Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ng9-3 Aero ttid -08 180 hk Felkod P0234 laddtryck

  1. #1

    Ng9-3 Aero ttid -08 180 hk Felkod P0234 laddtryck

    Hej, jag har enorma problem med bilen som jag köpt av bilhandlare. Började med att bilen satte denna felkod och då bytte verkstaden virvelspjäll samt kontroll av egr och den slutade sätta felkod dock var bilen ganska slö och tjöt och visslade så andra besöket nu byttes dubbelturbo komplett paket och bilen kändes mycket bättre och visslandet är normalt och så gott som borta (turbinbladen var skadade). Dock har felkod P0234 (laddtrycksreglering avvikelse negativ återkommit samt begränsad prestanda och nu undrar jag givetvis vad felet kan vara? Någon som har varit med om denna felkod och kan dela med sig av erfarenheter?
    Börjar bli less på detta, varit utan bilen i 4 veckor totalt.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Ta kontakt med verkstan som gjorde jobbet det finns en stor chans att dessa fel hör ihop och de kanske kan åtgärda det på garantin
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Klart det ingår i garantin. Men med tanke på allt strul så tänkte jag höra om någon här inne har någon idé om vad som kan vara fel. Jag börjar snöa in allt mer på magnetventilerna... Allt mekaniskt är ju bytt, och dom har läckagekontrollerat systemet säger dom.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Enligt WIS så tyder felet på mekaniskt fel på turbon alternativt en läcka mellan turbon och insuget, något fel på vakuumsystemet, trasig magnetventil eller missvisande laddluftstryckgivare.
    Det enkla felet kan vara att det inte har dragit åt slangklämmor ordentligt så man får prov trycka och kolla att allt sitter på plats i värsta fall är det fel på den nya turbon.
    Kolla att allt sitter på plats som det ska annars så skulle jag åka till verkstan och be dom kolla.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Jag åkte till skroten igår och skruvade loss 2 st magnetventiler som var nästintill nya. Nu går bilen som en dröm och vilket klipp det är i den jämfört med innan. Den går ju faktiskt riktigt bra och jag är supernöjd. Nu är det Maptun steg 1 i bilen och jag har inte känt på motorn när den fungerar i original utförande men det är ganska bra tryck i maskin nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Visst är det skönt när man kan fixa saker själv och det blir bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0234 NG9-3 TTiD
    Av 9Fredrik3Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 17:55
  2. [LÖST] TTiD Först P0234-5B, sen P0234-5A
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-16, 11:31
  3. [LÖST] CE och felkod P0234 OG9-3 2,2TiD -01
    Av skevster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •