Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Viktigt meddelande inför träffen på Anderstorp 29 september

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Viktigt meddelande inför träffen på Anderstorp 29 september

    Viktigt meddelande inför träffen på Anderstorp i september

    Vi har ju en banaktivitet planerad på Anderstorp i september. Tyvärr är det så att banan drabbats av extremt hårda miljöregler efter att vår bokning genomfördes.
    Styrelsen sitter nu och tampas med beslutet hur vi ska gå vidare med detta. Vid riktigt ogynnsamma förhållanden skulle de nya miljöreglerna kunna innebär en total körtid per heltimme på uppskattningsvis cirka 15 minuter. Detta gäller om våra bilar låter uppåt de maximalt 95 dB som redan idag är maxgränsen vid förbifart på i princip alla svenska motorsportsanläggningar.

    Skulle vinden ligga på åt andra hållet och vi ser till att våra bilar har väl fungerande ljuddämpning osv. kan förutsättningarna för bantid vara markant bättre men förmodligen även då komma att begränsas tidsmässigt. Under de förhållanden som nu råder har vi fått en avsevärd rabatt på vår banträff eftersom den begränsas så omfattande av bullerbegränsningarna.

    Det bästa förslaget för att kunna genomföra banträffen alls är i nuläget följande:

    - Att vi lägger om schemat en del under dagen för att ge oss så bra förutsättningar som möjligt samt sprida ut vårt oväsen lite då detta räknas per heltimme.

    Förslag på schema för dagen
    08.00-09.00 Insläpp
    09.15-09.25 Välkomsttal
    09.30-11.00 Acc och slalom
    11.10-11.30 Förarmöte
    11.30-11.45 Flaggvakter
    11.45-12.30 Familjekörning
    12.30-12.45 Flaggvakter
    12.45-13.30 Bankörning
    13.30-13.45 Flaggvakter
    13.45-14.30 Familjekörningen
    14.30-14.45 Flaggvakter
    14.45-16.00 Bankörning
    16.00 Prisutdelning


    - Att de förare som vet med sig att deras bilar låter lite mer än en standardbil i möjligaste mån monterar extradämpning på sina bilar inför körningen. Alla bäckar små.

    - Att vi i styrelsen tillsammans med race crew, i samråd med banansvarig, löpande under dagen plockar bort bilar som låter i sån grad att de kraftigt reducerar körtiden för resten av medlemmarna.

    Under dessa förutsättningar kommer klubben som sagt att kunna få en lägre kostnad för banan denna gång.

    MVH Styrelsen
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Vilket datum är de?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Vet inte om jag missat något, men rubriken och STCS-kalendern säger 29 september.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Vilket datum är de?
    Idag är det: 2018-09-08
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vet inte om jag missat något, men rubriken och STCS-kalendern säger 29 september.
    Kom att tänka på SVTs "Kalle med kollen" När Sjöan hajar noll har mioh koll!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Idag är det: 2018-09-08
    Kom att tänka på SVTs "Kalle med kollen" När Sjöan hajar noll har mioh koll!
    De första man blir blind på är ögonen. Eller så ville jag inte se. I stort sett alla klubbens träffar har inträffat på min arbetshelg.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Ja det är katastrof med nya "ljudpottan" som vissa kallar den.
    Kan meddela att vi var där ute för ett par veckor sedan med RingRunners och det blev precis som sagt ovan ca. 15 minuters körning / timme. Dock var detta med begränsad hastighet på flygrakan (150km/h på högsta växel) och även på nästa lilla raka efter första 90 graderskurvan...

    Angående "reglerna" så är det alltså ett snitt på 45dB / timme. Så ett par väldigt högljudda bilar (eller 95dB max som alltid då) kan ju köra 10/15/20 minuter / timme beroende på vind o.s.v. medans ett gäng tystare bilar kanske kan klara nästan en hel timme.

    Som jag förstod så meddelade Länsstyrelsen redan i våras att all verksamhet på banan ska upphöra, men innan kommunen och Länsstyrelsen kom överens om något så kördes evenemangen som vanligt. Tills Juni/Juli någon gång när någon kom med detta förslaget, vilket tydligen ska ha skrivits på som en 2-årig prövotid...!

    Känns inte ljust tyvärr för klubben där ute just nu, men vi får hoppas på att de orkar och att det fungerar (och förhoppningsvis blir bättre!).

    /Markus

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Gäller ljudsnittet för hela gruppen eller/bil?

    Funderar på om de ens är nån ide att åka dit, har ingen bil utan sportavgassystem, den bilen jag vill åka är min röda og900. Den är trimmad och har 3"dp och 2.5 avgassystem från kissekatten med dubbla dämpare.
    Min brukis är en 9-5a även den med öppnade andingsvägar på avgassidan så den låter en del.

    Man kan ju fundera på vägen som går precis utanför hur mycket låter inte den? Vet att RV27 är ombyggd så den går inte förbi längre? Borde inte länsstyrelsen stänga av den också?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Ljudsnittet är för alla bilar. Bara max kan mätas på enstaka bilar gissar jag.

    Ett par sätt att minska det egna ljudet har jag lyckats fotografera. Båda fungerade ljuddämpande vid mätning.

    1. Rikta ljudet nedåt



    2. Extra ljuddämpare. Tveksam att bilprovningen godkänner denna installation på helbilsgodkänd bil dock.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Ett par sätt att minska det egna ljudet har jag lyckats fotografera.
    Båda fungerade ljuddämpande vid mätning.

    1.Rikta ljudet nedåt
    Äntligen en fördel med att köra "Biopower" då
    Personlighed.jpg

  10. #10
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Det blir en 60° nedåtkrök som slutrör på min, ev. med ett svetsat plåtkryss i, liknande det rallyåkarna brukade ha.

    Någon sorts hastighetsbegränsning eller varvtalsbegränsning på rakorna under banpassen är nog inte fel, om vi kan vinna körtid. Visst är det kul att köra fort, men det är ju ändå roligast att köra fort när det svänger. Skulle vara intressant att höra race-crews tankar, förutom det som står i första inlägget.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    SPECIALTÄVLING! Viktigt!!!

    Nu börjar vi närma oss säsongens sista banträff! Som vi redan meddelat har Anderstorp råkat ut för rätt så tråkiga tillämpningar av miljökraven vad det gäller buller.

    Vi har studerat andra motorklubbars bandagar på Anderstorp efter att nya reglerna införts och det är helt klart så att körtiden kan bli lidande. Vi har ju sätt ihop ett specialschema som vi gått ut med tidigare och räknar med att kunna maximera körtiden med det.

    Som ett extra initiativ tänkte vi även anordna en liten tävling för alla som byggt nån extra klurig lösning för att tysta sin Saab lite extra. Vi snackar då allt från extra insatser i slutröret till krökar in i bilen, genom en vattentank och ut genom taket!

    Styrelsen plus ansvarig från Race Crew kommer att enas om nån som klurat till det lite extra och dela ut ett kanonfint pris till denna någon! Utöver detta kommer vi att fortsätta vår nya tradition med flaggvaktslotteriet.

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ptja, lycka till.
    En Tesla P85 har ett angivet bullervärde på 72dB mätt enligt standard (7,5m avstånd, 50km/h).
    Med andra ord bullrar bara däck mot asfalt (prövningen specificerar att man skall prova på slät och jämn yta, typ asfaltsbetong) runt 70dB oavsett vad man gör. Att då hoppas nå 45dB I kombination med en förbränningsmotor är rätt optimistiskt.
    Blåser det mycket kommer ju vinden att orsaka 45dB bara genom att blåsa på bilarna.
    Normal samtalsnivå är 60dB så ni får se till att hålla käft så ni får mer körtid

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ptja, lycka till.
    En Tesla P85 har ett angivet bullervärde på 72dB mätt enligt standard (7,5m avstånd, 50km/h).
    Med andra ord bullrar bara däck mot asfalt (prövningen specificerar att man skall prova på slät och jämn yta, typ asfaltsbetong) runt 70dB oavsett vad man gör. Att då hoppas nå 45dB I kombination med en förbränningsmotor är rätt optimistiskt.
    Blåser det mycket kommer ju vinden att orsaka 45dB bara genom att blåsa på bilarna.
    Normal samtalsnivå är 60dB så ni får se till att hålla käft så ni får mer körtid
    45 dB är nån slags snittvärde per tid som ska mätas vid en närliggande byggnad. Vet inte exakt men det lär vi ju bli varse. Blir det stillestånd på banan får vi fylla tiden med andra aktiviteter. Kanske leta upp den där byggnaden och bjuda på lite körsång...

    5 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    45dBA dBC? eller bara rent dB?
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  15. #15
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    45dBA dBC? eller bara rent dB?
    Hej!

    Jag citerar den information vi fått från Anderstorp.

    "45dB/tim vid närliggande fastigheter".

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Hej!

    Jag citerar den information vi fått från Anderstorp.

    "45dB/tim vid närliggande fastigheter".

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig
    Tackar!
    Jag bidrar först med en länk för den som vill veta mer om ljud och decibel:
    https://axbom.se/ljud-och-decibel

    Sen skulle det vara intressant veta hur de mäter och hur de räknar medelvärde över tid. Tänk på att db är en logaritmisk skala dvs är 75db 1000gånger mer än 45db. Dvs det räcker med några få sekunder 75db för att gå över gränsen.

    Vet vi vad kravet innebär mer praktiskt?

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kollar man på satellitbilder så verkar den närmaste fastigheten som inte är en industri ligga ca 400m från en av kurvorna, i princip utan föremål i vägen (enstaka träd). Ljudet avtar med ungefär 6dB per fördubbling av avståndet.
    Den här tabellen kan vara av värde:
    http://www.acsnordic.se/sidor/fakta-...e-pa-avstandet
    Om man skall vara på den säkra sidan så får man väl anta att de även räknar industrifastigheterna, och då är närmaste fastighet 150m från banan. För att hålla 45dB där med säkerhet får ingen bils ljudnivå överstiga 85dB.

    Maximal ljudnivå på en original bil (för att den skall typgodkännas) är 74dB vid provning och då kör man bilen i 50 knyck förbi mikrofoner som står ca 7,5 meter från sträckan där bilen framförs i 50km/h. På ett avstånd av 150m är då ljudnivån ca 49dB, alltså över gränsen.
    Nu är det ju inte ett konstant ljud av den nivån, men jag skulle gissa att det är rejält svårt att hålla nivån nere vid 45dB ens med originalbilar då det är högst otroligt att folk kommer köra med lätt gas i 50km/h nånstans på banan...

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Är Anderstorp banan där ägarna försökt köpa ut husägaren, som vägrar flytta trots erbjudande om nybyggd villa, för att kunna fortsätta med verksamheten? Låter som att det kan vara där.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Är Anderstorp banan där ägarna försökt köpa ut husägaren, som vägrar flytta trots erbjudande om nybyggd villa, för att kunna fortsätta med verksamheten? Låter som att det kan vara där.
    Det var även en valfråga i år.
    http://www.westbopartiet.se/media-30435835

    Ha det gött, Sven

    Ps. vi ses väl där

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  20. #20
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Är Anderstorp banan där ägarna försökt köpa ut husägaren, som vägrar flytta trots erbjudande om nybyggd villa, för att kunna fortsätta med verksamheten? Låter som att det kan vara där.
    Kan vara så men det går även många rykten och historierna saltas alltid lite "på vägen".
    Gubben som klagar mest nu för tiden tog över sin föräldragård för sisådär 10(?) år sedan, med massa mark och fastigheter/stugor så bör kunnat bli en dyr historia att försöka köpa upp den.
    Sen har han tjänat lite pengar på att hyra ut rum/stugor till folk som tävlar på banan...

    För ett antal år sedan köpte han även en likadan ljudanläggning som banan har för sisådär över 100.000:- (sägs det att det kostade) för att "hålla koll" - verkar ändå vettigt... ;-)

    Nu köpte han även mark/fastighet här i Gnosjö där jag bor - och började klaga på de närliggande vindkraftverken. Och väl igång så varför inte även klaga på närliggande träindustrins fläktsystem....

    Känns inte som att han har jättemycket intressen för han bör ju lägga mycket tid på att sitta och lyssna efter saker ;-)

    /Markus

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

Liknande ämnen

  1. Viktigt meddelande - Söderhamns-träffen är inställd
    Av tornros i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-24, 12:51
  2. Inför Gelleråsen den 22:e september
    Av tornros i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 09:45
  3. Nyheter inför Ring Knutstorp-träffen 7/4-13
    Av tornros i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 14:41
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 22:29
  5. Turbotrycket: Viktigt meddelande!
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •