Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Montera dragkrok OG9-5 SC

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Citat Ursprungligen postat av leffemangan Visa inlägg
    Slänger in en följdfråga. Vart ska man koppla in den gula kabeln för laddning av husvagnsbatteriet? Det är väl inte direkt bra att köra den hela vägen till batteriet på bilen då man inte vill att den ska ladda då bilen inte är igång. Baklyset? Eller bättre ställe?
    Om du inte absolut behöver den funktionen så tycker jag att du ska låta bli den.

Hejsan,

Nu blev jag nyfiken. Varför ska man låta bli det? Någon teknisk orsak?

Mvh
    Magnus

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Fricampar man mycket och helt utan tillgång till ström så finns en liten anledning men då är solceller mer populärt, i övrigt så vill en del använda kylskåpet på 12v drift men gasolförbrukning är så pass liten att jag ser ingen anledning.
    Ang. inkoppling så vet jag av två varianter, den gamla med en en diod eller med en styrning som endast laddar när spänning överstiger ett visst tröskelvärde gissningsvis 13.2v

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Fast man vill ju köra kylskåpet på el när man kör, och på gasol när man står still.

Eller har dte hänt underverk med kylskåpen de senaste 30 åren ? (för det var ungefär då jag åkte husvagn sist), gasolen krävde iaf då att man stod still och framförallt helt plant.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast man vill ju köra kylskåpet på el när man kör, och på gasol när man står still.

Eller har det hänt underverk med kylskåpen de senaste 30 åren ? (för det var ungefär då jag åkte husvagn sist), gasolen krävde iaf då att man stod still och framförallt helt plant.
    Ett kylskåp tar ca 200gr/dygn gasol.
    En modern gasoltub är 10kg eller en aluminium 11kg.
    Lite matte så räcker en tub mellan 50-55dgr och med gasol så är kyleffekten högre, det spelar mindre roll i kalla sverige men på varmare breddgrader så har det betydelse.
    Kör man ca 400mil och snittar 60km/h i snitt så motsvarar det ca 66timmar=550gr gasol
    En tub kostar ca 350kr så delar man denna med 20 så blir kostnaden ca 18kr totalt.
    Hur många 18:- /resor på 400mil måste man ta innan utrustningen betalar igen sig.
    Miljö? gasol vs bensin/diesel generator?

I min husbil så kan man köra på gasol när man kör, dock ej på mackarna/färjorna.

Nu är jag ingen expert på moderna Husvagnar, möjligtvis har dom redan någon smart regulator vilket gör att dom intelligent växlar utan extra utrustning
    Senast redigerat av PelleJ den 2019-05-10 klockan 20:34.

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Citat Ursprungligen postat av Fidde-92 Visa inlägg
    Okej var den smidig att montera?
    Du får jätte gärna ta en bild om du har möjlighet
    Bättre sent en aldrig.en jäkla altan som tar upp all tid just nu.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    9-3 OG Montecarlo

Liknande ämnen

1. Montera dragkrok på NG9-3 SC
    Av Hemmansägaren i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-15, 16:49
  2. Montera dragkrok OG9-5
    Av freddie_saab i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 07:43
  3. Montera dragkrok som är begagnad