Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 134 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #121
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Kan mycket väl vara slutletat efter felet för din del.

    Jag och många därtill har zoomat in på tändsystemet och då främst spolen.
    Att om, matningsspänningen till den är polvänd, det skulle innebära att den inte alls klarar av att leverera sin egentliga effekt ser jag som väldigt troligt.

    Många gånger är felen så enkla, så att man inte ens tänker tanken. Jag erkänner att just detta har aldrig slagit mig, det är ju sådant man "bara förutsätter", att två trådar sitter på rätt plats...

    Håller tummarna nu för dig och att det funkar!
    Min känlsa är att så är fallet.

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #122
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det börjar verka lovande minsann.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #123
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Trevligt att du äntligen hittat felet !

    Hela tråden är riktigt bra med seriös felsökning som redovisas i detalj. Det är få som är så ihärdiga och systematiska i sin felsökning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #124
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast hade man varit systematisk så hade man kontrollmätt spänning och kollat detta långt tidigare.............Fast jag vet hur det är, det är lätt att inte tänka på sånt man tycker sig ha "felsökt" Man fokuserar på fel saker liksom.
    Lagade en äldre 240 en gång med Kjetronic. Den hade varit in och ut på ett flertal verkstäder och de hade bytt massor med saker. Först handlade det om att återställa en massa där de rivit omkring och fick igång pumpar och annat och mätte tryck, bra ett tag men vips så försvann det. Det visade sig att de hade bytt bränslefilter som på de tidiga satt på torpeden i en hållare och varit oförsiktiga vid monteringen och dragit nylonslangen som en korkskruv så där cirkulerade det inte mycket bränsle. Över nylonslangen låg det en skyddsslang så det syntes inget heller. Nippeln var fastrostad på slanganslutningen och den som bytte skruvade väl bara på ovetandes om att slangen korvade sig...........
    Ursprungsfelet var nog bara pumprelät skulle jag tro.

  5. #125
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Känns otroligt skönt att känna att motorn nu kanske kommer gå som den ska hädanefter. Känns också bra att fått nytta av dokumenteringskunskapen man fått av att behövt skriva alla dessa fel- och arbetsrapporter under åren som professionell "felsökare". Tändspolen var ju de delar som stod på tur att köpas ny. Det hade dock inte hjälpt om jag nu hade kopplat in den likadant som de andra. Hade det inte föreslagits kompressionsprov så hade jag aldrig fått för mig att lossa kablarna till tändspolen. Och enda anledningen till att den plockades ur sitt fäste var ju för att jag skulle ta kort på den. Redan på första sidan mäts spänningen, men vad hjälpte det då.


    För att göra tändspole-tabellen komplett så mätte jag idag upp resistansen i lindningarna på min nu monterade tändspole, den "snyggare" Bosch 0221112327. Kan konstatera att den är hittills den som är närmast verkstadshandbokens rekommenderade värden. Kan väl säga att om vi kompenserar för multimeterns eventuella mätonogrannhet så är tändspolen inom rekommenderade värden.

    Uppmätta värden:
    Primärlindning
    Sekundärlindning
    Verkstadshandboken 0,52-0,76 Ohm 7,2-8,2 kOhm
    Bremi 11801 3,4 Ohm 4,95 kOhm
    Ducellier 0,9 Ohm 6,16 kOhm
    Bosch "sliten" 0,8 Ohm 8,65 kOhm
    Bosch "snyggare" 0,8 Ohm 7,68 kOhm


    Bremi 11801, Ducellier, Bosch 0221112327 och "snyggare" Bosch 0221112327.



    Bremi 11801, Ducellier, Bosch 0221112327 och "snyggare" Bosch 0221112327.



    Botten på den "snyggare" Bosch 0221112327.



    Verkstadshandbokens sida om tändspolar. (Har tyvärr fortfarande ingen aning om detta är korrekta värden för en LTT og900s -93 med Lucas 14,1 styrsystem.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Gött att du troligtvis hittade felet genom att "springa på det" i denna långa tråd

    "För att göra tändspole-tabellen komplett så mätte jag idag upp resistansen i lindningarna på min nu monterade tändspole, den "snyggare" Bosch 0221112327. Kan konstatera att den är hittills den som är närmast verkstadshandbokens rekommenderade värden. Kan väl säga att om vi kompenserar för multimeterns eventuella mätonogrannhet så är tändspolen inom rekommenderade värden"

    Angående dina mätvärden, har du räknat med (dragit av) mätsladdarnas och probernas resistans genom att lägga ihop mätproberna?
    Detta är ju viktigt vid så låga resistanser som under 1 Ohm, om du inte gjort det och gör om mätningen så hamnar du nog ännu närmare handbokens rekommenderade

    Eller du kanske har ett instrument som automatiskt kompenserar för sladdarna - probernas resistans, alternativt du har själv räknat av från början

    Hur som helst ett otroligt arbete du lagt ned på att dokumentera
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  7. #127
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Kul att du löst problemet.
    Det är lätt att vara efterklok. Jag skulle knappast själv heller ha kontrollerat att + & - är korrekt kopplade till tändspolen.
    Men, tack vare din berömliga redovisning här på forumet har vi alla blivit lite klokare.
    Roligt att man blev omnämnd i ditt inlägg också

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #128
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av FASSAN Visa inlägg
    Angående dina mätvärden, har du räknat med (dragit av) mätsladdarnas och probernas resistans genom att lägga ihop mätproberna?
    Har mätt upp multimeterns mätkablar och prober. Växlade lite mellan 0,1 och 0,2 Ohm så vi kan nog konstatera att Borsch spole 0221112327 uppfyller verkstadshandbokens rekommendationer.


    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Roligt att man blev omnämnd i ditt inlägg också
    Äras den som äras bör, eller något liknande. Utan alla forumsmedlemmars råd, tips, och hjälp i tråden så hade jag troligen aldrig hittat felet. Alternativt hittat det efter ytterligare flera år av felsökning och tusenlappar i reservdelar. Bara en sådan sak som montecarlssons korta inlägg för lite drygt ett år sedan med "Komptest?" som enda ord. När jag körde fast för några veckor sedan så kollade jag åter igen igenom tråden från början till slut för att se vad som nu kunde göras någorlunda billigt. Kompressionsmätningen ledde till att tändspolens anslutningar behövde lossas. När anslutningarna ändå var lösa kunde jag ju lika gärna plocka ur spolen ur hållaren när den skulle fotograferas med de andra spolarna. Detta i sin tur gjorde ju att felet hittades. Alla tips och råd har, utöver att hitta diverse fel på motorn, höjt motivationen såpass att jag orkat gå ut i garaget.


    Jag kommer troligen be om hjälp flera gånger när det gäller bilen. Har några saker som hittats under felsökandets gång som jag tänkt ta tag i. En sådan sak är motortemperaturnålen. Den har gått upp till nästan en tredjedel som mest under provkörningarna i varmt väder. Jag ska se om jag med värmekameran kan se hur termostaten sköter sig, men det blir senare. Eftersom jag flera gånger frågat om temperaturgivaren och mätarnålen så gör jag nu en sista postning om denna i denna tråden. Om inte annat för att själv komma ihåg hur det hänger ihop.


    Temperaturgivaren som ger värden till motortemperaturnålen sitter fram på motorblocket.



    Enpolig kontakt.



    Om man lossar på kabeln till givaren och kopplar kabeln till jord så går nålen upp i topp. (Bortkopplad ojordad ner i bott.)


    Nog om det. Ny tråd kommer senare om det behövs. (Nytt termostat finns redo att montera om det skulle behövas.)



    20190828 - Sista provkörningsmomentet.

    Sedan felet åtgärdats så har några mils provkörning gjorts i fint väder med temperaturer mellan 18 - 28'c i låg luftfuktighet. Detta utan några som helst problem. Fullt laddtryck (ca 0,4 bar) på höga varv har gått riktigt bra. Ljudet i motorn har dessutom bytt karaktär. Svårt att beskriva i text, men motorn sjunger. Låter mjukare på något sätt. En riktigt härlig känsla att åka i bilen igen. Att dessutom få tummen upp från mötande og900 kändes extra roligt.

    Kvar på provkörningslistan var tills igår bara körning i regn. Så med hjälp av åsksradarhemsida så hittades igår ett åskoväder så bilen kunde testas i en rejäl regnskur. Har nog aldrig varit så glad över att köra in i ett sådant oväder med cabrioleten, eller någon annan bil heller för den delen. Inget roligt alls med mer eller mindre konstant vattenplaning i den på vägen skyltade maxhastigheten. Betydligt roligare att motorn inte misstände en enda gång. Varken under fullt laddtryck på lägre varv eller på höga varvtal med max laddtryck. Normalt så undviker jag i största möjliga mån att köra bilen i regn, men för att bekräfta att motorn nu är ok så kommer den troligen vara påställd en månad till innan det blitr dags för avställning.


    Motorn nu ok!

    Med detta inlägget skrivet så tar jag i trä och hoppas att vi inte behöver fler felsökningsinlägg i tråden nästa år.

    5 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #129
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Gött. Bra jobbat med allting!

    Gällande motortempen. Jag har alltid haft det problemet med mina og900 som jag ägt även om jag bytt termostaten.

    Det blev dock bättre efter att ha slipat på terminalen och kopplingspunkten på termostathuset som du pekar på. Din terminal ser lite ärgad ut så skulle tro att kontakten blir något sämre vilket gör att mätaren hänger lite. Om det finns kabellängd kan du ju prova att krimpa på en ny terminal.

  10. #130
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Motorn nu ok!
    Ursäkta uttrycket, men, fan så gôtt!!
    SÅ bra kämpat! Passa nu på att njuta av att åka med bilen det sista innan hösten kommer!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #131
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Härligt! Förstår din känsla till 100:a % nästan bättre än att vinna på lotto.
    Kanske kan bli en fotorunda med cabbarna framöver.
    Gött att ihärdig vinner.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  12. #132
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast hade man varit systematisk så hade man kontrollmätt spänning och kollat detta långt tidigare.....
    Även om man är systematisk så måste man man ha lite tur för att vara "systematisk på rätt ställe". Det räcker ju inte att vara överjävligt noggrann och systematisk i felsökning av bränslesystemet när det diffusa felet sitter i tändsystemet

    - - - Uppdaterad - - -

    [QUOTE=mioh;1517791]

    Så med hjälp av åsksradarhemsida så hittades igår ett åskoväder så bilen kunde testas i en rejäl regnskur. /QUOTE]

    Haha, underbart grundlig felsökning mha åskradar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #133
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Bravo Mikael, ihärdigt kämpande ger resultat. Och som vanligt på og900 är den egentliga reparationskostnaden väldigt låg, felsökning kan däremot ta lite mer tid
    Och nu ”slipper” du åka engelskt på träffarna, jag kan rasta den åt dig istället

  14. #134
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Gött. Bra jobbat med allting!

    Gällande motortempen. Jag har alltid haft det problemet med mina og900 som jag ägt även om jag bytt termostaten.

    Det blev dock bättre efter att ha slipat på terminalen och kopplingspunkten på termostathuset som du pekar på. Din terminal ser lite ärgad ut så skulle tro att kontakten blir något sämre vilket gör att mätaren hänger lite. Om det finns kabellängd kan du ju prova att krimpa på en ny terminal.
    Känns väldigt gott nu. Lade lite kontaktfett på anslutningen, men lite slipande kanske också hjälper. Då jag har tillgång till värmekamera så kan jag troligen ganska enkelt se om termostaten är öppen hela tiden eller inte. Kylfläkten går igång när den ska känns det som (den har ju inget med denna tempmätare att göra) så jag är inte jätteorolig när det gäller motortemperaturen.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Ursäkta uttrycket, men, fan så gôtt!!
    SÅ bra kämpat! Passa nu på att njuta av att åka med bilen det sista innan hösten kommer!

    // Andreas
    Om du bara visste vad skönt det känns att ha hittat felet. Blir att njuta september ut. Min vardags-Saab är utlånad på obestämd tid, så nu är jag är "tvungen" att åka cabriolet.

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Härligt! Förstår din känsla till 100:a % nästan bättre än att vinna på lotto.
    Kanske kan bli en fotorunda med cabbarna framöver.
    Gött att ihärdig vinner.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Vem behöver lottovinster när man har tillgång till världens bästa forumskompisar. Vi kan väl hoppas på en solig höstdag som fototillfälle. Din gula skulle nog göra sig bra bland höstlöv.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Så med hjälp av åsksradarhemsida så hittades igår ett åskoväder så bilen kunde testas i en rejäl regnskur.
    Haha, underbart grundlig felsökning mha åskradar
    Att bara sitta hemma och vänta på regn fungerade inte. Detta trots att både YR och SMHI lovade rejält med regn. Då får man leka stormjägare.

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Bravo Mikael, ihärdigt kämpande ger resultat. Och som vanligt på og900 är den egentliga reparationskostnaden väldigt låg, felsökning kan däremot ta lite mer tid
    Och nu ”slipper” du åka engelskt på träffarna, jag kan rasta den åt dig istället
    Känns som jag till slut fick lön för mödan. Angående den engelska bilen så står den ju bara och samlar damm nu när cabben fungerar igen. Du vet var den står, så du är välkommen när du känner för att rasta den. Vill ju inte att däcken ska bli platta av att bilen står stilla för länge...

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •