Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 134

Ämne: Misständningar og900s -93 vid laddtryck

  1. #41
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    Utan att ha lästa igenom hela tråden med risk för att upprepa det någon redan sagt hade jag provat med:
    -Har du Bougicord tändkablar? Ja. 403 class D.
    -Prova byt det guldfärgade motståndet till spridarna som sitter på innerskärmen. Gjorde jag i söndags.
    -Byt alla spridare, kan var kortis i en av dem. På Lucas fungerar det så att varje spridare i sig fungerar som jord.
    -Provat med en annan ECU? Nej. Har en CU14 att byta med. Är den ok att prova med även om det ska vara en CU14.1?
    -Jordpunkt på toppen? Ok tror jag. Se bild ett par inlägg upp.
    -Toppackning hel? Ja. Drar inte vatten. Oljan ser bra ut. Ingen konstig färg på avgaserna.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #42
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Hej. Dessa dokument kanske kan vara till hjälp. Jag får posta flera inlägg pga. dokument storlek...
    (jag tror att detta är ditt tändsystem enligt vad som beskrivits i tråden)
    Tack för de dokumenten!

    Ringde "min" saabverkstad idag för att se när jag kan få bränsletryck uppmätt mm. Hade tid tidigast slutet av nästa vecka. Om det är samma tändsystem (rotor, fördelare, hallgivare mm) på en 900s -90 så kanske jag provar byta hela ""rotorklumpen" innan inlämning om det hinns och orkas med.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #43
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Om det är samma tändsystem (rotor, fördelare, hallgivare mm) på en 900s -90 så kanske jag provar byta hela ""rotorklumpen" ....
    Det skall vara samma, ja.
    En fingervisning är ju om givarens kontakt är likadan.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Medger jag inte har läst igenom hela tråden....

    Sitter 2 relä ovanpå ECU -
    ena skall vara bränslepump,det andra till LH systemet, testat bytta ??

  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Medger jag inte har läst igenom hela tråden....

    Sitter 2 relä ovanpå ECU -
    ena skall vara bränslepump,det andra till LH systemet, testat bytta ??
    Helt ok att inte läsa hela tråden. Och även om du gjort det så nämns tändningsrelät bara i förbigående. (#25) Båda reläerna, bränsle och tändning, byttes förra året på verkstad då motorn stannat under färd. Tändningens huvudrelä boven den gången.

    Det jag inte blir klok på är varför motorn går sämre ju längre man kör, och varför sedan en avkylningspaus på en kvart eller liknande gör att man sedan kan köra vidare? Något blir överhettat eller liknande. Frågan är vad? Guldiga motståndet till spridarna är provbytt. Tändningsmodulen? Provbyttes ju tidigare, men då stod tändningen fel. (Har tyvärr ingen att testa med just nu.) Något i fördelaren som expanderar vid värme? Alternativt, saknas det bränsle nog för att driva bilen framåt när den är varm?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Helt ok att inte läsa hela tråden. Och även om du gjort det så nämns tändningsrelät bara i förbigående. (#25) Båda reläerna, bränsle och tändning, byttes förra året på verkstad då motorn stannat under färd. Tändningens huvudrelä boven den gången.

    Det jag inte blir klok på är varför motorn går sämre ju längre man kör, och varför sedan en avkylningspaus på en kvart eller liknande gör att man sedan kan köra vidare? Något blir överhettat eller liknande. Frågan är vad? Guldiga motståndet till spridarna är provbytt. Tändningsmodulen? Provbyttes ju tidigare, men då stod tändningen fel. (Har tyvärr ingen att testa med just nu.) Något i fördelaren som expanderar vid värme? Alternativt, saknas det bränsle nog för att driva bilen framåt när den är varm?
    Hej. Din beskrivning påminner nästan exakt om då min vevaxelgivare var dålig på min 900og med Bosch EZK tändsystem. Bilen gick en stund och blev varm, börja misstända, och dog till sist helt.
    Väntade 10-15 minuter och det gick att köra igen, och så upprepades allt igen.
    Som jag förstår är det samma typ av funktion för givaren mellan Bosch EZK och ditt system, bara att givaren är på olika ställen (mjukvara kompenserar för olika varvtal mellan vevaxel/kamaxel).
    Man behöver ju dock byta ut hela fördelaren för att ersätta dålig givare (som du säkert vet), kan du ha fått en dålig fördelare då du bytte den..?
    Du borde ju kunna avgöra detta genom att kontrollera spänningen som beskrivet i felsökningsschemat, se bifogat snapshot.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #47
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Som jag förstår är det samma typ av funktion för givaren mellan Bosch EZK och ditt system, bara att givaren är på olika ställen (mjukvara kompenserar för olika varvtal mellan vevaxel/kamaxel)
    Någon mjukvara förekommer ej på de konventionella tändsystemen, det enda som kompenserar förtändningen är en tryckklocka som sänker förtändningen vid tryck över ca. 0,2-0,3 bar i insugningsgrenröret.

    Bra flödesschema för felsökning! :-)

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Hej. Din beskrivning påminner nästan exakt om då min vevaxelgivare var dålig på min 900og med Bosch EZK tändsystem. Bilen gick en stund och blev varm, börja misstända, och dog till sist helt.
    Väntade 10-15 minuter och det gick att köra igen, och så upprepades allt igen.
    Som jag förstår är det samma typ av funktion för givaren mellan Bosch EZK och ditt system, bara att givaren är på olika ställen (mjukvara kompenserar för olika varvtal mellan vevaxel/kamaxel).
    Man behöver ju dock byta ut hela fördelaren för att ersätta dålig givare (som du säkert vet), kan du ha fått en dålig fördelare då du bytte den..?
    Du borde ju kunna avgöra detta genom att kontrollera spänningen som beskrivet i felsökningsschemat, se bifogat snapshot.
    Insåg jag bifogade 2 likadana bilder i mitt inlägg igår. Här är i alla fall en helbild på felsökningsschemat.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Någon mjukvara förekommer ej på de konventionella tändsystemen, det enda som kompenserar förtändningen är en tryckklocka som sänker förtändningen vid tryck över ca. 0,2-0,3 bar i insugningsgrenröret.

    Bra flödesschema för felsökning! :-)

    Mvh
    Hej. Ja, "mjukvara" var nog fel ord av mig. EZK tändsystem är ju dock en separat el-box för tändningen, men den är väl inte "programmerbar", så ingen mjukvara, det har du rätt i
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #49
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saab_ahed Visa inlägg
    Hej. Ja, "mjukvara" var nog fel ord av mig. EZK tändsystem är ju dock en separat el-box för tändningen, men den är väl inte "programmerbar", så ingen mjukvara, det har du rätt i
    Och för att räta ut begreppen ytterligare.
    Turbomodellerna har INTE EZK tändsystem, utan KONVETIONELLT system med Spole, Tändmodul och Kamaxelgivare.

    Visst är det mjukvara i EZK alltid, men förekommer inte alls i just turbomodellerna. ;-)

    Tack

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #50
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tackar åter igen för all hjälp i tråden.

    Började med att titta lite på hall-givarens volt-tal idag. Skulle ju mätas mellan 6 och 3 på tändmodulen, med kontakten ansluten. Såg inte så lätt ut så jag kopplade in mätkablarna på baksidan av hall-givarens kontakt istället. (En svart och en brun kabel.) Mycket enkelt att komma åt att mäta om man petar undan kontaktens skyddande gummi med en liten skruvmejsel. Kunde sedan, efter fördelarlocket tagits bort, sitta i bilen och köra på starten och samtidigt se på voltmätaren om "bländarskivan" komma i rätt läge.

    Att få hall-givaren påverkad av "bländarskivan" var inga problem. Ska enligt felsökningsschemat då vara under 0,4 V. Jag fick 0,05 V. Det vill säga väl godkänt.

    Att få hall-givaren opåverkad av "bländarskivan" var svårare. Tog väl trettio försök eller liknande att hamna mellan två "kuggar". Ska vara 5,0 V eller mer. Jag fick 8,77 V. Det vill säga väl godkänt även här.

    Detta mättes med kall motor. Vet inte om varm motor hade visat annat.

    Istället för att ta en provtur och mäta hall-givaren varm så bytte jag hela "fördelarklumpen". Tog den och alla tändkablar från min og900s -90 motor i 99:an. Startade bilen. Lät sämre på tomgång än tidigare. Lite småhack. Justerade tändningen till 16 grader. Motorn lite bättre på tomgång men fortfarande småhack med några sekunders mellanrum. Hacken såpass stora att de ger utslag på varvräknaren som tappar tillfälligt 100-200 rpm vid hacken.

    Men. Nu till det positiva, bilen misständer inte längre vid vanlig körning eller full acceleration!

    Tog en provtur på några mil och förutom vid tomgång så misstände inte motorn. Bilen kändes möjligen lite trött, men det kan ju bero på att vädret inte är det gynnsammaste. Alternativt ställde jag tändningen lite fel. Alternativt så är kablarna, rotorn, fördelaren eller helt enkelt jag lite trötta.

    Få se till att använda bilen de närmaste dagarna och köra några mil innan jag markerar tråden som "löst". Blir nog inlämning till "min" saabverkstad oavsett. Detta så att bränsletrycket kan bli uppmätt om inte annat.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #51
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688

  12. #52
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Funkar det inte nu så är det ju världens bästa orsak till att byta till Trionic 5....

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    T5? Nja... Fast när du säger det så har jag ett T5.2 liggandes till en motor jag började bygga till 99:an för några/många år sedan. Alternativt kanske stoppa i en drivlina från en Tesla S? Då lär jag väl slippa fördelarproblem mm.

    Ska se vad verkstaden säger. De får ta en översyn på motorn och se om de hittar något ”spännande”.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #54
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Då var det dags igen.

    Saab og900s cv -93.

    Nytt år, ny sommar, nya tändfördelaredelar men samma hackande.

    Då fördelarhuset jag lånat från min andra lågtrycksturbomotor hade en liten spricka och bilen hackade/puffade till med jämna mellanrum på tomgång så beställde jag för drygt en månad sedan nytt fördelarhus och rotor. Tog ungefär en månad från beställning till svaret från butiken på om rotorn jag fått var den jag skulle ha. (0 ohm istället för originalets 1000 ohm.) http://forum.saabturboclub.com/showt...e-Og900s-cv-93

    20190708. Jag monterade ny rotor och nytt fördelarhus i måndags. Kontrollerade tändningen. Den stod då på nära 25, vilket kändes märkligt då jag ställt den till 16 i höstas.
    1. Jag drog loss vakuumslangen från vakuumklockan som justerar tändningen och pluggade slangen.
    2. Ställde tändningen till 16 grader.
    3. Kopplade in vakuumklockan igen och varvade motorn så att jag såg att tändningen gick upp till 25 grader.

    20190711. Drygt 25 graders lufttemperatur idag och dags för provkörning. Kollade tändningen igen innan jag backade ut ur garaget.
    1. Jag drog loss vakuumslangen från vakuumklockan som justerar tändningen och pluggade slangen.
    2. Kontrollerade att tändningen var 16 grader.
    3. Kopplade in vakuumklockan igen.
    4. Justerade tomgången med tomgångstoppskruven till cirka 850 rpm då den var runt 1000 rpm tidigare.
    5. Med en hjälpande fot varvades sedan motorn medan jag kontrollerade tändningen.

    850 rpm = 16 grader
    1000 rpm = 16 grader
    1500 rpm = 16 grader
    2000 rpm = 21 grader
    2500 rpm = 25 grader
    3000 rpm = 25 grader

    6. Ställde på bilen, backade ut ur garaget och förberedde mig och min passagerare för en lång åktur innan taket fälldes ner.
    - Tomgången var stabil utan hackande/puffande.
    - Försiktig körning med max halvgas i 30, 50 och 70 km/h gick bra.
    - Efter 7,5 km med försiktig körning med max halvgas tryckte jag gasen i botten på tredje växeln från låga varv. Motorn misstände/hackade så fort jag nådde 2300 rpm, det vill säga då laddtrycket började öka. Samma som förra året.
    - Att varva motorn med kopplingen nedtryckt fungerade bra.
    - Släppte upp kopplingen och gjorde en fullgasacceleration igen. Hackandet började vid 2300 rpm åter igen.
    - Stannade vid sidan av vägen och kollade att tändningen var 16 grader vid tomgång och 25 grader vid gaspådrag.
    - Tomgången stabil utan hackande.
    - Ena kylfläkten går och jag noterade att temperaturmätaren bara visade 1/4 upp på skalan.
    - Kör en 9 km lång väg hem och parkerar vid den lokala kiosken för att bjuda medpassageraren på en utlovad glass. Temperaturmätaren visar fortfarande bara 1/4 upp på skalan.
    - Köper glass, vilket tar ett par minuter, och försöker sedan starta bilen. Bilen startar inte! Startmotorn drar runt motorn men annars inget liv.
    - Gör några startförsök utan framgång.
    - Kör startmotorn några sekunder med gaspedalen fullt nedtryckt.
    - Vrider på tändningen igen och motorn tuffar försiktigt igång.
    - Kör hem, parkerar i garaget och stänger garageporten.

    temp_og900.jpg


    Följande sitter på bilen nu om jag sett rätt:
    "Rotorklump" och hal-givarare från min andra motor.
    Fem år gamla tändkablar och kabel mellan tändspole och fördelarlock.
    Ny rotor och fördelarlock.
    Original tändmodul
    Original styrbox Lucas CU14.1.
    Bränsletrycksregulator, luftmassemätare och tomgångsmotor från andra motorn tror jag.
    Bränslepump provbyttes tidigare. Sitter en relativt ny i tanken.
    Guldiga motståndet till spridarna är provbytt utan förändring.


    Frågan nu är tyvärr samma som förra året, vad är det för fel på min bil?
    A. Tändmodul? Har provbytt tändmodulen tidigare utan förändring, men det var innan det visade sig att tändningen stod fel efter verkstadsbesöket då huvudrelän byttes. Har tyvärr ingen nu att provbyta med.
    B. Turbotryckvakt? Den som sitter nära pedalstället och är ställd till 0,5 bar eller liknande. Känns inte trolig.
    C. Motortemperatursensorn? Har mätt upp den tidigare med gott resultat vill jag minnas.
    D. Spridarna? Om bränsletrycksregulatorn är ok så kanske spridarna inte öppnar tillräckligt?
    E. Spjälllägesgivaren?
    F. Styrboxen? Har original CU14.1 monterad och har inte testat byta den. Har bara en CU14 att byta med och det fungerar ju inte.

    Sammanfattningsvis: Motorn hackar/bluddrar/misständer när turbon börjar ladda. Har inte kört en längre provtur i år än. Bara kört de cirka 17 kilometerna jag körde idag. Men förra året gick motorn sämre och sämre ju varmare den blev. Bilen gick till slut i max 30 km/h om man tryckte ner gaspedalen 5% eller liknande. Mer % dödade motorn. Orkade då inte upp för minsta backe. Lät jag motorn svalna i 20-30 minuter fungerade den lite bättre en liten stund. Det vill säga till den blev varmare igen. Motorn har tidigare blivit helt orkeslös vid kraftigt regn. Idag (och även förra året om jag inte minns fel) riktigt svårstartad när motorn var varm.

    Vad tror expertisen? Vad är nästa steg i felsökningen?


    Bara fem veckor kvar till Saab CabrioCallenge och bilen känns allt annat än förtroendeingivande...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Hur mycket vill du krångla? Finns det ingen med rullande landsväg/bromsbänk i närheten ? kan vara värt nå tusen och få den provkörd på en dylik och få svart på vitt vad som saknas och felar. Brukar visa sig ganska snabbt om man kan mäta allt under belastning och en körcykel om man har instrument inkopplade. Man ser ju direkt om det är en enstaka cylinder som fuskar hela tiden eller om det kanske är nåt gemensamt fel.

  16. #56
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Har tyvärr inte några tusen, men ditt svar om diagnos fick mig igår att börja söka information om Lucas CU 14.1 och bildiagnos. Närmare bestämt att använda Tech2 på en og900s. Det verkar som det kan fungera att läsa ut livedata. Information här på forumet och denna video inspirerade mig till att i alla fall försöka att koppla in en Tech2 till bilen. https://youtu.be/B9rEgUPEC3c

    Jag har idag hittat uttaget till höger under baksätet och har provat att koppla in en Tech2 med en fysiskt passande adapter som medföljt. Trots att jag startade motorn så gick det inte att få liv i Tech2:an när den var inkopplat till bilen. Enligt CU 14.1 systemschema så ska diagnostikuttaget ha ständig plusmatning på pin 9 och jordar på pin 10, även med tändning avslagen. Uttaget är kopplad till styrdonet på pin 1 och pin 2.

    Så nu ska jag först försäkra mig om att pin 9 och 10 är de pinnarna i mitten av diagnostikuttaget, sedan mäta upp att jag har 12v och jord på dessa. Sedan får jag väl mäta och se om adaptern till Tech2:an ger spänning på rätt ingående stift till Tech2:an. Får jag sedan liv i Tech2:an sätter jag i ett 44.000 kort och hoppas få kontakt med bilen.

    Har ingen aning om vilka data jag kan läsa ut som kan hjälpa mig i felsökningen, men hoppas få några ledtrådar vad som är fel med bilen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #57
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tech2 inkopplad!

    Tog många timmar och "lite" tandgnisslande men nu har jag lyckats koppla in en Tech2 till min og900s cv -93.

    Det som tog längst tid var att mäta upp adaptrar, kablar och kontakter. Till sist hittade jag hjälp i en gammal tråd där en 9000 felsöktes. Använde "Långmilares" kopplingsschema och "Gladers" lösning. När jag mätte mellan stift 10 (gnd) på den äldre 10-polaren och 26-polaren så var den bara kopplad till 2 och 7. 8 saknades. Så jag kopplade in 10-polskontakten i diagnostikuttaget under baksätet till höger samtidigt som jag lät cigarettuttaget leverera 12V till anslutningen på Tech2:ans uttag nere vid kontakten.

    Stoppade i ett 44.000-kort, startade Tech2:an, valde årsmodell 1993, Saab 900, Engine, Lucas.

    Kollade först i menyn med felkoder, men inga koder fanns loggade.

    Tog ett steg tillbaka och valde Read Values / Activate.






    Testade att Line Graph fungerade.



    Kollade Activate-menyn, men rörde inget där. Vad gör "Reset Adaptive Values" tro?



    Samma meny som tidigare när motorn blivit varmare.




    Fantastiskt dåligt kort på temperaturmätaren. (Jag borde nog gå en fotokurs nån dag.)



    Adaptern som medföljde Tech2:an. Stift nummer 1 intryckt, så jag antar att det kan glappa lite vid provkörning.



    Frågan är nu vad jag ska koncentrera mig på vid kommande provkörningar? Inga felkoder finns ju lagrade.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #58
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hittade ett ”fel” tidigare i veckan som jag glömt skriva med i tråden. Efter den dagens (20190708 ) misslyckade provkörning så såg jag över motorns slangar med mera och såg då att vakuumslangen som går från insuget in till tryckvakten över pedalstället var dragen under kylarvätskebehållaren. Ska ju ligga bredvid. Lossade behållaren men kunde inte få loss slangen. Lossade luftsnorkelns två skruv vid själva luftintaget för att få mer utrymme för kylvätskebehållaren att flyttas framåt. Upptäckte då att kobrans slangklämma vid luftburken inte var åtdragen.

    Jag gissade/hoppades då att om motorn får i sig en större mängd varm luft, tagen nere i motorutrymmet nära oljefiltret, så borde detta vara dåligt för motorns gång. Samma sak när jag kört i kraftigt regn. Då kan ju motorn fått i sig större mängd fuktig luft. Drog fast slangklämman och provkörde igår med tech2 inkopplad. Visste dock inte riktigt vilka värden jag skulle kolla på. I vilket fall som helst gick ju bilen lika dåligt som innan. Så fort den började ladda vid 2300rpm så misstände/hackade den.

    Idag fick jag gjort lite mer provkörning. Kom några hundra meter från hemmet idag innan jag fick gasat lite mer och fick hackningar direkt vid drygt 2500rpm. (79’ i kylarvattentemperatur.) Stannade, valde ett live-värde på tech2 och körde vidare. Upprepade detta för varje live-värde utan att hitta något spännande/givande i graferna. Det största problemet är ju att jag inte riktigt vet hur jag ska använda en tech2 i mitt felsökande. Är väl ungefär samma sak som om Janne Schaffer gett mig sin Larrivée-gitarr. I rätt händer låter instrumentet magiskt vackert. I mina händer så kan jag med svårighet plinka fram ”Blinka lilla stjärna” på ena strängen.

    Efter kört igenom alla live-värden idag så stannade jag till på en lämplig parkeringsplats för att byta till gammal rotor och kontrollera tändning. Provkörning med samma hackade, fortfarande vid 2300 varv. Tillbaka till parkeringen för att byta till gammal fördelare och kolla tändning. Vid tändningskollandet så hörde jag ett pysande jag inte hört tidigare. Lokaliserade läckan till bränsletrycksregulatorn eller dess slang. Körde hem med samma hackande som tidigare (samma rotor och fördelare som vid sista testet i höstas) och ställde in bilen i garaget.

    Lossade BTR:ens vakuumslang från insuget och provtryckte med hjälp av tryckluft. Inte ett pysande vid 1bar. Tillbaka med slangen och startade motorn. Samma pysljud som innan. Tog loss slangen från BTR och höll för den lösa änden. Fortfarande pysljud från slangen. Ok... Slang som läcker vid vacuum men håller tätt vid trycksättning. Lånade in ett par extra öron som bekräftade pysljudet kom från slangen. Hur är det möjligt? (Undrar ju nu verkligen om jag pluggade 100%-igt.)

    Satte mig i bilen med Tech2 en liten stund och kan konstatera att EN sak har jag löst idag. Trodde ju tidigare att jag behövde ta 12V från cigarettuttaget för att få igång instrumentet. Konstaterade idag att jag endast behöver jord från det uttaget. Då jordas tydligen stift 8 i 26-polskontakten.

    Testade throttel-givaren med följande resultat:
    - Uppsläppt gaspedal = 5%
    - Fullt nedtryckt gaspedal 77%
    - Max värde när jag för hand vred spjället så långt det gick = 89%


    Vet inte riktigt vad nästa steg blir.

    Vakuumslangen i motorutrymmet som går till tryckvakten i kupén ser inte så rolig ut. Kanske ta och byta den och samtidigt se om bortkopplad tryckvakt gör skillnad. (Tror inte det.)

    I Tech2 finns alternativet ”(930) Reset Adaptive Values”. Blir trots googlingar inte klok på om det är något som kan hjälpa mig eller inte.

    Tomgångsmotorn verkar fungera. Visar 150% när bilen är avstängd och 20% vid tomgång. Värdet ändrar sig vid hastigt gaspedalssläpp.

    En gång vid inkopplandet av Tech2 så fick jag en felkod att läsa av. ”26221 Intermittent”. Har inte återkommit.

    När varvräknaren visar 3000rpm säger Tech2 1940rpm. Var fås varvtalet ifrån? Hal-givaren? Gör det något att de skiljer?


    Nu känns det som jag bara vill slänga motorn på tippen och köpa en ny motor. Tyvärr är inte det ett alternativ rent ekonomiskt just nu. Har plockat del efter del från min andra lågtrycksturbomotor. Det enda som inte gått att flytta över är styrboxen (CU14 i den och jag har CU14.1) och tändmodulen, annars känns det mesta bytt. Någon skojade om att konvertera till Trionic tidigare i tråden, men det är inget jag vågar mig på. Om jag inte får ordning på felet jag har nu så följer det säkert med vid en konvertering...

    Får se om jag hittar en Lucas CU14.1 en och tändmodul 0227100147 som jag kan prova med. (Får jag sålt min 9000-huv så kanske jag har råd att köpa båda.)

    Ska testa BTR-slangen igen. Blev inte alls klok på den.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #59
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Mycket text o plöja Men har du bytt stift?

  20. #60
    Det går att söka inom tråden så slipper man 'plöja'
    Sök ämne ovanför översta posten på högersidan i webbläsaren
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Nya NGK BCP7ES med gap på 0,7 monterade förra året. Stiften är vita.

Liknande ämnen

  1. Tändmodul saab 900
    Av lalle123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:50
  2. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  3. Felsymtom, tändmodul?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:16
  4. Tändmodul og900
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •