Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #101
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Bestäm er.

    Jag kommer gå ut i garaget och "göra om, göra rätt" (om inte annat se till att fotografera bättre), men innan det en liten fundering, om jag nu tänker rätt: Bilen sedd framifrån. Svänghjulet är då "över-vridet" medurs 1-3mm. Båda kamaxlar är vridna lite medurs. Det här med att dra till baka och börja om gjorde jag inte. Jag gungade lite fram och tillbaka lite spontant innan svänghjulet hamnade där den är nu.
    Jag får det till att svänghjulet står ca 0,5° f.ö.d. dvs något "undervridet". Tänker jag rätt nu, hmmm... För visst roterar motorn moturs sett framifrån (medurs i färdriktningen) ?
    Vid gungande fram å tillbaka har jag noterat att läget skiljer något när man drar fram jämfört med när man drar bakåt så av den anledningen tycker jag det känns bäst att dra motorn i rotationsriktningen fram till märket och INTE dra den tillbaka.

    Du hittar säkert mängder av bilder på kammarnas märken om du googlar lite.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #102
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Misständningar og900s -93 vid laddtryck

    Visst ”borde” märket vara mitt för, men de är aldrig det av någon anledning, väldigt förvirrande om man inte vet om det. Du ser även ut att ha rätt antal rullar mellan dreven.

    Denna illustrationen gjordes nog av Mr Uhr någongång? Tycker den beskriver saken på ett enkelt sätt.



    Senaste motorn jag hade isär hamnade såhär:

    Och den går som den ska.

    Svänghjulet snurrar moturs och remskivan medurs förresten (om man tittar rakt på dem).

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Realpower den 2019-08-14 klockan 16:49.

  3. #103
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Bra inlägg. Trots jag är supermekaniker enl mig själv så satte jag ena kammen ett hack fel på min ”mioh-look-alike” og900 cab. Det var inte enkelt se det var ett hack fel när man syftade mot märkningen och det var heller inte enkelt se att det var rätt. Men det kändes när man körde

  4. #104
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av pillee Visa inlägg
    Hej,följer med intresse sen några sidor tillbaks,hur länge sen tillbaks gick bilen riktigt?

    Mvh Peter
    Hej! Mycket bra fråga. Jag kommer inte riktigt ihåg när problemen började, men om jag tar det i kronologiskt baklänges ordning årsvis blir det kanske lättare att minnas.

    2019 - Bilen går dåligt hela tiden. Misständer redan kall vid 0,2 bars turbotryck. 2300rpm.

    2018 - Saab CabrioChallenge. Fredagens drygt 13 mils långs resa till Skene går bra. Eventuellt några enstaka misständningar vid belastning. Lördagen börjar bra. Motorn går bra fram till lunchen vid Grimeton. Bara 5-10 minuter efter vi lämnat Grimeton börjar bilen misstända mer och mer. Tillslut går det bara att puffa omkring i 30-35km/h. Orkar inte upp för backar utan att först kylas 20-30 minuter. Riktigt svårkörd och mycket svår att starta. Kommer slutligen fram till Tylösand. Söndagen körs det hemåt. Tar 8:30 istället för gps:ens sagda 2:15 att köra de 22 milen hem.

    2017 - Saab CabrioChallenge. Fredagens resa till starten går inget bra. Bara några få misständningar, men efter nära 27 mils körning dör motorn under färd. Blir bärgning till Katrineholm. Det visade sig senare att tändningens huvudrelä strax ovanför motorstryrboxen gått sönder. Veckan efter hämtas bilen från verkstaden och körs hemåt. (Verkstaden bytt tändstift, sagt spolen var av fel sort och missat att tändningen ställts fel.) Redan på vägen ut ur Katrineholm misständer bilen vid accelerationen från 50 till 70 km/h. Detta är första gången jag med säkerhet kan säga att bilen gick riktigt dåligt vid acceleration. Små misständningar då och då. Hamnar söderut på E20 i ett kraftigt skyfall vilket får bilen att helt tappa kraften. Med låg hastighet, noll sikt framåt på grund av regnet, hårt smattrande på tak och vindruta och omkörd av långtradare så hittas slutligen en liten parkering bredvid vägen. Avvaktar till regnet avtagit. Motorn svårstartat. Hackar lite då och då resten av resan.

    2016 - Små misständningar då och då. Tror det blev värre när man körde i regn eller igenom vattenpölar.

    2015 och tidigare - Fick lagat/servat våra andra Saabar på en bilverkstad då och då. De bytte kamkedja med mera på cabrioleten hösten 2014. Jag bytte turbo våren 2014. Vill minnas att jag frågade verkstaden om mina misständningar några gånger under några år utan att få riktigt klarhet i vad felet kunde vara. Bilen gick oftast väldigt bra utan problem, så jag lade inte ner någon direkt energi på att felsöka. Intermittenta fel vet jag av erfarenhet från jobbet är svåra att både felsöka och fixa.


    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Jag får det till att svänghjulet står ca 0,5° f.ö.d. dvs något "undervridet". Tänker jag rätt nu, hmmm... För visst roterar motorn moturs sett framifrån (medurs i färdriktningen) ?
    Vid gungande fram å tillbaka har jag noterat att läget skiljer något när man drar fram jämfört med när man drar bakåt så av den anledningen tycker jag det känns bäst att dra motorn i rotationsriktningen fram till märket och INTE dra den tillbaka.

    Du hittar säkert mängder av bilder på kammarnas märken om du googlar lite.
    Du tänker säkert rätt. Jag hoppas att jag gungade rätt denna gången. Hittade lite bilder vid googling, men de nedanför från Realpower hade jag inte sett tidigare.


    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Visst ”borde” märket vara mitt för, men de är aldrig det av någon anledning, väldigt förvirrande om man inte vet om det. Du ser även ut att ha rätt antal rullar mellan dreven.

    Denna illustrationen gjordes nog av Mr Uhr någongång? Tycker den beskriver saken på ett enkelt sätt.
    Stort tack för bild och skisser.


    20190814 -
    Nollning av motor. Svänghjul och kammar. "Gör om, gör rätt"


    1. Gungade bilen först bakåt, sedan framåt med fyrans växel i. Glömde ta ur tändstiften, men det gick ganska lätt att flytta bilen ändå.

    Svänghjul nollat lite noggrannare än förra gången.




    Kolv 1 i övre läget.





    Insugskammen lite vriden åt höger. Ok?



    Avgaskammen också lite åt höger, men inte lika mycket. Ok?



    Att försöka ta ett kort samtidigt hållandes två vinkelhakar fungerade inte. Att ta kort i blindo fungerade bättre, men bildresultatet ska nog tas med en nypa salt. Gjort så gott jag kunnat ändå.

    Insugskam.


    Avgaskam.


    Ett stift mer än i den felaktiga som visades i skissen. Ser väl rätt ut?



    Hittade denna skiss i en av verkstadshandböckerna. (Service Manual 900 OG Factory 16V M85-M93.)



    Sammanfattningsvis: Jag tror kammarna sitter rätt, om än inte perfekt. Men om ni kan bekräfta att det är rätt så litar jag mer på er än mig själv.

    Blev inte mycket mer än plocka isär, titta och fotografera igår. Fördelen med det är att det blir lätt att leta efter artikelnumret på avgaskammen. Glömde det och leta efter svänghjulets artikelnummer igår.



    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Bra inlägg. Trots jag är supermekaniker enl mig själv så satte jag ena kammen ett hack fel på min ”mioh-look-alike” og900 cab. Det var inte enkelt se det var ett hack fel när man syftade mot märkningen och det var heller inte enkelt se att det var rätt. Men det kändes när man körde
    Inte bara svårt att se om en kugg eller inte är fel. Dessutom svårt att se skillnad på bil och bil. Saab CabrioChallenge 2008 var ett tag sedan. Åren går fort.
    Senast redigerat av mioh den 2019-08-15 klockan 13:07.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #105
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Kamkedje inställningen kan man nog skippa, det tror jag inte påverkar på det här viset. Det jag reagerar över är ju att du dels har misständningar men samtidigt även lågt turbotryck ? Det känns som två olika fenomen? Varför laddar den ej mer? Misständningar kan man ju ha på en bil även om den matar på med tryck som den ska och är det nåt som fuskar lite så är det ju oftast vid högre tryck det dyker upp.

  6. #106
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det jag reagerar över är ju att du dels har misständningar men samtidigt även lågt turbotryck ? Det känns som två olika fenomen? Varför laddar den ej mer?
    Den laddar inte mer för att det bara bluddrar/misständer/hackar när turbotrycket når 0,2 bar. Tänk dig fenomenet när tryckvakten aktiveras och bränslematningen då stryps. Fast detta flera gånger i sekunden och inte riktigt med samma hårda känsla som att köra rakt in i en vägg som tryckvakten ger när den aktiveras.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #107
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Varför laddar den ej mer?
    Ingen riktig förbränning -> inga varma avgaser -> inget turbotryck.

    Jag är fortfarande inne på att gnistan som bildas inte räcker till för att tända bränsle-luftblandningen.
    Som jag nämnde ovan. Jag skall försöka mäta upp min spole när tillfälle ges!

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Hej!

    Jag har lite liknande problem med min 900 cab T16 -88. Har dock inte kommit lika långt i felsökningen så jag har några saker att testa kvar innan ideérna tagit slut. Har dock en fråga till församlingen. När jag ställde tändningen så valde jag strecket mitt i ringen (blå pil nedan). Såg inte ens det andra strecket. Har jag gjort fel och det är den andra markeringen som gäller? (röd pil). Försökte hitta någon bra bild i verkstadshandboken men det framgick inte.

    Det verkar skilja ca 8 grader, vilket ju är skillnaden mellan vad verkstaden hade ställt tändningen på för Mioh´s bil??

    /Martin
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #109
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Har jag gjort fel och det är den andra markeringen som gäller? (röd pil).
    Det är röd pil som gäller.
    Det finns också ett märke i aluminiumkåpan bakom svänghjulet om jag minns rätt, detta är väl det "riktiga" med tanke på att plastkåpan kan hamna lite snett eller tappa sin form med åren...

    Vad som också är viktigt är att man INTE har vakuumledningen till tändfördelarens dosa ansluten när man ställer tändningsvinkeln samt för en korrekt funktion också ser till att tändningen sänks om man står på tomgång och trycksätter denna.

    @mioh - detta slog mig nu, har du testat funktionaliteten på tändningsförskjutningen vid övertyck?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #110
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Martin - Jag har alltid ställt tändningen mot röd linje, det vill säga samma som jag ställde mot när jag kollade kammarnas noll-läge. Har aldrig kunnat se ner vid blå pil på grund av alla slangar och kablar som är i vägen. Så i mitt fall hade jag bara en linje att välja på då jag inte visste det fanns fler. Kanske tur det. Bra tanke med de 8 graderna!

    flaset - Bra fråga. Svaret är ja, flera gånger.

    Om andra undrar hur man kan göra för att kontrollera/ställa tändningen på en og900s -93 och liknande:
    1. Dra ur vakuumslangen som sitter på tändfördelarens vakuumklocka.
    2. Sätt den nu lösa vakuumslangsändan på avluftningsnippeln för termostatet.
    3. Anslut stroboskopet spänningskablar till batteriets plus och minus.
    4. Anslut ”triggerklämman” till tändkabeln för cylinder nr1. (Övre höger i färdriktningen på tändfördelaren.)
    5. Starta motorn.
    6. Kontrollera tändningen vid tomgång. Detta vid röd pil enligt Martins bild.



    7. Om justering behövs, lossa på hållaren till tändningsfördelaren och vrid på fördelaren till rätt gradtal uppnås. 16 grader.
    8. Skruva åt hållaren till tändningsfördelaren.
    9. Kolla tändningen igen.
    10. Sätt tillbaka vakuumslangen på tändfördelarens vakuumklocka!
    11. Kolla tändningen samtidigt och öka för hand sakta motorvarvet med hjälp av armen till gasvajern. Gradtalet går från 16 till 25 grader.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Tack!

    Då har jag åkt i några år med tändning 8 grader fel....

    Ska bli spännande att se vad det gör för skillnad. Dock inte det som är huvudproblemet då bilen gått mycket bättre tidigare än vad den gör nu.

  12. #112
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    .....Kolla tändningen samtidigt och öka för hand sakta motorvarvet med hjälp av armen till gasvajern. Gradtalet går från 16 till 25 grader.
    Och vidare, på turbomodeller, för att försäkra sig om att rätt förtändning erhålls vid överladdning, anslut en cykelpump eller liknande till vacuumdosan på fördelaren och lägg på lite tryck.
    Tändningen skall då sänkas.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #113
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Martin - Gott att min tråd kan hjälpa andra än mig också.

    Åh, sänkningen av tändningen har jag ju missat att kontrollera. Blir att koppla in turbotrycksmätaren med T-kors till tryckluftskompressorns munstycke och prova när en ny spole är hittad.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Jag har nu löst mitt problem. För två år sedan bytte jag gummibälgen som sitter i tanken mellan pumpen och "skvalplådan". Köpte en ny från Orio för 500kr (bild 1).

    Nu efter 2 år är de helt upplöst i beståndsdelar.(Bild 2)

    Resulterade i tömning och urtorkning av tanken idag. Inte roligt!
    Vågar ju heller inte sätta dit en ny från Orio, så nu vet jag inte hur jag skall göra. Går ju att köra med halv tank eller mer ändå.

    /Martin
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #115
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Den kan ju inte tåla bensin? Det är inte en ProParts-del de har tagit in i sitt sortiment? Skriv ett argt mail och bifoga dina bilder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #116
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Jag har nu löst mitt problem. För två år sedan bytte jag gummibälgen som sitter i tanken mellan pumpen och "skvalplådan". Köpte en ny från Orio för 500kr (bild 1).

    Nu efter 2 år är de helt upplöst i beståndsdelar.(Bild 2)

    Resulterade i tömning och urtorkning av tanken idag. Inte roligt!
    Vågar ju heller inte sätta dit en ny från Orio, så nu vet jag inte hur jag skall göra. Går ju att köra med halv tank eller mer ändå.

    /Martin
    Så där brukar det se ut på bilar som stått länge.. 2år var lite väl dålig hållbarhet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #117
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Tror som Hyvens att det är en PPS del, undvik allt från dem. Framförallt delarna i gummi.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  18. #118
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Jag har nu löst mitt problem. För två år sedan bytte jag gummibälgen som sitter i tanken mellan pumpen och "skvalplådan". Köpte en ny från Orio för 500kr (bild 1).

    Nu efter 2 år är de helt upplöst i beståndsdelar.
    Jösses! Roligt att du hittade felet, men det där var ju ett mindre roligt (och troligt) fel om slangen byttes så sent som för två år sedan. Bedrövligt dålig kvalitet.

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Tror som Hyvens att det är en PPS del, undvik allt från dem. Framförallt delarna i gummi.
    Fick ett bra tips angående min bil i helgen av en riktigt kunnig og900cv-ägare, men efter råden från er fyra om PPS så får jag nog ta och kontakta Orio och fråga vem som tillverkar deras gummihylsor till insuget. Eller är det någon här som redan vet svaret?

    Speedparts säljer två olika gummihylsor med OE Ref 7515208 till insugets vakumanslutningar.

    Gummihylsa insug, 15 SEK/Styck (ersättningsdel).
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/125208.html

    och

    BUSSNING, 48 SEK/Styck (SAAB original).
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...sning-340.html

    Vet inte om mina gummihylsor är dåliga, men är de inte bytta tidigare så kan det ju vara läge att se om ett byte av de tre på insuget kan hjälpa till att lösa mina problem. (Ska nog testa lite läcksökning med startgas innan köp.) Kan tänka mig att betala lite mer för bra kvalitet, men inte mer för exakt samma vara, fast i annan förpackning.

    Att Pro Parts Sweden tillverkar den billiga kan läsas på eeuroparts. Sägs vara tillverkad i USA. https://www.eeuroparts.com/Parts/553...tting-7515208/

    Vem som tillverkar den dyrare varianten framgår inte på eeuroparts. Sägs vara tillverkad i Sverige. https://www.eeuroparts.com/Parts/132...ting-7515208G/


    Jag har inte letat efter mer information i tillverkares datablad om vilken tändspole som möter verkstadshandbokens specifikationer (det kom en CabrioChallenge emellan) och samtidigt sägs passa till min motor. Ska försöka se om jag kan hitta rätt tändspole så provkörning kan göras en någorlunda varm dag innan månaden är slut och bilen ställs av. Har nu ett år på mig till nästa CabrioChallenge och då ska det köras nedcabbat!

    Kan det vara en god idé att starta en ny tråd där forumet "röstar" om de kör med samma tändspole på sina og900 turbos sedan bilen var ny eller inte? Dessutom fråga efter bilmodell, årsmodell, motortyp (effekt från fabrik), märke och artikelnummer på tändspole. Dessutom fråga om någon mätt, eller kan mäta, upp primär- och sekundärlindning på sin tändspole. Fördelen är ju att "rätt" tändspole kan hittas till min och andras og900s -93. Nackdelen är att en bil med "fel" tändspole kanske fungerar bra för någon, men kanske inte för alla.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #119
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Ingen riktig förbränning -> inga varma avgaser -> inget turbotryck.

    Jag är fortfarande inne på att gnistan som bildas inte räcker till för att tända bränsle-luftblandningen.
    Som jag nämnde ovan. Jag skall försöka mäta upp min spole när tillfälle ges!

    Mvh
    Andreas
    jo det förstår jag ju såklart men det är ganska ofta man lagar bilar där man får misständningar vid normala laddtryck. Helt normalt om stift eller kablar fuskar lite grann men här laddar det ju ingenting typ. Felet måste vara ganska påtagligt alltså. Nästan så den borde misstända hela tiden om den inte ens orkar med mer tryck än så här......

  20. #120
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    20190822 - Jag tror jag har hittat felet!

    Efter en mycket trevlig Saab CabrioChallenge-helg så har jag nu återhämtat mig såpass att jag idag gick ut i garaget för att plocka ihop motorn igen. Skulle väl egentligen bara skruva dit ventilkåpan, tändstiften och montera tändspolen från min "donator-motor". Men när det var dags att montera tändspolen så fick jag problem. Jag kom inte alls ihåg hur tändspolen hade varit ansluten. Jag brukar ta kort innan jag demonterar saker för att underlätta monterandet sedan, men nu hade jag tydligen glömt detta och bara tagit kort på hur "donator-tändspolen" suttit i 99:an.

    Istället för att leta bland gamla kort så plockade jag fram "Saab 900 verkstadshandbok, 0 Nyheter Supplement Systemschema M1991". Grön/vit-kabel skulle anslutas till + 15 på spolen. Blå kabel troligen till - då. Försökte montera spolen enligt systemschemat men märkte rätt snabbt att något inte stämde då kablarna som skulle anslutas på tändspolen var tvungna att byta plats om spolen skulle monteras som tidigare. Konstigt.

    Kollade på den "nya" Bremi-tändspolen som köptes och monterades förra året för att se hur blecken varit placerade när klisterlappen på spolen varit vänd nedåt. Men vad i...

    Känslan av ett ilande upp längs med ryggraden avslutades med att nackhåren reste sig. Men vad i hela...

    KABLARNA TILL TÄNDSPOLEN HAR VARIT FELMONTERADE! DE HAR VARIT POLVÄNDA!


    En liten sammanfattning innan jag redovisar provkörningsresultaten.

    2009 - I samband med att jag för tio år sedan flyttar över intercoolern från min vita og900s som ska säljas fotograferar jag motorutrymmet i cabrioleten. Inzoomning av tändspolen visar att tändspolen i cabrioleten har varit felmonterad sedan jag köpte bilen!



    2018 - Vid verkstadsbesöket 2017 sades spolen vara av fel sort. 2018 demonterar jag tändspolen av märket Ducellier...



    ... och monterar istället en Bremi 11801. Ansluter den på precis samma sätt, det vill säga polvänt, som den tidigare tändspolen.



    2019 - Idag ingen spole monterad när dagens mekande påbörjades.



    Kollade i "Saab 900 verkstadshandbok, 0 Nyheter Supplement Systemschema M1991". Har photoshoppat lite för att förtydliga. Notera kabeln GN/WH (grön/vit) vid tändspole (5) som ansluts till anslutning 15.



    Kollade på min "Bremi 11801" och dess anslutningar. Grön/vit kabel varit felaktigt ansluten till minus. Blå kabel felaktigt till plus.



    "Donator-motorns" tändspole Bosch 0 221 112 327 monterades och anslöts rätt innan första provkörningen.



    Dags för provkörning!
    Lufttemperaturen bara 18'c idag. Uppehållsväder.

    1. Provkörning med "Donator-motorns" tändspole Bosch 0 221 112 327. Försiktig varmkörning, sedan plattan i mattan. Turbotrycket maxar på 0,4 bar utan att misstända!

    2. Provkörning med tändspole Bremi 11801. Turbotrycket 0,4 bar utan att misstända. Under full belastning på högre varv, runt 4000rpm eller liknande, så misständer bilen lätt ett par gånger. Misstänker att denna tändspole är skadad på något sätt. Kan även vara så att ohm-talen i primär- och sekundärlindning är för långt från Saabs specifikation för att fungera bra. (Tidigare i tråden kom vi fram till att detta var den "sämsta" spolen.)

    3. Provkörning med en "snyggare" tändspole Bosch 0 221 112 327. Letade egentligen efter en tub med Autosol idag när jag hittade en tändspole jag tidigare fått av en kompis som storstädat i sitt garage. Helt glömt bort att jag hade denna tändspole. Turbotrycket maxar nu på 0,4 bar utan att misstända! Klarar utan minsta misständning av även höga varv under full belastning!

    Vädret har inte varit det bästa för att testa om motorn nu fungerar hundraprocentigt. Så innan jag ropar hej så ska det köras i spöregn och när utomhustemperaturen är högre. Känslan just nu är att bilen nu går som den ska.



    Bild på mina tändspolar. Bremi 11801, Ducellier, Bosch 0221112327 och en "snyggare" Bosch 0221112327.



    Bremi 11801, Ducellier, Bosch 0221112327 och "snyggare" Bosch 0221112327.



    Botten på den "snyggare" Bosch 0221112327.



    Den "snyggare" Bosch 0221112327 monterad. Slog mig nu när jag skriver inlägget att jag glömt mäta lindningarna på denna tändspole. Bör ju vara samma värden på den här som den andra "Boschen", men det vet jag ju inte med säkerhet innan mätning gjorts.



    Den "snyggare" Bosch 0221112327 sval efter hård körning och nu motorn på tomgång.



    Motorn på tomgång efter hård körning.



    Bilen inställd i garaget och motorn är avstängd.



    Sammanfattning

    Felsymtomen var

    - Hackar/misständer alltid vid acceleration vid 2300 rpm, 0,2 bars turbotryck.
    - Används lite mindre nedtryckt gaspedal, som gör att trycket inte når 0,2 bar, kan man accelererande varva mer än 2300 rpm.
    - Motorn går sämre och sämre ju varmare den blir. Tappar tillslut all kraft och kan bara krypa fram i 30km/h om gaspedalen trycks ner ca 5%. Mer eller mindre gaspedal dödar motorn.
    - Trampar man ner kopplingen kan motorn varvas utan problem när den är varm.
    - Orkar som sämst inte upp för minsta backe. Då är det bara stänga av motorn och vänta 20-30 minuter innan det går att krypa upp för backen.
    - Motorn går inte (eller är extremt supersvår) att starta när den är varm. Max nedtryckt gaspedal vid start kan hjälpa.


    Åtgärder som jag tror kan ha påverkat motorgången positivt
    - Justerat tändningen från felaktiga 8' till 16'.
    - Bytt trasig avlastningsventil. (Den lånade var trasig. Originalet helt.)
    - Bytt läckande vakuumslang mellan insug och tryckvakten.
    - Det viktigaste! Anslutit tändspolen riktigt. Det vill säga polvänt kablarna som satt fel på anslutningarna.

    Sedan har det ju bytts tändstift, fördelarlock och rotor också. Är dock inte säker på att hade behövts.


    Var vi nära lösningen tidigare?
    Jag var det inte. Men 20180814, längst ner på sidan två i tråden, postade Saab_ahed en PDF med ett systemschema. Då diskuterade vi HAL-givaren, men i systemschemat syns det korrekta sättet att ansluta tändspolen på.

    http://forum.saabturboclub.com/attac...5&d=1534273526


    Vill nu göra:
    - Provköra i rejält regn och i betydligt varmare väder.
    - Byta tillbaka de motordelar som just nu är lånade från min Saab 99 LTT-motor. (Gärna putsa lite på delarna innan de hamnar i cabrioleten igen.)
    - Byta termostat för att se om jag kan få upp motortemperaturnålen högre än 1/4 på skalan.
    - Byta kylvattentemperaturgivare (mellan cylinder 2 och 3 vid insuget) för att se om jag kan få upp tempmätarnålen högre än 1/4 på skalan.
    - Kontrollera tändningsförskjutningen vid övertryck.
    - Mäta upp lindningarna på den nu monterade Bosch-tändspolen.
    - Sedan vill jag naturligtvis skruva ihop resten av bilen också. Men innan t.ex knäpanelen under instrumentpanelen monteras så är det fortsatt felsökning av ventilationspaketet som gäller. Ny tråd om detta kommer väl så småningom.

    Jag ska dock börja med att ta det lugnt. Tar nog och städar och sorterar lite i garaget imorgon eller så.


    Tack alla för tips, idéer, utryckningar och skjutsande under felsökningens gång!!! STCS medlemmar är fantastiska!
    Jag håller nu tummarna att motorn går bra även vid varmare och blötare väder.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •