Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #61
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Misständningar og900s -93 vid laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Det går att söka inom tråden så slipper man 'plöja'
    Sök ämne ovanför översta posten på högersidan i webbläsaren
    Kör dock Tapatalk.

    Men fick ju svar på frågan.

  2. #62
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag ber om ursäkt över all text. Ska (om inte annat för att själv få koll) försöka göra en kort och tydlig lista på vad som bytts och gjorts under de senaste åren med bilen. Tanken var ju från början att bara byta tändmodul, sedan skulle motorn gå bra igen...

    Idag har jag inte varit i garaget. Har dock läst lite i Saabs verkstadshandböcker om Lucas CU 14.1. Det och börjat leta efter vilken vakuumslang jag ska inhandla.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #63
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag ber om ursäkt över all text. Ska (om inte annat för att själv få koll) försöka göra en kort och tydlig lista på vad som bytts och gjorts under de senaste åren med bilen. Tanken var ju från början att bara byta tändmodul, sedan skulle motorn gå bra igen...

    Idag har jag inte varit i garaget. Har dock läst lite i Saabs verkstadshandböcker om Lucas CU 14.1. Det och börjat leta efter vilken vakuumslang jag ska inhandla.
    Ja, det blir nog lite lättare att få översikt över allt som är bytt då

  4. #64
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vad gör "Reset Adaptive Values" tro?
    Det borde helt enkelt nollställa adaptionen på samma vis som när du kopplar ifrån den konstanta strömmen genom att tex lossa en batterikabel.

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Jag har oxå ett väsande/pysande ljud från vakuumslangen mellan BTR och insug. Klämmer jag ihop den eller rycker bort den blir det tyst. Har en -93 T16 Lucas 160hk.
    Det är inte så på nån annan og900 t16 jag ägt. Sjukt skumt och jag tror inte jag kan hjälpa med tråden tyvärr. Sjukt skumt!
    Men min Lucas har sina dagar oxå... ibland spikar bilen jämt ibland finns det ingen tomgång..

  6. #66
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Uppdatering.


    Igår 20190722 köpte jag några meter 4mm vakuumslang på Meca för att kunna byta ut vakuumslangarna som monterades av verkstad hösten 2014.

    Gogglande och hittade denna bild på hur vakuumslangarna skall dras.
    c900_vacuum_diagram.jpg

    1. Bytte slang från spjällhus till fördelare.
    2. Innan jag bytte provtryckte jag slangen från insug till avlastningsventilen. AV'n läckte! Yes, ett fel hittat!
    3. Bytte till AV'n som suttit på bilen från början. Provtryckte slang till AV med bra resultat.
    4. Provtryckte slang (som verkstad inte bytt av någon anledning) från sida av insuget till kupén/tryckvakten. Slangen läckte vid kylvattenbehållaren! Yes, ett fel till hittat!
    5. Bytte slang från insug till tryckvakt.
    6. Provtryckte slang. Slang tät. Tryckvakt "klickade" vid ca 0,5 bar.

    7. Då jag plockat bort knäpanelen för att komma åt tryckvakten så passade jag på att demontera instrumentpanelen för att kontrollera vridreglaget som styr ventilationens vakuumservon. (Haft problem med att ett medurs-steg från 0 så blåser det inte alls, även om fläkten borde gå i fullfart. Hittade felet efter lite felsökning. En kabel satt fel på de nedre kontakterna. Rättade till detta.) Upptäckte vid provtryckning av slangarna från reglaget att en slang inte verkade inkopplad någonstans.

    20190723.
    Idag började jag med att montera ihop instrumentpanelen.

    8. Bytte en 4cm lång slangbit mellan backventil och T-koppling intill torpedplåten.
    9. Provblåste backventilen som var OK.
    10. Startade bilen. Motor lät bra. Hörde inget pysande i motorutrymmet.
    11. Stängde av motorn. (Vred på vridreglaget för ventilation och upptäckte att när vredet ställdes på att blåsa på fötterna så pös det. Hittade en lös slang med märkningen -9-. Pluggade denna då jag inte hittade något vakuumservo att koppla in den på.)

    12. Provkörning! Efter att igår ha bytt ut den trasiga avlastningsventilen och den läckande slangen till tryckvakten så var humöret nu på topp. Äntligen var bilen lagad! Strax efter 14:00 var det 24 grader ute. Jag backade ut bilen från garaget, kollade under huven att det såg bra ut och lät som det skulle. Accelererade försiktigt från 0-30, sedan till 50. När jag kom ut på 70-sträckan med fjärde växeln i tryckte jag pedalen i botten. Varvtals nålen hann upp till cirka 2500 varv, sedan började motorn misstända...

    Känslan innan provkörningen:
    Känslan när det började misstända:

    13. Drog ut vakuumslangen till tryckvakten och pluggade den. Ingen skillnad. Misstände så fort det började byggas laddtryck.
    14. Kontrollerade tändningen. 16' på tomgång, 25' när motorn varvades.
    15. Då tempmätaren visade 1/4 som vanligt när motorn är varm så mätte jag upp temperaturgivaren vid insuget. En liten stund efter bilen parkerats, 257 ohm. Borde väl vara högre?
    16. Mätte upp spridarna (Lukas 787235 med orange märkning) till 3,2 - 3,3 ohm. Skall vara 2,0 - 2,8 ohm. Dock var motorn varm vid mätningen. Får mäta igen när motorn svalnat.

    Så är läget nu. Motorn misständer och går precis lika dåligt som tidigare vid 2300 rpm när bilen börjar bygga laddtryck. Har googlat och tittat lite på möjligheterna att felsöka vidare, men hittar inte så mycket. Skulle vilja mäta bränsletryck under körning, prova med en "ny" tändmodul (0227100147) igen, byta temperaturmätare, byta tändstift igen och prova med ett annat Lucas CU14.1 styrdon för att se om det blir någon skillnad. Tyvärr rymmer inte budgeten något av detta för tillfället.

    Jag ska ta och mäta spridarna igen och temperaturmätaren vid insuget när motorn svalnat. Sedan byta till "rotorklumpen" med hal-givaren som satt där från början för att se om varvtalet som varvtalsnålen visar stämmer bättre med det Tech2 säger. Kanske montera tillbaka den gamla bränsletrycksregulatorn också då den från andra motorn inte gjorde någon skillnad. Får väl se över övriga vakuumslangar en extra gång. Inte lyckats provtrycka den som går till kolkanistern än.


    Förslag på andra åtgärder? Felsökningstips? Känner mig rätt så lost just nu...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #67
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    17. När motorn svalnat igår så bytte jag ”rotorklump” med hal-givare till den som satt där från början. Monterade nyinköpt rotor och fördelarlock.
    18. Mätte upp spridarna till 2,7 - 2,8 ohm vilket är vad de ska ha. (Lukas 0227100147, orange)
    19. Mätte upp tempmätaren vid insuget till 1519 ohm. Motorn var lite ljummen så jag ska mäta en gång till då jag tror att ohm-talet borde vara högre vid kall (20’c) motor.
    20. Tog en väldigt kort provtur. Bilen började misstända som tidigare så fort laddtryck började byggas upp vid 2300rpm. På femmans växel gick det att köra i högst 85-90 km/h, sedan började motorn hacka.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #68
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Du har rätt tändkablar, 4-5år gamla, läste jag mig till. Nu kan detta stå i din utmärkta felsökningsrapport men frågar av ren lathet, har du provat med andra tändkablar?
    Jag hade liknade blurrande vid laddtrycksuppbyggnad som till slut löstes med nya Saab Original tändkablar
    (och lite annat på vägen iofs, o-ringar spridare, AV-ventil, backventil insug och lite annat smått och gott)



    EDIT: hittade svaret själv. Ja det har du
    Fick låna komplett fördelare med tändkablar, misständningarna kvarstod.
    Senast redigerat av axelsson den 2019-07-25 klockan 09:58.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  9. #69
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Känns som hjärnan just nu består av gårdagens spagetti. Det där som blev kvar i kastrullen efter middagen igår... Ni kommer förstå varför i slutet av inlägget.


    20190727


    (Bilen hackade hela dagen precis som vanligt när varvtalet var ca 2300rpm och laddtrycket runt 0,2 bar.)

    1. Mätte temperaturgivaren som sitter vid insuget när motorn var sval. 2159 ohm vid ca 26'c.
    2. Kontrollmätte "donatormotorns" temperaturgivare. 1981 ohm vid ca 26-30'c.

    Temperaturgivaren på cabrioleten verkar ok. Värdena stämmer bra med verkstadshandboken.

    3. Kopplade in tech2. Startade motorn och letade upp live-värdena. Tech2 sade "Coolant temperature 30'c" vilket låter rimligt då det tog någon minut från start av motor till jag kunde läsa av värdet.

    Kontrollfråga: Denna temperatur, dvs "Coolant temperature", är väl värdet från temperaturgivaren på insuget mellan cylinder 2 och tre? Går in i styrboxen på stift 7, jordar mot stift 25?

    4. Kollade live-värde för "Air Mass Sensor". Visade inte någon förändring alls på kurvan vid varvande. Hmm.
    og900s_AirMassSensor2.jpg

    5. Bytte från lånemotorns till motorns ursprungliga luftmassmätare.

    6. Varvade motorn lite stillaståendes. Kurvan såg ok ut.
    og900s_AirMassSensor1.jpg

    7. Tog en provtur med medhjälpare som höll i Tech2:an. Valde att visa live-värde för "Oxygen Sensor".

    Kontrollfråga: Detta värde, dvs "Oxygen Sensor", är väl helt enkelt värdet från lambdasonden?

    8. Tech2:an lät som ett gammalt game & watch "Donkey Kong med blandade höga och låga toner under början av provturen.
    og900s_OxygenSensor1.jpg

    9. En bit in på provturen fick dock Tech2:an för sig att värdet från sensorn var konstant 4,30. Okey... Vad sjuttan nu då?
    og900s_OxygenSensor2.jpg

    Fråga: När en syresensor/lambdasond ger upp, kan den då bete sig såhär? Det vill säga låsa sig på ett högt värde? Eller är det Tech2:an från Kina som inte vill vara med längre? Eller är det ett tecken på att styrboxen har problem?

    10. Till sist under denna provtur kollade jag värdet för temperaturen när jag parkerat. Ena kylfläkten var igång, så dess givare/brytare på kylet fungerade. På Tech2 sades det 88 grader, mätaren på instrumentpanelen stod på cirka 1/4.
    og900s_CoolantTemp1.jpg

    temp_og900.jpg

    Fråga: Borde inte mätaren på panelen stå halvvägs upp på skalan? Min bil är i och för sig byggd för den italienska marknaden så då kanske man valt en annan motortemperatur som "normal"?


    20190729

    Igår blev jag sponsrad av en mycket vänlig Saabentusiast.
    og900s_tändmodurer.jpg

    Idag dags att provbyta tändmoduler. Även dags för spagettihjärnan...

    1. Plockade ur cabbens tändmodul och monterade nr1 av de lånade. Lade cabbens i bagaget och lät dagens hjälpreda hålla tändmodul nr2.

    2. Bilen hackade precis som vanligt när varvtalet var ca 2300rpm och laddtrycket runt 0,2 bar.

    3. Tog ur nr1 och skulle nu montera nr2. Gav nr1 till hjälpredan som snabbt frågar "Varför står det cab på denna?" Hmm. Jag hade alltså på punkt 1 plockat ur cabbens tändmodul, monterat tillbaka cabbens tändmodul, lagt nr1 i bagaget och gett hjälpredan nr2.

    4. Lång historia kort: Bilen hackade likadant på de tre olika tändmodulerna. Under ena bytet stannade en vänlig bilist och undrade om jag behövde hjälp. Dagens trevligaste cab-händelse, helt klart!


    Fråga: Hoppas kunna mäta bränsletryck senare i veckan men frågar redan nu om det visar sig korrekt: Är det någon där ute som har en Lucas CU14,1 CO4 styrbox liggandes jag kan få låna?
    Senast redigerat av Moderator den 2019-07-29 klockan 20:08. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #70
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    20190731

    Idag gjorde jag bränsletrycksmätningar. Bränsletrycksregulator från donatorbilen monterad i cabben: Lukas 3 bar.

    1. Byggde en bränsletrycksmätare och kopplade in den på fuel-railens bredvid inkommande bränsle.




    2. Startade motorn och kollade tryck vid tomgång. Bränsletrycket såg helt korrekt ut, om jag nu tänker rätt. 3,0 - 0,6 = 2,4 bar.




    3. Kollade tryck vid provkörning. Bränsletrycket såg helt korrekt ut, om jag nu fortfarande tänker rätt. 3,0 + 0,2 = 3,2 bar.




    4. Hur jag än försöker under provkörningen så kan motorn inte ladda mer än 0,2 bar. Bluddrar/hackar/misständer vid 2300 rpm och laddtrycket 0,2 bar precis som tidigare.

    5. Tillbaka i garaget kollar jag motortemperaturen. Tech2 säger 88'c och tempnålen står bara en 1/4 upp på skalan, precis som tidigare.

    6. Motorn avstängd, bränsletryck: 2,3 bar. Ökade sakta upp till 2,6 innan jag gick in och skrev detta inlägg. (Verkstadshandboken för CU14 säger resttryck 2,8 bar.)


    Nästa steg, om ingen har andra idéer, införskaffa en annan styrbox Lucas CU14 CO4 och provbyta.

    Två veckor kvar till Saab CabrioChallenge...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #71
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Provat annan LMM?

  12. #72
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Provat annan LMM?
    Jupp. Bytte senast i lördags.


    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    5. Bytte från lånemotorns till motorns ursprungliga luftmassmätare.

    6. Varvade motorn lite stillaståendes. Kurvan såg ok ut.
    Det med "Kurvan såg ok ut" kan tas med en nypa salt. Kurvan gjorde utslag när jag varvade på tomgång. Om det var rätt mätt då eller vid körning vet jag ju egentligen inte då jag inte vet vilka värden jag ska förvänta mig.

    En styck köpesannons nu skriven på en rejält stor slägga! Eller om det var en styrbox. Är lite osäker...
    Senast redigerat av mioh den 2019-07-31 klockan 16:47.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är systemet läcksökt från LMM till insug? Kolla gärna vad LMM säger när du kör och når ditt max laddtryck (0,2bar nu då).
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #74
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Är det någon där ute som har en Lucas CU14,1 CO4 styrbox liggandes jag kan få låna?
    Jag har en Fabriksny Lucas utbytesbox, är dock osäker på om det är en CU14 eller 14,1, får kolla upp om det finns artikelnummer som kan skvallra.

    Angående dina misständningar, jag tror fortfarande att det är problem med effekten på gnistorna...
    Ytterligare uppsättning med kablar? (Igen?)
    Ny tändspole? (Igen?)

    Anledningen till min misstanke;
    Haft samma problem ett antal gånger genom tiderna, samtliga gånger har visat sig vara fukt i tändsystemet, felaktig resistans i tändkablar eller tändspole som ändrade impedans beroende på temp...

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #75
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag hade "misständningar" på min bil när jag hade stort läck mellan IC och insug på trycksidan, det höll tätt nog för att bilen skulle gå OK på undertryck men så fort laddtrycket började bygga så gick den skit.

    Om det är en org 900 S så är ju felsökningen av ev läck på trycksidan betydligt lättare om du nu inte petat dit en IC

  16. #76
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för era felsökningsförslag! Är så mycket lättare att hitta motivationen för fortsatt felsökning när jag får konkreta tips och råd hur jag kan fortsätta felsöka.

    Var inte i garaget alls igår. Dock så fick jag svar från en glad forumsmedlem på min köpesannons som jag satte in i förrgår. Så en styck Lucas CU 14,1 CO4 landar nu förhoppningsvis i min brevlåda på måndag. Är inte alls säker på att ny box hjälper, men den tillsammans med tändmodulen är det enda jag inte kan låna från ”donatormotorn” vad jag vet. (Har inte provbytt spjälllägesgivare, spjäll eller tempmätare än.)


    Hyvens - Läcksökt lite med startgas tidigare. För att minska mängden möjliga felkällor så har jag dessutom tagit bort intercoolern som jag monterade för många år sedan. Nu sitter det insugsrör från LMM till turbo, från turbo till spjällhuset, från min ”donatormotor”. Jag ska kolla vad LMM säger vid maxtryck. Återkommer efter provtur med resultatet.


    Flaset - Jag har en box på väg, men kolla gärna ändå vad du har. Vet inte hur utbytesboxarna ser ut, men om de är märkta lika väl som vanligt syns det tydligt på etiketten.

    Tändkablarna bytta 2014. Har provat med andra begagnade kablar efter det utan framgång.

    Tändspole byttes 2017 om jag minns rätt på året.

    Om ny läcksökning inte hjälper så får jag se om nya tändkablar (igen) och ny spole (igen) kan bli nästa test.


    joH900 - Petat i en og900-IC tidigare, men den är i felsökningssyfte urpetad. Så just nu så är det en original og900s -93. Ska se över slangar och rör igen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #77
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Förra veckans planerade provkörning och avläsning av LMM blev inte av. Detta då den lilla korta vattenslangen 32019031 (tidigare 7504624), lokaliserad en liten bit ovanför turbon, sprack strax innan jag backade ur garaget. Vattenspåret när jag backade ut bilen gick inte att missa. (Kände mig då som världens sämsta og900-ägare.) Körde in bilen till min Tech2-hjälpredas stora besvikelse och beställde sedan en ny slang från Orio (via SDCC).




    20190806

    1. Ny vattenslang 32019031 monterades. Fyllde på kylvatten + glykol.

    2. Kopplade in lufttryckmätare på luftslangen direkt efter backventilen placerad i motorutrymmet vid torpeden. Den som förser ventilationens trycktank, reglage och vakuummotorer med vakuum. Detta för att leta efter vakuumläckage.

    3. Med startad motor nåddes 0,6 bars vakuum. Stängde av motorn och nålen visade fortfarande -0,6 bar efter ett par minuter. Läste av mätaren efter ca 30 minuter, då var trycket 0 bar.

    Fråga: Är det normalt eller oroväckande för en 26 år gammal og900 -93 att vakuumet försvinner så snabbt? Borde det vara helt tätt och även en dag senare pysa om man vrider på luftreglaget i bilen?

    4. Bränsletrycksmätaren står på ca 2,2 bar när motorn just stängts av. Trycket stiger långsamt till 2,6 bar. (Nära verkstadshandbokens 2,8 bar.) Efter någon timme är bränsletrycket 0 bar. Om jag startar bilen så går den igång direkt. Det vill säga att bränsleslangen knappast är helt tömd.

    Fråga: Är det normalt eller oroväckande för en 26 år gammal og900 -93 att bränsletrycket försvinner så "snabbt"?

    Läcker backventilen lite vid bränslepumpen så är det ju ingen fara. Samma sak med BTR gissar jag. En läckande bränsleslang är ju dock en helt annan sak. Dock så luktar det inte bensin om bilen och inget som tyder på läckage till omgivningen har observerats.

    5. Fick en ny/begagnad styrbox i brevlådan idag. Det är den till vänster som är ny. Den högra är bilens gamla. Monterade den nya styrboxen och startade bilen. (Spoiler alert: Gjorde tyvärr ingen som helst skillnad att byta styrbox.)



    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Är systemet läcksökt från LMM till insug? Kolla gärna vad LMM säger när du kör och når ditt max laddtryck (0,2bar nu då).
    6. Tog en provtur med liten medhjälpare som skötte Tech2:an. Kollade live-värden för luftmassemätaren.

    Varje puckel är en acceleration på treans växel. Varje gång så misständer/hackar motorn vid 2300 rpm och laddtrycket 0,2 bar, precis som tidigare. Bränsletryck ca 3,2 bar.

    Fråga: Vad kan utläsas av detta? Luftmängden som mäts ökar till dess att motorn misständer.





    Jag ska fortsätta leta efter eventuella luftläckage på både insug och vakuumslangar.

    Fått PM med fråga om kylvattentemperaturgivaren bytts. Jag har tidigare mätt upp ohm-värden på givaren mellan andra och tredje insguskanalen när motorn varit varm eller kall. Kollat värden med Tech2. Varm motor ca 88'c. Det jag ännu inte fått svar på är varför nålen som visar motortemperaturen i instrumentpanelen bara står 1/4 upp på skalan vid varm motor. (Jag gissar på att det är för att bilen är specad för den italienska marknaden, men kan ha fel.)

    Spjäll-lägesgivaren inte bytt. Dess värden har jag kollat med Tach2:an och ingen har sagt att de skulle vara felaktiga.

    Sedan är det väl byte tändkablar (igen), byte tändspole (igen) och byte tändstift (igen) som är nästa steg. Får bli när allt annat är testat då felsökningsspargrisen tömdes helt vid slanginköpet.

    Något positivt idag då, förutom att min styrbox verkade vara hel? Jupp! Såg en fin vit og900 vid provkörningen. Så trots misständningarna gjorde provturen mig lite gladare.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #78
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Misständningar og900s -93 vid laddtryck

    Hur mkt har du felsökt i apc systemet? Testat annan frisk apc box?

    Om du har apc på bilen vill säga.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-08-06 klockan 22:28.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #79
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Ingen APC-box i bilen, så det är en sak mindre som behöver felsökas.

    På tal om en sak mindre att felsöka, kom inatt att tänka på att vakuumslangarna till ventilationen efter backventilen vid torpeden troligen inte behöver läcksökas nu. Om backventilen orkar hålla emot när trycket i insuget är mellan 0 och 0,6 bars övertryck så påverkar inte eventuella läckor efter backventilen motorns gång i registret där jag nu har problem. Det vill säga vid 0,2 bars övertryck. Ska provtrycka backventilen idag. Har bara blåst försiktigt i den tidigare för att kolla att den satt åt rätt håll.

    På tal om backventiler så har jag en fråga om den andra backventilen i motorutrymmet, bara för att utesluta ytterligare en sak.

    Fråga: Backventilen som sitter inkopplad på/intill motorkåpan, vilket håll ska den släppa igenom luft?

    Och om jag beställer tändningsdelar:

    Fråga: Är det endast Bougicord tändkablar som gäller? 403 klass D?
    Fråga: Något speciellt att tänka på när det gäller köp av tändspole?

    Har ju mätt bränsletryck, men inte testat spridarna på något sätt. Läst i verkstadshandboken hur det ska göras, men är inte säker på att jag klarar av eller hinner det i tid till CabrioChallenge.

    Fråga: Verkar det kunna vara spridar-relaterat?

    Sammanfattning:
    - Hackar/misständer alltid vid acceleration vid 2300 rpm, 0,2 bars turbotryck.
    - Används lite mindre nedtryckt gaspedal, som gör att trycket inte når 0,2 bar, kan man accelererande varva mer än 2300 rpm.
    -Motorn går sämre och sämre ju varmare den blir. Tappar tillslut all kraft och kan bara krypa fram i 30km/h om gaspedalen trycks ner ca 5%. Mer eller mindre gaspedal dödar motorn.
    - Trampar man ner kopplingen kan motorn varvas utan problem när den är varm.
    - Orkar som sämst inte upp för minsta backe. Då är det bara stänga av motorn och vänta 20-30 minuter innan det går att krypa upp för backen.
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #80
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag hade bytt spridare till en omgång kända fungerande

    Tempgivaren i insuget mellan cyl 2 och cyl 3 antar jag är bytt/kontrollerad? Tänkte på detta
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm.

    När detta händer, startar den om du håller full gas samtidigt som du försöker starta? Släpp såfort bilen startar, såklart

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •