Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #21
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Misständningar og900s -93

    Bytt ut intercoolern mot det raka röret. Har fortfarande likadana misständningar.

    Fler idéer? Fortsätta leta luftläckage? Testa byta luftflödesmätare? Tempgivare? Styrbox?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #22
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Luftflödesmätare bytt. Insugningsrör mellan luftfilter och turbo bytt. Dumpen bytt. Misständningarna kvarstår.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #23
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Komptest?

  4. #24
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kanske har löst det. Justerade tändningen.

    Lånade en ”lampa” och följde TurboCabs beskrivning.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1060693

    Tändningen stod på 8 och jag justerade den till 16.

    Tog sedan en lite längre provtur (på delar av gårdagens Saab Summer Cruise sträcka) och kunde hålla gasen stumt nedtryckt utan några problem. Har inte åkt igenom några rejäla skyfall än, men jag tror bilen nu går som den ska. Ska prova lite till innan jag markerar tråden som löst.

    Nog för att det är roligt att meka bil, men när felet kanske bara egentligen krävde fem minuters enkelt mekande känner man sig lite dum. Nåväl. Positivt i det hela var att under mekandets gång hittade jag en T50 torx bits jag saknat i några år. Dessutom så fick jag första mekdagen lagat växelspaken då ”backspärrspinnen” inuti växelspaken gick av. Bra när det händer hemma nära verktygen och inte långt bort under en konvojkörning med hundra bilar eller liknande.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Haha, det lär nog varit såpass enkelt ja... men otroligt att det antagligen gått bra såpass länge ändå? Satt stoppskruven lös så fördelaren har rört sig eller har något varit isär kanske? Eller nyköpt bil?

  6. #26
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Är förundrad själv att det fungerat. Stoppskruven satt hårt åtdragen. Har bara haft småproblem tidigare med misständningar, förutom när jag körde igenom åskskuren förra året så har bilen ändå fungerat... eller vänta lite. Jag kom just på en sak när jag skriver detta. Ett par timmar innan åskskuren hämtade jag ju bilen på verkstaden som bytte tändsystemets huvudrelä. De sa att det satt fel sorts tändspole på bilen. När jag lämnade staden och accelererade ut på landsvägen så misstände motorn redan då och jag trodde det berodde på tändspolen så jag undvek kraftiga accelerationer medan jag körde hemåt. Helt glömt bort detta. I regnet tog det stopp. Så dumt. Strömfördelaren satt kanske lite fel redan vid inlämnandet till verkstaden. De lossade den troligtvis vid felsökningen av någon anledning och monterade tillbaka den ungefär i samma läge som tidigare. Men bara ungefär, och då lite mer fel.

    Nåväl. Bilen fungerar och jag är nöjd att den mår bättre. Och då jag nu har bilens ursprungliga luftflödesmätare, insugsrör, IC, BTR med mera liggandes i bagagen på bilen så är det ju ett utmärkt tillfälle att putsa och polera lite på dessa under vintern innan de återmonteras.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #27
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Haha, ställa tändning efter "ögonmått" på fördelaren blir sådär, blir rätt mycket fel av att det står vääääldigt lite fel

  8. #28
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ... Tändningen stod på 8 och jag justerade den till 16.
    Ja, om man då sedan också tänker på att tändningen sänks några grader när laddtryck erhålls, då blir det inte mycket förtändning kvar..
    Gött att det löste sig ändå, aldrig lär man sig att kolla ALLA dom enkaste sakerna innan man börjar skruva isär halva bilen...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #29
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Fortfarande fel. Eller ett fel till?

    Fortfarande fel. Eller ett fel till? Nu orkeslös och utan kraft. Mycket sämre när motorn är varm.

    Bilen gick bra fram till i lördags vid 13-tiden. Då hade bilen, efter tändinställning gjorts, körts kortare turer på några mil styck under veckan. Sedan körts runt 15 mil på fredagen och runt 10 mil småvägar på lördagen utan problem.


    Fortfarande en Saab og900s -93. Problemen uppmärksammas på lördagen ca 10 minuter efter ett längre lunchstopp. (Regnade lite under stoppet om det kan påverka. Känns mest att det distraherar i felsökningen.) Motorn började först "småhosta" då och då vid jämn fart, ca 70 -80 km/h. Sedan gradvis under en kvart eller liknande tätare och tätare ryckningar. Efter ytterligare en stund blev det ännu värre. Det gick då, men bara om man höll gaspedalen stilla på 4-5 % gas eller liknande, hålla bilen i max hastigheter runt 70 km/h på jämn väg. I motvind lägre. Gasade man mer hackade det bara. Kom det en uppförsbacke så gällde det att hålla gaspedalen still på 4-5% gas och hålla sig mellan 1200-2000 rpm genom att välja rätt växel. Absolut inte gasa mer, för då hackade bara motorn. Hade man tur kom man över krönet. Efter ytterligare en stund (och då varmare motor gissar jag) så är topphastigheten, med svårighet, 35 km/h. En mindre backe blir för mycket, bilen orkar inte upp och motorn dör.

    Står stilla på vägen i 15-20 minuter och felsöker lite. Efter det startas bilen och den orkar nu ta sig upp för backen. Troligen har motorn svalnat något under denna tid. Nästkommande timmar kan bilen köras i 35 - 45 km/h. Varje korsning, stopp, backe eller liknande är en utmaning. Några "avkylningsstopp" görs längs vägen för att alls kunna köra vidare. Tog på krafterna, men vi tog oss fram till slutmålet, där bilen fick vila under natten.

    På morgonen kollar jag igenom motorutrymmet efter uppenbara fel. Det enda jag hittar som ser fel ut är lite brända kontaktytor i fördelarlocket. Dessutom är det en liten "tagg" på rotorn. Skrapar försiktigt bort detta med en skruvmejsel. Tar en lugn provtur i 30, 40 och 60 km/h. Bilen känns lite svagare än vanligt, men fungerar skapligt verkar det som.

    Pratade med försäkringsbolagets bärgningsjour redan under lördagen när vi nått slutmålet och de kunde bara erbjuda bärgning till närmaste verkstad. En verkstad som då öppnade först på måndag. Försäkringsbolagets bärgningsjour kunde inte hjälpa oss på annat sätt. Vi kunde nog inte göra annat än att anmäla skadan på nätet eller ringa försäkringsbolagets skadeservis, som hade telefontid först på måndag, enligt bärgningsjouren. Hemresa för oss eller bil var inte något de kunde svara på.

    Då det inte var ett alternativ att bara vänta på att det skulle bli måndag så började jag försiktigt köra hemåt på söndag förmiddag vid 10-tiden. Körde i cirka 30 minuter. Om det inte var motvind gick bilen att köra i 80 km/h. Över det, eller i motvind, kändes det som att något verkligen tryckte mot fronten för att hålla tillbaka bilen. Efter ett kortare stopp körde jag vidare. Bilen beter sig då som under lördagen. Går att hålla i 70 - 80 km/h vid jämn gas på 4-5%. Gasade man mer hackade det bara. Kom det en uppförsbacke så gällde det att hålla gaspedalen still på 4-5% gas och hålla sig mellan 1200-2000 rpm genom att välja rätt växel. Absolut inte gasa mer, för då hackade bara motorn. Tog några pauser för att kyla bilen.

    Vid en längre behövlig paus får jag hjälp med att kolla tändningen (16 grader som det ska vara), kolla tändstift (lite vita men ok) och bytt förbikopplingsmotståndet. Vi konstaterar att bränslepumpen låter lite högre än vanligt. Tempgivaren till styrsystemet kopplas tillfälligt ur. (Ingen skillnad verkar det som.)

    STORT TACK FÖR ALL HJÄLP MARKUS! Och tack André för telefonsupporten! STCS är en fantastisk klubb med fantastiska människor!

    Efter cirka en timmes stopp kör jag fortsatt hemåt. Varje backe, korsning med mera är en utmaning. Annat än hålla gaspedalen still på 4-5% gas och hålla sig mellan 1200-2000 rpm genom att välja rätt växel fungerar inte. Några backar orkas inte med (en kort regnskur verkar förvärra läget.) Sista milen hem tar lång tid i hastigheter runt 60 - 70 km/h som mest och med många avkylningsstopp då hastigheten är runt 35 - 40 km/h. Hade bilen gått som den skulle hade hemresan tagit 2:15. Nu tog det istället 8:30. Men nu står bilen i alla fall i garaget istället för på en verkstad drygt 20 mil bort.

    Så vad tror ni är fel?
    Bränslepumpen? Provbytte den förra veckan när tändningen stod fel. Monterade tillbaka den som satt i. Känns mest misstänkt just nu.
    Rotor och fördelarlock? Bytta för tre år sedan, men såg ju inte bra ut i lördags. Ser rätt ok ut nu efter lördagens morgonmekande.
    Tändmodul? Provbyttes förra veckan. Original sitter i igen.
    Tomgångsmotor? Ren gissning bara.
    Tempgivare? Mättes upp förra veckan med bra värden.
    Termostat? Tempnålen går aldrig upp mer än till klockan fyra. Tempgivare till mätarhus felaktig?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #30
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Har nu plockat ur bränslepumpsarmaturen och har två (eller tre) frågor:

    1. Själva pumpen sitter först (innerst) monterad en en ca ø70mm stor hållare. Hållaren har stort finmaskigt filter runt om hållarens sidor, och ett ø20 mm litet finmaskigt filter i botten. Det i botten sitter precis vid själva walbropumpens ø20 mm stora intag. Pumpens intaget sitter direkt mot det lilla filtret, som var kraftigt igensatt! När jag skriver direkt mot så menar jag direkt mot. Finns ingen chans att bränslet tar sig in i pumpen från annat håll än via det lilla filtret. Ska det vara så här? Är det stora filtret runt om bara till för att låta bensinen komma nära pumpen för att kyla den?

    Mätte inte tryck eller flöde innan rengöringen av lilla filtret i botten. Tog inte ens ett kort... Kan detta ha varit felet? Hur kan det vara så beroende av motorns temperatur?

    2. Vad ska det vara för diameter på oringen som monteras mellan tanken och armaturen? Den som den ökända ringen sedan klämmer ihop. Min ser ut att vara någon centimeter eller två för stor.

    Inte att förglömma: Stort jättetack till Pelle som ordnade med expresstransporten hem för den som inte hade tid med en drygt åtta timmar lång (eller längre) cabtur. Tack!
    Senast redigerat av mioh den 2018-08-13 klockan 13:13.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #31
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Du kämpar på, det är imponerande :-)

    Jag ber om ursäkt om du redan skrivit om detta tidigare i tråden, men blir ju högaktuellt nu när du funnit "skit" i tanken.
    - Har du bytt bränslefilter?

    - Med tanke på att du hittade skit i "grovfiltret", är det läge att också kolla över diverse slangar och klämmor som har med påfyllning samt tankurluftning att göra.

    - Försökte du få klart för dig om det finns "skit" i botten av "catchtanken"/armaturen och i botten av tanken?

    - Har pumpen fått pumpa bensin med t.ex. finkorningt grus/sand har den sannolikt tagit stryk av detta och kanske inte levererar tryck och/eller flöde...

    För övrigt hade jag en 900 en gång, visserligen en "i" med H-motor, men ändock, som betedde sig exakt som du beskriver, detta orskades av överhettad tändspole.
    Man kunde inte ta i den p.g.a hög värme de gångerna som felet uppenbarade sig, efter att den bytts ut (till en högeffekts från biltema haha) återkom aldrig beteendet...

    Du får fortsätta rota, tycker fortfarande att det är svårt att säga om det är bränsle- eller tändningsrelaterat...

    Kämpa på!

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #32
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för input!

    Körde några mil efter jag återmonterat pumpen. Började småhacka som tidigare. Kunde hålla ungefär halvgas på femman i början. Då accelererade bilen långsamt. Tryckte jag plattan i mattan började motorn misstända. Blev sämre efter en stund med misständningar på lägre varv än tidigare under provturen.

    Bränslefilter byttes förra veckan som första åtgärd efter annan tändmodul och fördelare testats.

    "Catchtanken"/armaturen rengjordes idag. Inte speciellt mycket skräp i botten ändå.

    Blir nog att lämna in till verkstad för vidare felsökning/uppmätning av pumpens tryck under färd. Känns som jag gjort vad jag kan där.


    Nu kom jag på det lite sent, men tog ändå en bild efter provkörningen när motorn stått på tomgång ett par minuter. Tändspolen gick då att ta på. (Batteriet i fliren tog slut efter några kort, så ny provkörning gjordes inte.)

    saabtändspoleflir1.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej. Vad är det för tändsystem på bilen? Bosch EZK?
    Kan i såna fall vara vevaxelsensorn om du har en sådan.

  14. #34
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Lucas CU14.1
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #35
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kollat jordpunkt främre balk o på motorn?
    Privatannonser lmm?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #36
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Hej. Vad är det för tändsystem på bilen? Bosch EZK?
    Denna modell har ju s.k konventionellt tändsystem, men sensorn i fördelarknotan kanske kan orsaka samma symptom om den blir matt...?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Lucas CU14.1
    Jag antar att du har "kamaxelgivare" då. Dvs. det är en elkontakt till fördelaren.
    Du har ju nämnt att du bytt fördelare, kollat om den är fräsch? ingen olja eller annan smuts inuti?
    Möss som gnagt på el-kablar?

  18. #38
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kollat jordpunkt främre balk o på motorn?
    Privatannonser lmm?
    Jordpunkt balk. Lossades tidigare och skruvades ihop med kontaktfett emellan. Ser väl ok ut för att vara 25 år gammal?
    saabjordpunktbalk1.jpg


    Jordpunkt topp ser ok ut.
    saabjordpunkttopp1.jpg


    Privatannoser lmm? Jepp, eller jag är nog inte helt säker. Lmm byttes tidigare till den jag hade i 99:an. Från en Saab 900s -90.


    Citat Ursprungligen postat av "Saab_ahed" Visa inlägg
    Jag antar att du har "kamaxelgivare" då. Dvs. det är en elkontakt till fördelaren.
    Du har ju nämnt att du bytt fördelare, kollat om den är fräsch? ingen olja eller annan smuts inuti?
    Möss som gnagt på el-kablar?
    Den som brukar kallas hall-givare? Ser ok ut utifrån och inuti vad jag kan se. Något man behöver skruva isär för att hitta fel på? Kan kontrollmätas? Eller är det byte komplett givare som gäller?
    saabfördelare1.jpg

    Inga synliga spår efter möss i motorutrymmet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Utan att ha lästa igenom hela tråden med risk för att upprepa det någon redan sagt hade jag provat med:

    -Har du Bougicord tändkablar?
    -Prova byt det guldfärgade motståndet till spridarna som sitter på innerskärmen.
    -Byt alla spridare, kan var kortis i en av dem. På Lucas fungerar det så att varje spridare i sig fungerar som jord.
    -Provat med en annan ECU?
    -Jordpunkt på toppen?
    -Toppackning hel?

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej. Dessa dokument kanske kan vara till hjälp. Jag får posta flera inlägg pga. dokument storlek...
    (jag tror att detta är ditt tändsystem enligt vad som beskrivits i tråden)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Saab_ahed den 2018-08-14 klockan 21:33.

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •