Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hög oljeförbrukning och olje-, avgaslukt OG9-5

  1. #1

    Hög oljeförbrukning och olje-, avgaslukt OG9-5

    Hej jag har en Saab 9-5 Aero 2003, mätaren står på 20.000. För ca 2 år sen och 2000 mil sedan gjordes ett motorbyte då den fick kolvras. "Nya" motorn var en T5 botten som var helrenoverad, med T7 topp. Han som bytte motorn kollade även att turbon såg bra ut. Vevhusventilationen är även uppgraderad. Bilen går bra och piggt och det ryker inget om bilen som det kan göra vid turboras.
    Nu har jag har fått problem med att den drar mycket olja och även luktar avgaser och luktar olja om/i bilen. Brukar kunna känna oljelukt när jag kliver ur bilen och avgaser inne i kupen när jag står stilla med den. Finns ett liiiitet läckage på avgassystemet bakom katalysatorn, men tror inte att det lilla kan få det att lukta så mycket.Det finns ingen oljekladd någonstans runt eller under motorn, förutom en droppe vid tråget, det ska åtgärdas men lär inte vara problemet. Dom två sista dagarna har jag kört väldigt lugnt med bilen och då har det varken luktat olja eller avgaser. Kan det vara så att turbon börjar bli dålig? Kan det vara så att det pressas ut olja någonstans som typ droppar på avgassystemet och att det är det som jag sen upplever som avgaslukt i kupen? Vet inte om det är en tillfällighet att det inte luktat olja/avgaser sista dagarna när jag kört extremt försiktigt, mot när jag gasar på vid rödlysen osv. Bor i Stockholm så det blir ju mycket stop och kör.
    Någon som har någon ide om vad det kan vara eller vad jag kan börja felsöka/leta efter? Jag är själv inte så duktig på att mecka, så gärna lite enklare förklaring
    Tacksam för alla tips

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    vet du med säkerhet att motorn blev korrekt ihopsatt med rätt delar och du litar påmekaniken som satte ihop motorn?



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  3. #3
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Avgaslukten kommer troligtvis från den lilla läckan eller kan komma från olja som rinner ner på något varmt och förgasas.
    Nu har det varit väldigt varmt de sista veckorna vilket gör att motorn snabbt blir varm och kylsystemet får jobba för att hålla temperaturen i schack samt att högre oljeförbrukning kan ha samband med höra yttertemperaturer då även oljan är varmare och lättare förångas.
    Hur ofta byter du motorolja och filter samt hur mycket mer olja drar den jämfört med tidigare ?
    Saab 9000 2,3t 98', Saab 9000 A50 2,3T 98'

  4. #4
    snurrbo: Mekanikern som satte ihop motorn fick jag tag på via rekommendationer. Han hade egen gård med riktig lyft och jobbat som mekaniker i många år, så jag tvivlar inte på att han gjort sitt jobb rätt.

    Will_Riker: Ok så det lilla läckaget kan sprida sig in fast det ligger så långt bak på bilen? Har själv misstänkt att lukten även är bränd olja, så har varit inne på att det droppat och sen bränts upp och luktat.
    Olja och filter är jag noga att byta minst var 1000e mil. Och bilen har alltid dragit lite olja, ca 1 liter var 1000 mil. Den sista månaden känns nästan som det dubbla. Men som sagt bilen går lika bra nu som innan och hackar inte eller så. Visste inte att bilen kunde dra mer olja om det var riktigt varmt ute. För så här varmt som det varit i sommar och under så lång tid är ju ovanligt.
    Att det luktat mindre nu sista dagarna då jag kört väldigt lugnt, kan det vara en tillfällighet då eller kan det dra mindre olja för att motorn inte blivit lika upphettad som mer aggressiv körning?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Vad är statusen på turbon hur långt har denna gått ?

  6. #6
    Gyllis: Turbon har gått 20.000 mil. Jag var förbi en kompis idag som är lite bilkunnig, han lossnade röret från intercolern och körde in fingret där och det var ganska kladdigt av färsk olja där i, så han trodde det var turbon som börjat gjort sitt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Byt denna rätt snart så du inte kör oljenivån för låg så lager tar stryk

  8. #8
    Ja jag ska använda bilen så lite som möjligt, sen ska polaren få byta när han är tillbaka efter semestern. Då har jag tid att kolla runt efter en ny prisvärd turbo.

  9. #9

    Rätt turbo eller inte? OG9-5 Aero -03

    Min turbo på min 9-5 Aero 2003 har börjat ge upp och ska bytas.
    Har nog tyvärr inte råd att köpa en ny original för 6-7000 kr och eftermarknaden från Kina för 3500 kr lockar inte så mycket då man inte vet vad man får riktigt.
    Har ev fått tag på en begagnad turbo som gått 20.000 mil som såg bra ut och skulle vara utan glapp. Men hur vet jag att den passar på min bil?
    Så här står det på hans turbo:
    Type: TD04HL-15t
    S/N 020213175
    P/N 9172180
    MFD 49189-01800
    Passar den på min och vad tycker ni som har erfarenhet av detta. Vad skulle ni råda mig att göra om jag inte har råd att köpa original. Är en ny kinaturbo bättre än en begagnad original som gått 20.000 men som ser bra ut?

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Det är rätt turbo till din bil, jag personligen har tagit och tar gärna risken igen att montera en begagnad TD04 turbo. Till skillnad från Garrett turbon som sitter på modellerna med lägre effekt håller TD04an riktigt hög kvalité. Kolla så att turbon inte glappar axialt, radialt kommer det vara ett litet glapp men den ska givetvis inta ta i kompressorhuset.

  11. #11
    Ok tack för infot

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det beror ju förstås på vad du får ge för den beggade turbon, men jag skulle också hellre valt en begagnad TD04 än en kineskopia.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Bra kina kopia på ebay kostar runt 1200-1800kr. Dock e berg org bättre

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Det är rätt turbo till din bil, jag personligen har tagit och tar gärna risken igen att montera en begagnad TD04 turbo. Till skillnad från Garrett turbon som sitter på modellerna med lägre effekt håller TD04an riktigt hög kvalité. Kolla så att turbon inte glappar axialt, radialt kommer det vara ett litet glapp men den ska givetvis inta ta i kompressorhuset.
    Jag håller inte med. Risken att installera en beg turbo är som ett lotteri, börjar turbon att läcka får du riva allt igen och vakuumsuga hela insuget/intercooler på oljespill om det går för långt. Den kan hålla 1000 mil eller 6000 mil. Och man tjänar inget alls på att köpa en beg turbo snarare tvärtom. köper han en ny turbo, slipper han riva igen på hela bilens livslängd om han sköter servicen. Istället kanske han får riva en gång till och köpa ytterligare en turbo. Om jag skulle köpa en beg TD04 vill jag veta historik samt om säljaren kan ge en viss garanti att turbon är i bra skick, Ja kanske. Kina TD04 Snurrorna har fått ganska bra betyg och ger även 2 års garanti så sån skit är det inte.

    Klarar säljaren som säljer en beg TD04 ge 2 års garanti så kör på.
    Senast redigerat av toorp den 2018-08-05 klockan 21:05.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Okej, med samma logik skulle du inte våga köra med den originalmonterade felfria TD04'an heller, utan tvunget byta ut den mot en kineskopia ?

    ..För det blir ju samma sak att ha kvar en helö original som att ersätta den med en original beg ?

    En mitsubishi TD04 kan utan vidare hålla över 40k mil, det tvivlar jag faktiskt på att kineskopian gör.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Okej, med samma logik skulle du inte våga köra med den originalmonterade felfria TD04'an heller, utan tvunget byta ut den mot en kineskopia ?

    ..För det blir ju samma sak att ha kvar en helö original som att ersätta den med en original beg ?

    En mitsubishi TD04 kan utan vidare hålla över 40k mil, det tvivlar jag faktiskt på att kineskopian gör.

    En TD04 beg kan hålla 3000 mil och krascha, räcker med att silen är full i skit så blir oljetilförsel otillräcklig och turbon tar skada. Om turbon är felfri ska han heller inte byta. En original TD04 kan hålla 45.000 mil också (OM) den har fått bra service.

    Kan en återförsäljare ge 2 års garanti på en Kina kopia och har fått bra recensioner från kunder varför ska man då installera en beg?
    Min GT17 med Steg 1 från Kina pressar jag något galet och kört med den i 6000 mil med min 2,3:a och jag har inga problem alls.
    Däremot krascha min (glappfria) TD04 original efter ett par hundra mil med steg 1. Vad säger det? Inget egentligen.
    Kanske dåligt skött från start?

    Han kanske får en TD04 som håller 20.000 mil eller så får han som håller 2000 mil till.
    Allt hänger på hur den sköts innan.

    I hans fall, hade jag köpt en splitter ny utan att tveka med garanti.

    Nej om jag äger bilen så vet jag själv om turbon är i bra skick. Har jag bytt olja och rensat silen och det ryker inget så vet jag att den är förmodligen i bra skick. Köper jag en beg har jag ingen koll med noll garanti.

    Vet han skicket på turbon och säljaren kan garantera dess skick så fine, kör på.
    Det är lite som att installera en beg koppling.

    -ja men kopplingen funkar ju"
    8 månader senare.
    "Kopplingen slirar och tryckplattan klarar inte att hålla tillbaka"
    - Ja men den funka ju när jag hade den.

    En kul grej är såhär. Kör han med en Kina turbo och har två års garanti.

    Återförsäljaren i detta fall vad gäller Kina turbon ger en garanti på minst 2 år, det betyder att kör du slut på den får du en ny inom 2 år. Kör du slut på den med får du en ny. Prova det med en beg TD04
    Säger inte att han kan få en skit turbo, men man ska vara medveten om vad man kan få vid köp av beg turbo.
    Senast redigerat av toorp den 2018-08-05 klockan 22:19.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    En aspekt är hur mycket laddtryckskurvan skiljer mellan en original och en kinakopia.
    Nu kan boostkalibreringen fixa vissa skillnader så det kanske inte spelar någon roll.
    Om inte originalaggregatet är heltrasigt så kan man även renovera detta.

  18. #18
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag håller inte med. Risken att installera en beg turbo är som ett lotteri, börjar turbon att läcka får du riva allt igen och vakuumsuga hela insuget/intercooler på oljespill om det går för långt. Den kan hålla 1000 mil eller 6000 mil. Och man tjänar inget alls på att köpa en beg turbo snarare tvärtom. köper han en ny turbo, slipper han riva igen på hela bilens livslängd om han sköter servicen. Istället kanske han får riva en gång till och köpa ytterligare en turbo. Om jag skulle köpa en beg TD04 vill jag veta historik samt om säljaren kan ge en viss garanti att turbon är i bra skick, Ja kanske. Kina TD04 Snurrorna har fått ganska bra betyg och ger även 2 års garanti så sån skit är det inte.

    Klarar säljaren som säljer en beg TD04 ge 2 års garanti så kör på.
    Om vi utgår från att TS bil har blivit servad någorlunda korrekt så bör bilen ha gått åtminstone 30kmil+ om turbon är trasig. En 9-5 Aero från 2003 med 30kmil+, förmodligen en del rost och andra skavanker är inte värd mer än 10k~. Enligt mig är det inte värt att lägga dom pengarna på en ny OEM TD04 på en sån bil.

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    En TD04 beg kan hålla 3000 mil och krascha, räcker med att silen är full i skit så blir oljetilförsel otillräcklig och turbon tar skada. Om turbon är felfri ska han heller inte byta. En original TD04 kan hålla 45.000 mil också (OM) den har fått bra service.
    Även din kinesturbo kan paja efter 3000 mil, eller efter 25 månader..

    Han kanske får en TD04 som håller 20.000 mil eller så får han som håller 2000 mil till.
    Allt hänger på hur den sköts innan.
    Så då ställer jag frågan igen, om du köper en begagnad bil så byter du turbon direkt (till en kineskopia) rent preventivt ? ..för du vet inte hur den gamla är skött ?

    I hans fall, hade jag köpt en splitter ny utan att tveka med garanti.
    Ja, och jag hade köpt en begagnad äkta TD04 utan att tveka istället, helst från en lågmilad bil förstås, och givetvis känner man ju efter glapp.

    Det är lite som att installera en beg koppling.

    -ja men kopplingen funkar ju"
    8 månader senare.
    "Kopplingen slirar och tryckplattan klarar inte att hålla tillbaka"
    - Ja men den funka ju när jag hade den.
    Nej, en koppling är en slitdel, det är inte en turbo, en lamell eller lamell+tryckplatta kostar heller inte speciellt mycket och är jobbig att byta.

    Å andra sidan är det ganska lätt att avgöra skicket på en lamell/tryckplatta så det är väl egentligen inget problem att köpa en begagnad om man VERKLIGEN vill, funkar den felfritt i 8 månader är det nog föraren det är fel på, eller så har man monterat fel (för klen) koppling.

    En kul grej är såhär. Kör han med en Kina turbo och har två års garanti.

    Återförsäljaren i detta fall vad gäller Kina turbon ger en garanti på minst 2 år, det betyder att kör du slut på den får du en ny inom 2 år. Kör du slut på den med får du en ny. Prova det med en beg TD04
    Säger inte att han kan få en skit turbo, men man ska vara medveten om vad man kan få vid köp av beg turbo.
    Det blir precis lika jobbigt att fixa även om man har garanti, och efter 25 månader är det ju samma sak ändå.
    Och kom inte och säg att folk INTE har problem med kinakopiorna på turbos, det är ju bara att kolla på vilket bilforum som helst.

    Dessutom kommer du inte att få en ny turbo på garantin om det visar sig att den exempelvis inte fick ordentligt med olja, beroende på igensatta rör eller liknande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Kan en återförsäljare ge 2 års garanti på en Kina kopia och har fått bra recensioner från kunder varför ska man då installera en beg?
    Eftersom om inget sägs har man ju 3års garanti, så 2år tyder på att det är sämre kvalitet. Då är antagligen beg bättre.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Återförsäljaren i detta fall vad gäller Kina turbon ger en garanti på minst 2 år, det betyder att kör du slut på den får du en ny inom 2 år. Kör du slut på den med får du en ny.
    Nej garanti gäller bara en gång.

    De allra flesta Saabar med TD04 originalmonterat behöver inte byta turbo under bilens livslängd. Att köpa en beg TD04 från en säljare/skrot med bra rykte är ganska riskfritt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 AERO års 2002 turboras eller annat ???
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 22:57
  2. Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?
    Av treijner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 12:07
  3. Turboras.. eller?
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 00:11
  4. Turboras eller?
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •