Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har du prövat med en annan LMM? Ser mätvärdet likadant ut då?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #82
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tips!

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag hade bytt spridare till en omgång kända fungerande
    Mätt upp spridarna till 2,7 - 2,8 ohm vilket är vad de ska ha kalla, men de kanske krånglar vid värme. Får försöka hitta några andra att prova med. Om någon i Trollhättetrakten har fyra stycken Lucas 787235 (orange ring) spridare att låna ut så skicka gärna ett PM.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Tempgivaren i insuget mellan cyl 2 och cyl 3 antar jag är bytt/kontrollerad? Tänkte på detta
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm.
    Fyra inlägg upp ungefär "Fått PM med fråga om kylvattentemperaturgivaren bytts. Jag har tidigare mätt upp ohm-värden på givaren mellan andra och tredje insguskanalen när motorn varit varm eller kall. Kollat värden med Tech2. Varm motor ca 88'c. Det jag ännu inte fått svar på är varför nålen som visar motortemperaturen i instrumentpanelen bara står 1/4 upp på skalan vid varm motor. (Jag gissar på att det är för att bilen är specad för den italienska marknaden, men kan ha fel.)"

    Har inte bytt givaren. Ohm-mätningar och dess värden finns tidigare i tråden. Var likadana som min motor jag lånar delar från. Dessutom ok enligt verkstadshandboken. Och i Tech2:an så ser jag temperaturen som då ser ok ut.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    När detta händer, startar den om du håller full gas samtidigt som du försöker starta? Släpp såfort bilen startar, såklart
    När du säger det så kan detta stämma. Helt glömt bort detta. Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden heller, men under förra årets CabrioChallenge så lyckades jag starta bilen med varm motor efter ha hållit full gas under ett startförsök, och i startförsöket direkt efter detta lyckats starta motorn. Vid "fullgas-start" så stängs väl bränsle och tändning av? Det vill säga att man bara bygger oljetryck och vädrar ur cylindrarna?

    Skulle detta kunna betyda att det finns för mycket bränsle i cylindrarna. Bilen går fett.
    - Detta beror på:
    a) För lite syre på grund av läckage på någon slang.
    b) Tändstiften har för svag gnista och "orkar" inte tända. Detta på grund av fel på spole/tändkablar/tändstift.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Har du prövat med en annan LMM? Ser mätvärdet likadant ut då?
    Har provat med annan LMM, men vet inte om jag lyckades fotografera kurvan då. Ska kolla. Annars byter jag LMM igen och tar en ny provtur.
    Senast redigerat av mioh den 2019-08-07 klockan 12:00.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #83
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Snabb fråga: Ska min og900s -93 ha en tändspole som är anpassad till förkopplingsmotstånd eller inte?

    Vet att bilverkstaden som fixade bilen för två år sedan (då tändningens huvudrelä gav upp) sa att det då satt fel typ av tändspole i min bil. Då bytte jag efter en stunds letande till en BREMI 11081, som inte är anpassad till förkopplingsmotstånd. Det var samma verkstad som troligen lyckades ställa tändningen till 8 grader, så därför undrar jag vad ni säger.

    BREMI själva skriver så här om 11801: "High performance ignition coil for conventional (contact points) ignition systems without series resistor12 Volt". Men ingenstans vid googling hittar jag om 11081 passar till og900s -93 eller inte.

    Från sidan 39 i denna pdf. https://bremi.de/images/Downloads/2018_DO550_Bildkatalog_Bremi_0818.pdf


    Senast redigerat av mioh den 2019-08-07 klockan 20:37.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #84
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Har du prövat med en annan LMM? Ser mätvärdet likadant ut då?
    20190807

    1. Bytte LMM i bilen. (Demonterade cabbens, monterade "donatormotorns".)

    2. Provkörning. Ingen skillnad kändes vid acceleration. Misständningar vid 0,2 bar, 2300 rpm.

    Donatormotorns LMM, 20190807.



    Cabbens LMM, 20190806.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #85
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Har inte orkat felsöka så mycket senaste dagarna, men kan göra en liten uppdatering ändå.

    20190807

    3. Lånade lite pengar och efter en massa googlande och ett telefonsamtal så beställde jag en Beru tändkabelsats från Mekonomen (Artikelnummer: 19-ZEF1200). Anledningen till att det blev Beru och inte Bougicord bedde på att Orio restat tändkabelsatsen. Dessutom fick jag höra att Orio själva troligen gått över till Beru numera. Att jag valde Mekonomen berodde på att de hade både tändkabelsats och NGK BCP7ES tändstift på lager för rimligt pris.


    20190808

    1. Mail från Mekonomen att tändstiften var slut. Jag bad dom skicka tändkablarna.

    2. Köpte fyra NGK BCP7ES tändstift från lokal firma.

    3. Fått PM om att vattentemperaturgivaren och/eller termostatet eventuellt kunde vara problemet med att temperaturmätaren på instrumentpanelen inte går mer än en 1/4 upp på skalan. Då ingen av de lokala firmorna hade, eller kunde beställa hem, vattentemperaturgivare de på nätet sades ha (de hade plötsligt nu bara dyrare varianter) beställde jag vattentemperaturgivare (7485006), termostat 82 'c (9337551) och fyra NGK BCP7ES tändstift från Speedparts.

    4. Provtryckte de två backventilerna i motorutrymmet. Verkade ok.


    20190810

    Monterade ihop bilen så att fyra personer fick plats i den igen. Åkte sedan och handlade lite med bilen. Allt gick någorlunda bra, även om motorn misstände vid 2300 varv och 0,2 bar.

    - Första starten, motor kall. Startade utan problem. Körde ca 8km. Stängde av motorn. Bilen stod stilla i ca 20 minuter.

    - Andra starten, motor varm. Startade utan problem. Körde ca 1km. Stängde av motorn. Bilen stod stilla i ca 45 minuter.

    - Tredje starten, ljummen motor. Startade utan problem. Körde ca 8km. Stängde av motorn. Bilen stod stilla i ca 30 minuter.

    - Fjärde starten, ljummen motor. Startade inte!

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag hade bytt spridare till en omgång kända fungerande.

    Tempgivaren i insuget mellan cyl 2 och cyl 3 antar jag är bytt/kontrollerad? Tänkte på detta
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm.

    När detta händer, startar den om du håller full gas samtidigt som du försöker starta? Släpp såfort bilen startar, såklart
    Efter försökt på det ena och andra sättet i 5-10 minuter så blev det ihållande helt nedtryckt gaspedal som gjorde susen. Bilen hostade försiktigt igång och när varvet steg släppte jag gasen. Körde ca 12 km. Stängde av motorn. Bilen stod sedan stilla i ca 4 timmar.

    - Femte starten, motor kall. Startade utan problem.

    Har inte provat med andra spridare än. Har ju en uppsättning i 99:ans LTT-motor, men har inte riktigt orkat börja skruva ur fler delar ur den. Så om någon har fyra stycken Lucas 787235 (orange ring) spridare att låna ut så skicka gärna ett PM.


    20190811

    För ett år sedan frågades detta:
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Komptest?
    Fått tag på en Biltema kompressionsprovare Art. 15-1314 med 14mm gänga.

    1. Varmkörde motorn på tomgång, drog bränslepumpens säkring för att stanna motorn med tömd fuel rail.
    2. Lossade anslutningarna till tändspolen.
    3. Blåste rent runt tändstiften.
    4. Demonterade alla tändstift.
    5. Skruvade i kompressionsprovaren.
    6. Sedan testade jag cylinder nr1 två gånger med nollning emellan. Cylinder nr2 två gånger med nollning emellan och så vidare. Detta medan jag läta startmotorn gå 3-4 varv vid varje mätning. Avslutade med att mäta cylinder nr1 - nr4 tittandes på kompressionsprovarens klocka och stoppa testet när nålen nått sitt högsta värde efter 6-8 varv.

    Jag har aldrig behövt använda en kompressionsprovare förr och det kan förklara en del av variationerna vid mätningen. (Första mätningen av cylinder nr4 verkar jag t.ex inte skruvat dit mätaren ordentligt.)

    Mätning 1 2 3
    Cylinder 1 10,5 10,0 11,0 bar
    Cylinder 2 10,0 10,0 10,5 bar
    Cylinder 3 10,0 10,0 11,5 bar
    Cylinder 4 9,5 10,5 11,0 bar

    Hoppas få lite delar från Speedparts och Mekonomen imorgon jag kan prova med. När jag läste på lite om kompressionsprov och misständningar här på forumet igår så hittade jag trådar där avgaskammen hamnat en kugge fel vid kamkedjebyte. Vet inte om mina problem är typiska en-kugge-fel-på kedjan-problem, men jag ska försöka hitta information om hur en kontroll kan göras. Ska börja med hur man lättast kan vrida på vevaxeln och hur man ställer den i läge noll.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #86
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Nylen Visa inlägg
    Men min Lucas har sina dagar oxå... ibland spikar bilen jämt ibland finns det ingen tomgång..
    Exakt så gör min Lucasbil också .
    Meddela när du löst det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Snabb fråga: Ska min og900s -93 ha en tändspole som är anpassad till förkopplingsmotstånd eller inte?

    Vet att bilverkstaden som fixade bilen för två år sedan (då tändningens huvudrelä gav upp) sa att det då satt fel typ av tändspole i min bil. Då bytte jag efter en stunds letande till en BREMI 11081, som inte är anpassad till förkopplingsmotstånd. Det var samma verkstad som troligen lyckades ställa tändningen till 8 grader, så därför undrar jag vad ni säger.

    BREMI själva skriver så här om 11801: "High performance ignition coil for conventional (contact points) ignition systems without series resistor12 Volt". Men ingenstans vid googling hittar jag om 11081 passar till og900s -93 eller inte.

    Från sidan 39 i denna pdf.
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg

    Sammanfattning:
    - Hackar/misständer alltid vid acceleration vid 2300 rpm, 0,2 bars turbotryck.
    - Används lite mindre nedtryckt gaspedal, som gör att trycket inte når 0,2 bar, kan man accelererande varva mer än 2300 rpm.
    -Motorn går sämre och sämre ju varmare den blir. Tappar tillslut all kraft och kan bara krypa fram i 30km/h om gaspedalen trycks ner ca 5%. Mer eller mindre gaspedal dödar motorn.
    - Trampar man ner kopplingen kan motorn varvas utan problem när den är varm.
    - Orkar som sämst inte upp för minsta backe. Då är det bara stänga av motorn och vänta 20-30 minuter innan det går att krypa upp för backen.
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm.
    När jag läser dessa båda inlägg får jag en stark misstanke till tändspolen.
    Verkar vara tveksamt om du har rätt tändspole och felbeskrivingen pekar också mot misstänkt tändspole.
    Blir tändspolen varm/het ?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #88
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    När jag läser dessa båda inlägg får jag en stark misstanke till tändspolen.
    Verkar vara tveksamt om du har rätt tändspole och felbeskrivingen pekar också mot misstänkt tändspole.
    Blir tändspolen varm/het ?
    Tack för tipset. Tändspolen blir inte speciellt varm. Det går att ta på den utan problem. Ett tidigare taget kort (imorgon exakt ett år sedan bilden togs).
    Bifogad fil 11142



    Kände på tändspolen för ungefär en vecka sedan, då var den inte speciellt varm. Kan ta ett nytt kort med IR-kameran vid nästa provkörning om jag kommer ihåg det.

    Jag har googlat, bläddrat i verkstadshandböcker och dess elscheman, kollat i EPC, läst på alla möjliga forum (Volvo, Saab, båt, moped) timme efter timme senaste åren, men har ännu inte hittat något som säger att jag ska ha, eller inte ska ha, ett förbikopplingsmotstånd i bilen.

    Hittat i verkstadshandboken "0 - Tekniska data M1981-93" på sidan 023-12 att tändspolen på turbobilar 1982 och framåt ska i primärlindningen (mäts mellan anslutningarna 1 och 15) ha resistansen 0,52-0,76 Ohm. Sekundärlindningen (mäts mellan 1 och högspänningsuttaget) ska ha 7,2 - 8,2 kOhm. Får återkomma med mina mätvärden på den/de tändspolar jag haft i tidigare och nuvarande spole.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #89
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    20190812

    Verkstadshandbokens sida om tändspolar. Har tyvärr ingen aning om detta är korrekta värden för en LTT og900s -93 med Lucas 14,1 styrsystem.




    De tre tändspolar jag har tillgång till.


    1. Mätte idag upp resistansen i mina tre tändspolar jag har tillgång till.

    Uppmätta värden:
    Primärlindning
    Sekundärlindning
    Verkstadshandboken 0,52-0,76 Ohm 7,2-8,2 kOhm
    Bremi 11801 3,4 Ohm 4,95 kOhm
    Ducellier 0,9 Ohm 6,16 kOhm
    Orange/svart 0,8 Ohm 8,65 kOhm


    - Bremi 11801 är den tändspole jag köpte efter verkstadsbesöket då de sade att jag hade fel typ av spole. Den har suttit i de senaste två åren om jag kommer ihåg rätt.

    - Ducellier är den tändspole som satt i bilen när jag köpte den för många år sedan.

    - Orange/svart är den tändspole som min andra LTT og900s motor (med Lucas CU 14 styrbox) använder.

    Ingen av spolarna har rätt värden enligt verkstadshandboken.
    Jag kan dock se i tabellen, om nu verkstadshandbokens siffror gäller för min bil, att den jag kör med nu är den sämsta av de tre jag har.


    Fråga nr1:
    Vet någon vilken typ av tändspole jag ska använda? En avsedd för förbikopplingsmotstånd eller inte?

    Fråga nr2:
    Vet någon vilka Ohm-värden primär- och sekundärsidan skall ha? Gäller värdena i min verkstadshandbok för en og900s -93?

    Fråga nr3: Kan någon tipsa om var jag kan köpa en för motorn korrekt tändspole? Helst där jag hinner köpa, få hem den, montera och testa innan torsdag. Just nu är jag så trött att jag är beredd att köpa Biltemas tändspole för 135kr om någon säger att den kan fungera.


    2. Efter att jag mätt upp tändspolarna så försökte jag vrida på motorns svänghjul för att se om jag kunde kontrollera att kammarna hamnat rätt efter verkstad bytt kamkedja hösten 2014. Tänkte att det var bra att passa på nu när motorn var kall och tändstiften urplockade. Växelspaken står i neutral. Försökte vrida runt svänghjulet men lyckades inte rubba det. Har hittat många trådar som beskriver att man kan snurra på svänghjulet vid nollning, men ingenstans har jag sett hur man ska göra det, eller hur lätt det ska gå. Har bara fått mätt upp tre tändspolar, men tyvärr orkar jag inte greja något alls mer idag. Blir vila resten av dagen. Frågar ändå hur det görs om jag skulle orka greja mer innan torsdag.

    Fråga nr4:Hur vrider jag för hand svänghjulet så det står i läge 0, kolv nr1 i sitt övre läge och kammarna på sina noll-lägen? Måste allt framför svänghjulet i form av plastkåpa, slangar och annat tas bort för att jag ska kunna använda svänghjulet för att vrida på motorn?

    Fråga nr5:Vilket håll ska jag vrida? Om man står framför motorn och tittar ner på svänghjulet genom hålet som används vid tändningsinställningen, ska svänghjulet då vridas åt höger? Eller kanske rättare frågat, om jag tittar på bilen framifrån, är det medurs vridning som är rätt?

    Fråga nr5:Finns det andra smidiga sätt att vrida runt motorn på?


    Kollade precis nu innan jag postade detta inlägg på Postnords senaste uppdatering om paketet med delar från Speedparts: "Försändelsen har felsorterats". Jippieejää...nähää... Går sisådär bra idag.

    Vad är det Ronny Eriksson brukar säga? Just det ja: "Det är aldrig försent att ge upp."

    Fyra dagar kvar till Saab CabrioChallenge.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #90
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Fråga 4&5. Lägg i en växel tex 3an och gunga bilen. Då får du lite snurr på motor och svänghjul

    Skickat från Honor 9 Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  11. #91
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    20190813

    Sökande efter en passande spole.


    Forum

    Om jag söker på olika forum vilken spole som kan passa till min og900s -93 så hittar jag till största delen generella svar om og900 eller andra bilmodeller. Svaret är nästan alltid: "Det spelar ingen roll vilken spole du köper, alla fungerar på din bil så länge den inte köps på Biltema." Detta med Biltema har jag ingen koll på, men att vilken spole som helst inte fungerar tror jag inte riktigt på.


    Saab EPC

    I EPC hittar jag endast en träff när jag söker efter tändspole till og900 -93.

    Article : Tändspole PartNo : 8573834 Usage : NLS-USE 32000256

    Denna spole säger EPC är till en og900 1990-1993 med tändsystemet EZK.


    Nätbutiker

    Om jag googlar Saabs artikelnummer 8573834 så blir träffarna jag får i det närmaste uteslutande på sidor som AllParts24autoskruv365doc2tjillevipp.nucomse. Där kan det stå att just deras spole från Bremi, Bosch eller t.ex NGK passar min bil. Dessa nätbutikssidor har dock alla en mycket liten text någonstans med informationen om att om de säger att delen passar till just min bil, så är det ändå mitt ansvar att före köp kontrollera att det är rätt del eller inte.


    Tillverkarnas datablad
    Nu till det jobbiga.

    Jag har trots väldig många timmars letande senaste åren ännu inte hittat en tändspole som jag vet passar. Igår och idag har jag försökt hitta datablad från tillverkarna med information om anslutningar, lindningar med mera så jag kan jämföra med verkstadshandbokens data (Se några inlägg längre upp). Inte hittat någon sådan information, men jag har hittat datablad där det står vilka tändspolar som passar till olika bilar.

    NGK har en och samma tändspole till alla og900 med turbo. Till alla utom en. Min og900s -93.

    Eller? Rätta mig gärna om ni tror jag gissar fel här.
    Bremi påstår troligtvis att LTT-motorn, med eller utan katalysator, har 107 kW.
    NGK håller inte med. LTT-motorn har troligen 104kW med katalysator, 107kW utan katalysator.


    https://www.ngkntk.com/fileadmin/eme...2018-05_a4.pdf



    https://bremi.de/images/Downloads/20...Guide_0818.pdf



    Jag har bland annat Mekonomen, AD Bildelar och Meca i närheten. AD Bildelar har tidigare sagt att om man beställer något före 16:00 och som finns på huvudlagret, så finns det i butiken dagen efter.

    Söker jag på 8573834 eller 32000256 hos AD Bildelar så hittas tändspolen NGK 48339. Deras "Passar-till-bil-lista" tar slut på bokstaven M. Pris 616,25 kr.

    Söker jag på 8573834 eller 32000256 hos Meca så hittas också tändspolen NGK 48339. Enligt Meca passar denna spole till en mängd bilar. Bland annat till 23 stycken Saabar 1979-1994. Pris 560 kr. Meca hittar vid samma sökning även Bosch 0221122334 för 1026,25 kr.

    Priserna i de olika nätbutikerna är lägre på samma varor.



    Just nu vet jag ju inte ens om jag ska ha en spole avsedd för förkopplingsmotstånd eller inte. Jag har massor av frågor, men nöjer mig med en.

    Fråga nr1: Kan någon bekräfta eller dementera att Tändspole NGK 48339 och/eller Bosch 0221122334 passar till en Saab og900s -93?



    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Fråga 4&5. Lägg i en växel tex 3an och gunga bilen. Då får du lite snurr på motor och svänghjul

    Skickat från Honor 9 Tapatalk
    Tack för tipset! Jag går ut i garaget och gungar lite.
    Senast redigerat av mioh den 2019-08-13 klockan 12:57.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #92
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    20190807

    3. Lånade lite pengar och efter en massa googlande och ett telefonsamtal så beställde jag en Beru tändkabelsats från Mekonomen (Artikelnummer: 19-ZEF1200). Anledningen till att det blev Beru och inte Bougicord berodde på att Orio restat tändkabelsatsen. Dessutom fick jag höra att Orio själva troligen gått över till Beru numera. Att jag valde Mekonomen berodde på att de hade både tändkabelsats och NGK BCP7ES tändstift på lager för rimligt pris.


    20190808

    1. Mail från Mekonomen att tändstiften var slut. Jag bad dom skicka tändkablarna.

    Hoppas få lite delar från Speedparts och Mekonomen imorgon jag kan prova med.
    Nu fått paket från Mekonomen med tändkablarna. Kan bara konstatera att benämning ZEF 1200 och numret 0 300 891 200 tillsammans med bilden på Mekonomens hemsida lyckades lura mig att tro det var BERU tändkablar jag beställde. Blir att skicka tillbaka dom direkt om ingen här lyckas övertyga mig om att de är minst lika bra som original Bougicord eller BERU.





    Senast beställde jag tändspolen av Mekonomen. Den jag igår mätte upp till värden utanför specifikationerna.
    Blir varken tändkabelbyte eller bilgungande idag...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #93
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ....Blir att skicka tillbaka dom direkt om ingen här lyckas övertyga mig om att de är minst lika bra som original Bougicord eller BERU.
    Tyvärr, skicka tillbaks, kommer inte bli bättre med dedär...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #94
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag lever i tron att tändsystemet på Lucasbilar är detsamma som övriga T16. Lucas pratar inte med tändsystemet på annat vis än via varvtalssignalen som i sin tur kommer från tändmodul/effektsteg
    Något förkopplingsmotstånd ska det inte vara.
    Just tändspolen verkar vara samma till alla med brytarlöst tändsystem och det innebär att även brytarlösa 900 8V har samma tändspole.
    Av de olika tändspolarna skulle jag valt den orange/svarta Bosch som har mest korrekta värden.

    Vrida motorn..
    Lägg i 5:an och gunga bilen. (Högre växel gör att det går lättare). Vill du ha det ännu lättare, skruva ur stiften.

    Passa på att dubbelkolla så att cyl 1 och 4 verkligen står i topp när svänghjulet visar 0
    Skruva ur ett stift och stoppa ner en lång skruvmejsel mot kolvtoppen och kontrollera att mejseln "vänder" när motorn passerar nollan.
    Kolla även art nr på svänghjulet. Det brukar gå att läsa genom luckan i plasten.
    Problemet jag är ute efter är att det hänt att bilar fått 9000 svänghjul och på dessa är graderingen förskjuten 30° jämfört med 900.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #95
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Tyvärr, skicka tillbaks, kommer inte bli bättre med dedär...
    Tack! Tändkabel-paket med retursedel redo att lämnas in. (Paket från Speedparts sägs komma till samma utlämningsställe som jag hämtade detta paket från Mekonomen av, så jag väntar till jag får SMS att Speedparts-paket finns på plats.)


    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Fråga 4&5. Lägg i en växel tex 3an och gunga bilen. Då får du lite snurr på motor och svänghjul
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Jag lever i tron att tändsystemet på Lucasbilar är detsamma som övriga T16. Lucas pratar inte med tändsystemet på annat vis än via varvtalssignalen som i sin tur kommer från tändmodul/effektsteg
    Något förkopplingsmotstånd ska det inte vara.
    Just tändspolen verkar vara samma till alla med brytarlöst tändsystem och det innebär att även brytarlösa 900 8V har samma tändspole.
    Av de olika tändspolarna skulle jag valt den orange/svarta Bosch som har mest korrekta värden.

    Vrida motorn..
    Lägg i 5:an och gunga bilen. (Högre växel gör att det går lättare). Vill du ha det ännu lättare, skruva ur stiften.

    Passa på att dubbelkolla så att cyl 1 och 4 verkligen står i topp när svänghjulet visar 0
    Skruva ur ett stift och stoppa ner en lång skruvmejsel mot kolvtoppen och kontrollera att mejseln "vänder" när motorn passerar nollan.
    Kolla även art nr på svänghjulet. Det brukar gå att läsa genom luckan i plasten.
    Problemet jag är ute efter är att det hänt att bilar fått 9000 svänghjul och på dessa är graderingen förskjuten 30° jämfört med 900.

    Skickat från Honor 9 Tapatalk
    Tack för info och tips!

    Tändspole:
    1. Mailat AD Bildelar och Meca angående NGK 48339 och Bosch 0221122334. Frågade efter Ohm-värden för primär- och sekundärlindning. Båda svarade att de inte visste.

    2. Googlat och hittade ett svar om Bosch 0221122334 https://ozvolvo.org/discussion/7351/no-start
    Citat Ursprungligen postat av familyman
    Easy enough to test, so I measured the ignition coil. It's Bosch part number 0221122334 (0 221 122 334). Primary resistance = 1.4 ohms, secondary = 7.35k ohms.
    Bosch 0221122334
    Primär = 1.4 Ohm
    Seundär = 7.35 kOhm

    Om detta inlägg på det australienska forumet stämmer så säger ju både AD Bildelar och Meca på sina webshoppar att Bosch-tändspolen till en Saab turbo -81 fungerar lika bra på även nyare Saabar. Hmm... Jag är inte helt övertygad efter all läsning av forumstrådar med tändspoleproblem.

    Ur Saabs verkstadshandbok


    Inte hittat någon data om lindningarnas Ohm-värden för tändspolen NGK 48339.


    Kontroll nollning av motor:

    Era tips om gungning funkade bra!

    1. Tändstift urskruvade.

    2. Lade i trean och knuffade fram bilen några centimeter.

    3. Såg till att sträcket vid svänghjulet stod på noll (eller någon mm ifrån) och att cylinder 1 stod i övre läget. Jag hoppas verkligen att jag nollat mot rätt streck här. l







    Kammarna hamnade inte riktigt mitt på markeringen insåg jag. Såg bättre ut i verkligheten än på bild. Med tanke på att svänghjulet stod någon mm medurs så är det nog vara nära nog ändå hoppas jag.

    Insugskam



    Avgaskam



    Insugskam


    Ska se om jag hittar svänghjulets beteckning.

    Avgaskammen missade jag att titta efter beteckningen på.

    Har monterat ihop motorn och ska leta vidare efter en ny tändspole med rätt värden. Tips om vad och var man kan få tag på korrekt tändspole uppskattas.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #96
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Tycker kammarna ser ut att stå rätt, de ska inte stå exakt mitt för utan som de gör nu

  17. #97
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Tycker kammarna ser ut att stå rätt, de ska inte stå exakt mitt för utan som de gör nu
    Jag håller inte riktigt med där. Nog brukar det vara närmare märket än så där ?
    Tycker det snarare ser ut som det kan vara en kugge fel men det är inte busenkelt att se på en bild.
    Om jag tänker rätt nu... Det ser ut som att den står lite "före" nollan på svänghjulet samtidigt som märket på kammarna redan är förbi märket på överfallen. Drar man den närmare nollan kommer väl kammarna att flytta sig ytterligare lite off

    Mitt tips är att dubbelkolla detta igen och vara mer noga med nollningen.
    Nolla genom att dra bilen framåt och se till att hamna så nära strecket som möjligt. Drar du för långt och hamnar "förbi" nollan, dra tillbaka bilen och börja om. När man gör detta inser man att märkningarna hamnar lite olika beroende på om motorn dras framåt eller bakåt, därav tipset att "börja om" när man flyttat för långt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #98
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Bosch 0221122334
    Primär = 1.4 Ohm
    Seundär = 7.35 kOhm
    Min motor i caben går mjukt och fint som en klocka nu med "nytt" WG-hus samt 3"-downpipe, laddar nog ca. 0,9 bar på fullast eller liknande.
    Jag tänker att jag kan ta mig tid att referensmäta på min tändspole, för skojs skull, ganska säker på att det är den med orange topp, Bosch alltså.
    Att min går med Bosch bränsleinsprutning påstår jag, som "SaabAero" inte spelar någon roll m.a.p tändsystem.
    Den har förhållandevis gamla tändkablar i originalutförande, inte säkert att de varit med alla 23000 mil, men att de varit med länge är det ingen tvekan om.
    Lock och rotor är "nya".

    Grejen är att, för två år sedan köpte jag nya tändkablar (antagligen Speedparts eller liknande) i "förebyggande" syfte ungefär i samma veva som jag också monterade och kopplade in spikdiod mot APC-systemet.

    Med de nya kablarna blinkade dioden konstant med nedreglerat laddtryck som följd.
    Satte tillbaks de gamla -> fungerar klockrent, inga sporadiska blink och trycksänkningar, dessa sitter kvar än idag.
    Jag med andra känner också igen det från andra bilar, så att "felaktiga" kablar stör ut APC-system är det ingen tvekan om.

    Har varit med om spolar som tappat sin effekt när dom blivit varma, men i ditt fall beter det sig likadant oavsett varm eller kall, right?

    Har du ändrat något som har med spänningsmatningen till tändsystemet att göra, eller ändat några generella jordpunkter, stora som små?

    Bara spånar här...

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #99
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Tycker kammarna ser ut att stå rätt, de ska inte stå exakt mitt för utan som de gör nu
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Jag håller inte riktigt med där. Nog brukar det vara närmare märket än så där ?
    Bestäm er.

    Jag kommer gå ut i garaget och "göra om, göra rätt" (om inte annat se till att fotografera bättre), men innan det en liten fundering, om jag nu tänker rätt: Bilen sedd framifrån. Svänghjulet är då "över-vridet" medurs 1-3mm. Båda kamaxlar är vridna lite medurs. Det här med att dra till baka och börja om gjorde jag inte. Jag gungade lite fram och tillbaka lite spontant innan svänghjulet hamnade där den är nu.


    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Min motor i caben går mjukt och fint som en klocka nu med "nytt" WG-hus samt 3"-downpipe, laddar nog ca. 0,9 bar på fullast eller liknande.
    Jag tänker att jag kan ta mig tid att referensmäta på min tändspole, för skojs skull, ganska säker på att det är den med orange topp, Bosch alltså.
    Det vore jättesnällt. Som du skriver borde den tändspole som fungerar för dig även fungera för mig. Att tändspoletillverkarna verkar ha utelämnat just min motormodell i deras datablad är märkligt. Men då Lucas sägs vara den som uppfann mörkret så är det förståeligt.

    Mina Bougicord tändkablar är knappt fem år gamla. Har troligen inte kört mer än runt femhundra mil efter bytet av dom. Byttes i samband med kamkedjebytet av verkstaden. Då byttes det ju ganska mycket delar.

    Sammanfattning:
    - Hackar/misständer alltid vid acceleration vid 2300 rpm, 0,2 bars turbotryck.
    - Används lite mindre nedtryckt gaspedal, som gör att trycket inte når 0,2 bar, kan man accelererande varva mer än 2300 rpm.
    - Motorn går sämre och sämre ju varmare den blir. Tappar tillslut all kraft och kan bara krypa fram i 30km/h om gaspedalen trycks ner ca 5%. Mer eller mindre gaspedal dödar motorn.
    - Trampar man ner kopplingen kan motorn varvas utan problem när den är varm.
    - Orkar som sämst inte upp för minsta backe. Då är det bara stänga av motorn och vänta 20-30 minuter innan det går att krypa upp för backen.
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm. Max nedtryckt gaspedal vid start kan hjälpa.
    I år har jag inte kört så långa provturer att motorn tappat all kraft. Känns lite onödigt om det skulle vara som så att det kan skada motorn. Den går dock illa när den är kall. Vidrigt illa varm...

    När det gäller stora eller små förändringar med spänningsmatning eller jord så lyftes motorn ur bilen vid kamkedjebytet. Byttes koppling, tändkablar, tändfördelare, rotor, tändstift (de har bytts igen) och annat när de ändå höll på. Letat mycket, men hittar inte kvittot med alla delar. Jag har dock inte installerat någon extra bas, 20.000w förstärkare eller liknande.

    Allt kreativt spånande är positivt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #100
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,följer med intresse sen några sidor tillbaks,hur länge sen tillbaks gick bilen riktigt?

    Mvh Peter

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •