Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Akut hög oljeförbrukning OG9-5

  1. #1

    Akut hög oljeförbrukning OG9-5

    Hej!

    Glömde skriva i titeln att det är en årsmodell 2002

    Min mamma är just nu på väg från Göteborg till Sundsvall, en resa på ungefär 80 mil. Hon lämnar Göteborg utan att kolla oljestickan, (klantigt), och åker upp mot mig. Ungefär 30 mil in i resan säger bilen "check engine oil". Då är oljan preeeciiis vid knoppen på stickan. Jag ber henne hälla på 1-2 liter, (tills det ser bra ut på stickan), och hon fortsätter sin färd. Nu, ungefär 50 mil senare, plingar "check engine oil" till igen. Hon kollar oljan och då är nivån strax ovanför bollen på stickan igen. Lampan för olja har aldrig tänts i instrumentpanelen utan det är datorn som varnar för låg oljenivå.

    Bilen bytte turbo till ny original för ungefär ett år sedan. Har inte rullat mer än 300 mil sedan dess och nu slukar den olja i en rasande takt. Hon har ungefär 10 mil kvar till Sundsvall och fyllde precis på igen.

    När hon kommer upp hit så har jag förhoppningen att det är något smidigt, även om det nästan aldrig är det med oljeproblem. Vad tror ni att det kan vara och vad tycker ni att jag ska felsöka direkt när hon kommer upp?

    Turbon är som sagt bytt, men det är aldrig omöjligt att den har gått sönder igen. Bilen blåryker inte när hon startar den eller kör, (enligt henne, jag ska dubbelkolla när hon kommer upp).

    Alla tipps uppskattas som alltid!

    Med vänliga hälsningar,
    Pontus Andersson.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-08-01 klockan 17:47.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Kolla runt & under motorn. Om det syns nåt på marken tex. Kan ju blivit något större läckage.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det positiva i bedrövelsen är att det är lättare att felsöka stora läckage än små...

    1 liter olja försvinner inte så snabbt utan att det märks på något sätt. Antingen rinner det ut ur motorn (lyfter du upp bilen borde du hitta oljekladd någonstans på motorblocket, eller se fläckar på marken under bilen) eller så förbränns det i motorn (1L på 50mil lär ge upphov till färgade avgaser).

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Ryker den?
    Vevaxeltätning?

  5. #5
    Väntade en stund för att låta bilen köra ner så att jag kan gå ner och starta den kall och felsöka själv. Den timmen den stod där hade det inte läckt ut något på marken. Startade den för att köra, ingen rök över huvud taget. Inte vit heller. Ingen olja i kylarvätskan. Detta är bortom mig. Tycker bilen låter lite mer... "ventiligt" än vad den har gjort innan men skulle lika gärna kunna vara typ multiremmen som låter. Svårt att säga. Video ligger här nere.



    10 mil innan Sundsvall hände mamma på lite för mycket olja. När hon kom upp nu hade den inte röst sig vad jag kan se. Kan det vara så att motorn helt enkelt var så tom när hon hällde på första gången att den helt enkelt slurpade i sig och så behövde hon göra en andra påfyllning bara för att toppa upp.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  6. #6
    Uppdatering.

    Jag var ute och kollade under bilen idag. Ingen olja. Startade den och det rök inte blått. Rök ingenting.

    Nu när bilen är uppe ska jag köra den lite och hålla koll själv. Det är konstigt, är ju nästan 4 liter totalt som hällts i motorn. (Nu har den dock typ 3DL för mycket olja i motorn.)

    Knepigt.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det ska inte finnas något meddelande i SID för oljenivå på B205 eller B235 motor. Det finns inga oljenivåvakter på dessa motorer.

    Eller är det varningen för oljetryck som plingat till?

    Är motorn torr och inte blåryker så finns det egentligen bara kolvringar kvar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Är väl inte omöjligt att det var för lite olja ifrån början, när hon kör så stänkte det upp lite på stickan så blir det ett felvärde där. mellan knoppen o max är 1L om jag inte minns fel plus felmätningen på x antal dl? Vet inte mängden ifrån botten av stickan till knoppen slutar så att säga.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det ska inte finnas något meddelande i SID för oljenivå på B205 eller B235 motor. Det finns inga oljenivåvakter på dessa motorer.

    Eller är det varningen för oljetryck som plingat till?

    Är motorn torr och inte blåryker så finns det egentligen bara kolvringar kvar.

    Mvh
    "Check Engine Oil" stod det i SID-en enligt henne. Det var ingen lampa tänd på instrumentpanelen. Jag såg aldrig meddelandet själv.

    Citat Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
    Är väl inte omöjligt att det var för lite olja ifrån början, när hon kör så stänkte det upp lite på stickan så blir det ett felvärde där. mellan knoppen o max är 1L om jag inte minns fel plus felmätningen på x antal dl? Vet inte mängden ifrån botten av stickan till knoppen slutar så att säga.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Jag tänker såhär:

    Motorn är nästan hel tom. Hon åker från Göteborg. Fyller på 1,5 liter, motorn får precis från under knoppen till ovanför knoppen. Kör 40 mil till, motorn säger att den fortfarande är för lite, fyller på 1,5 liter till, har nu för mycket olja i motorn.

    Det är det eller, som du säger, kolvringar. Är det kolvringar borde hon fortfarande kunna komma hem till Göteborg igen, bara det att bilen drar en jäkla massa olja. Vad tyckte ni på filmen. Låter motorn okej? Jag kan inte säga att det skulle låta bra eller dåligt. Bilen är ju 16 år gammal.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Check Engine Oil ska bara kunna komma på bilar med Dieselmotor. Låter som falskvarning i mina öron. Kanske felprogrammerad eller trasig SID?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Check Engine Oil ska bara kunna komma på bilar med Dieselmotor. Låter som falskvarning i mina öron. Kanske felprogrammerad eller trasig SID?
    Jo men du. Nu när du säger det så bytte jag SID till en från skroten. Minns inte från vilkenvilken bil den kommer ifrån nu, (det var 2 år sedan), men det är en sid så att när hon höjer ljud på ratten så byts kanal, sänker hon ljudet på ratten så höjer hon och så vidare. Det där har ju med resistansen och sådant att göra i knapparna men kan det alltså vara siden ger falska meddelanden och att hon av en slump hade för lite olja i motorn samtidigt?

    Det är ju inte omöjligt att så är fallet eftersom att den inte blåryker eller läcker.

    Edit: Är det dock inte konstigt att det kommer så lång tid efter att jag har bytt SID'en? Hon har ju aldrig kört mer än typ... 5-10 mil i sträck efter bytet men ändå.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-08-02 klockan 13:43.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Check oil level kommer om oljetrycksgivaren signalerar bristande oljetryck under några sekunder. Rimligen detta som hänt., och tiden som oljelampan varit tänd så kort att det missats.

    Sedan kommer frågan om varför. Det skulle kunna vara så att isolationen till oljetrycksgivaren är dålig och kortslutit mot blocket av och till, finns en och annan som råkat ut för det.
    Skulle möjligen även kunna vara samma fel från oljetrycksgivaren, men det brukar inte yttra sig så. Ett annat, mindre roligt alternativ, är att den faktiskt tappat oljetryck tillfälligt.

    Om sedan bilen har den svarta oljestickan så kanske avläsningarna blivit fel, den är ju inte helt lättavläst. Det går c:a 2 L mellan oljetrycksproblem (men beroende på hur mycket det svalar - mycket lugn körning utan kurvig väg gör att man kan köra med mindre olja utan att oljepumpen suger luft) och max på oljestickan.

    Sedan påverkas oljeförbrukningen av körstil, samt vilken vevhusventilation man har - den nyare förbrukar ofta lite mer olja men behåller oljan renare - uppdaterades vevhusventilationen samtidigt, är den rätt installerad i så fall? Vad för turbo sattes in, ny/beg original/pirat? Motorn kan förbruka 1L/100mil utan att man ser några uppenbara symptom på avgaserna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Check oil level kommer om oljetrycksgivaren signalerar bristande oljetryck under några sekunder. Rimligen detta som hänt., och tiden som oljelampan varit tänd så kort att det missats.

    Sedan kommer frågan om varför. Det skulle kunna vara så att isolationen till oljetrycksgivaren är dålig och kortslutit mot blocket av och till, finns en och annan som råkat ut för det.
    Skulle möjligen även kunna vara samma fel från oljetrycksgivaren, men det brukar inte yttra sig så. Ett annat, mindre roligt alternativ, är att den faktiskt tappat oljetryck tillfälligt.

    Om sedan bilen har den svarta oljestickan så kanske avläsningarna blivit fel, den är ju inte helt lättavläst. Det går c:a 2 L mellan oljetrycksproblem (men beroende på hur mycket det svalar - mycket lugn körning utan kurvig väg gör att man kan köra med mindre olja utan att oljepumpen suger luft) och max på oljestickan.

    Sedan påverkas oljeförbrukningen av körstil, samt vilken vevhusventilation man har - den nyare förbrukar ofta lite mer olja men behåller oljan renare - uppdaterades vevhusventilationen samtidigt, är den rätt installerad i så fall? Vad för turbo sattes in, ny/beg original/pirat? Motorn kan förbruka 1L/100mil utan att man ser några uppenbara symptom på avgaserna.
    Ska "check engine oil" kunna visas i SID på en Saab 9-5 2.3t bensinbil då med tanke på vad Hyvens skrev ovan?
    Kan man läsa ut varför lampan tändes med tech-2 eller får jag samma felmeddelande om givaren är dålig som att den faktiskt tappade oljetryck?

    Hon körde ju bara på motorväg i 110 km/h upp hit. Pendlar ju självklart lite hastighet men det är ingen rallykörning vi pratar om. Vevhusventilation ska, enligt verkstad, vara uppdaterad. Jag kollad igår. Det är versionen som har en slang som sticker ut från röret där man häller i olja. Det blir ju då, om vi förutsätter att den förbrukad oljan, 2 liter på ungefär 4 mil den drog.

    Turbon som sattes in var en Originalturbo. När det gjordes kollade vi även kamkedjan. Sträckaren var då ute 9,86 mm. Detta är ungefär ett år sedan. Silen igensatt?

    Om man inte ska kunna få "Check Engine OIl" på en Bensinare så är ju det antagligen där problemet ligger. Att det är fel SID i bilen och att den därför ger utslag.

    Edit: Finns det något sätt att gå tillbaka i SID'en och kolla vilka felkoder som har visats där tidigare?
    Edit 2; Kan en vanlig OBD läsare från typ Biltema läsa ut denna typen av felkoder?
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-08-02 klockan 15:08.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Man kan få meddelande "Check oil level" i SID på en bensinare på det här sättet, jag har sett det... När man ligger på för låg olja så tenderar det att inträffa på motorvägsavfarter där kurvan nyper, speciellt sådana man blir överraskad av och därför blir hårdare än normalt - dvs kraftig högersväng med viss bromsning. Du skulle kunna fråga din mamma om det var just i ett sådan läge som meddelande kom - man tittar av naturliga skäl nomalt inte på oljetryckslampan just då.

    Du får samma felindikation vid tappat oljetryck som givarfel/isolationsfel. Givarfel är möjligt men isolationsfel som ger det har förekommit ett flertal gånger i praktiken - inspektera kabeln vid givaren, det finns någon metalkant som den kan ligga mot där det har hänt att den ätits upp. Tappat oljetryck kan vara igensatt sil eller halvlös olje-pick-up.

    Var turbon ny eller begagnad/renoverad? Det händer att man över tiden får porer eller sprickor i gjutgodset på avgassidan som kan få turbohuset att läcka som (oftast bara något enstaka hål genom godset, dock), med okontrollerade problem som följd.

    Som jag ser det, om du inte kan hitta något uppenbart fel, att det är någorlunda plausibelt att meddelande egentligen inte kom från att oljenivån var detekterbart låg, men att nivån var toklåg av andra skäl, och påfyllningen därför överfyllde motorn lite grann.

    PS. Är det en automatlåda, kontrollera att din mamma inte fyllde automatlådan istället - mer än en har förväxlat de oljestickorna. DS.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Först och främst - Tack så mycket för att du tar dig tid att svara, det gäller även er andra i tråden.

    Ska kika på kabeln direkt när jag kommer hem. Vart sitter den på motorblocket ungefär?

    Det var en splitterny turbo som byttes på en auktoriserad verkstad. Mamma har inte kollat olja sedan bilen rullade ut från den verkstaden så det kan ju till och med vara så att de inte hade fyllt på tillräckligt mycket, men det kommer vi aldrig att veta nu.

    Det är inte automatlåda utan manuell låda. Som jag förstod det tändes lampan andra gången vid acceleration ut på motorväg, så det är inte helt omöjligt att den, som du säger, hade toklåg oljenivå av någon anledning och därför reagerade.

    Planen nu är att:

    1: Kolla givaren.
    2: Om givaren är hel ska jag hålla stenkoll på oljenivån den kommande veckan. Sjunker den? Ryker det blått ur avgasröret?

    Har inte oljan rört sig när hon sedan kommer hem till Göteborg och att givaren ser bra ut kommer jag, för tillfället, bara skriva av det som att oljan var alldeles för låg och att det var dags att fylla på. Värt att notera är ju även att oljan bara har gått give or take 300 mil och var ett år gammal när detta skedde. Tanken från början var att jag skulle byta olja för henne när hon kom upp till Sundsvall.

    Just nu är det en blandning av helsyntetiska oljor som ligger i motorn, och det är ju inte helt bra. Samtidigt vill jag inte tömma och fylla på med ny olja om den ändå bara kommer dricka upp det direkt igen.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #16
    http://forum.saabturboclub.com/showt...5-Aero-varför

    Kan det vara samma problem som tråden ovan? Det låter ju exakt samma som det mamma råkade ut för fast hon av en slump hade låg olja i motorn samtidigt. När den sedan plingade en andra gång blev vi orolig och hällde på för mycket olja? Det känns ju faktiskt rimligt.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    FYI: Oljetrycksgivaren jordar vid för lågt oljetryck, men sedan skulle det kunna finnas ytterligare rimlighetskontroller i SID-koden, som att oljetrycket borde börja på noll vid kallstart.

    Har den kvar den svarta original-oljestickan kanske du ska plocka upp en modernare (från 06 och framåt) från skroten och uppgradera...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Yes. Men stickan från en 2006 och framåt, (oavsett modell 2.0, 2.3 osv), passar i vår bil eller?

    Vad tror du om min teori med SID’en och oljan?

    Ska kolla oljetrycksgivaren snart. Kom precis hem från jobbet.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-08-02 klockan 19:11.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Kollade Mamma oljenivån efter att hon fyllt på olja efter första stoppet, eller hällde hon bara på "lagom mängd" olja? Om hon kollade oljenivån, var låg den isf?
    /Johan

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Såvitt jag vet passar alla B2x5 9-5-stickor i alla 9-5:or oavsett årsmodell.

    Jag tror inte SID:en i sig är inblandad annat än som rapportör. Osannolikt att problemet är relaterat till SID med tanke på att det inte funnits problem tidigare, och SID:en är en stabil produkt frånsett displayanslutningen. SID:en har inget eget minne för vad som presenteras, däremot kan man logga vilka meddelanden som kommer på CAN-bussen med extern utrustning (ofta är CD-växlarkontakten oansluten och man kan logga där med rätt utrustning).

    Sedan är det mycket mer sannolikt att det är problem med isolationen på kabeln än själva oljetrycksgivaren.

    En parentes, det skulle kunna vara så att oljeförbrukningen har ökat beroende på vilken olja som fyllts i, det är känt att oljeförbrukning kan påverkas av det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-5 2,3T Aero -00 Slukar motorolja och tickar.
    Av Johan477 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 19:09
  2. 900 2,3 -97 som slukar olja
    Av jerkatheking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 00:13
  3. Mycket olja ur vevhusvent behöver akut hjälp
    Av Miche_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 16:08
  4. Akut hjälp! Styrservo utan olja..
    Av IceMan80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 03:18
  5. 900s slukar batterier
    Av Pershav i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •