöka hitta den mittre rem-brytrulle som skiljer lång från kort dragning Ja,ja, jag förstår att SAAB-entusiaster suckar över mitt snålande, borde ryta alla spänn- och brytrullar för att minimera framtida problem. men här är det "Carpe Dium" som gäller. Vet av erfarenhet att fixar jag ACn kommer kamkedjan att börja rassla, när kamkedjan är bytt kommer turbon att haverera etc., etc. Återkommer med mer info om hur de här projektet fortskrider. Fick förresten ett tips från nämnd verkstad om hur man får lös centrummuttern från AC-kompressor-axeln: Sätt tillbaka remmen och spänn utav helvete så brukar det räcka som mothåll för att lossa centrum-muttern (det är inte en bult). Jamen självklart, hur korkad får man vara som inte tänkt på det?

    MVH/ Nejinteensaabigen

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Intressant att följa utvecklingen.
    Kan för övrigt lova dig att ingen här klagar på dig. Det är många som inte har mängder med stålar.
    På detta forum dömer vi inte varandra.
    Vi hjälper varandra. Hehe

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kan själv är bäst

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Missljud från AC-Kompressorn
    Av KaptenKidd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 22:57
  2. Multiremmen vill kalva av från hjulet på ac kompressorn 9000
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 23:18
  3. Oljud i kompressorn?
    Av la_tobbe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •