Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dumpventil till en 93 men återsirkulation.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Dumpventil till en 93 men återsirkulation.

    Finns det någon dumpventil som passar en 93:a med återsirkulation. Jag har hört i ryktesvägar att man kan tappa lite effekt med en dumpventil. Om någon har lite tips om vad man ska välja för något så är det uppskatta.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Du kan skaffa en evo-dump, finns att köpa hos Mitsubishi för ca 800kr har jag för mig, den går väl att vända på två olika håll, så att den ger ifrån sig två ljud... ett mer kvittrande och et mer där den släpper allt!! swich! Bra och ett skönt ljud ger den iaf

    Det lilla som det gör är befintligt, men visst den bygg upp allt igen om du släpper gasen!

    Jag är väldigt novis påd etta så någon som kan mer får gärna flika in!!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Om du vill ha denna pryl för ljudets skull så köp ett öppet luftfilter istället, du får då det karaktäristiska "dumpljudet" som gör att fjortisarna längs vägen får ont i nacken.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Kör själv med öppet filter och orginalbypass utan rör, så den släpper ut luften direkt!

    Kör man bara med filtet så låter det mer som en suckning än som en dump, men om du tar bort slangen som skickar tebax luften till insugsröret så låter det mycket trevligare!!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Kör själv med öppet filter och orginalbypass utan rör, så den släpper ut luften direkt!

    Kör man bara med filtet så låter det mer som en suckning än som en dump, men om du tar bort slangen som skickar tebax luften till insugsröret så låter det mycket trevligare!!!
    men du ha rinte en 9-3a va sitter lmm på 9-3 efter 99 alltså 00 kom lmm och 99 på viggen vilket inte lirar ihop med "öppen dump"

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Dumpventil till en 93 men återsirkulation.

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Finns det någon dumpventil som passar en 93:a med återsirkulation. Jag har hört i ryktesvägar att man kan tappa lite effekt med en dumpventil. Om någon har lite tips om vad man ska välja för något så är det uppskatta.
    Du har en original på bilen...Bypass kallas den på Saabspråk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    EVO DUMP

    Vilken Dumpventil från Evo ska man ha nya eller äldre eller är det samma?
    Saab 9-3 2,0t -07

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Bosch´s svarta tråkiga återcirkulerande avlastningsventil som sitter orginal räcker till 1,3 Bar åtminstonde.

    Min standard AV pajade efter ett par hundra mil med 1,4- 1,5 Bar i laddtryck.
    Men då hade den "rullat" nästan 18 000 mil så den var väl dålig redan innan jag trimmade bilen.

    Är det bara ljudet man är ute efter så tycker jag att ett öppet filter är på sin plats, men är det funktion man är ute efter så är orginal bra.

    Jag kör för övrigt med Forge återcirkulerande AV. En blank historia av kolvtyp och utbytbara fjädrar. ( www.motornord.se )
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  9. #9
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Du kan skaffa en evo-dump, finns att köpa hos Mitsubishi för ca 800kr har jag för mig, den går väl att vända på två olika håll, så att den ger ifrån sig två ljud... ett mer kvittrande och et mer där den släpper allt!! swich! Bra och ett skönt ljud ger den iaf

    Det lilla som det gör är befintligt, men visst den bygg upp allt igen om du släpper gasen!

    Jag är väldigt novis påd etta så någon som kan mer får gärna flika in!!

    /A
    Själv kör jag en 9-3 Aero 01:a där jag har bytt till öppet konat luftfilter, och i kärran satt en återcirkulerande AV av märket "Baily Motorsport". Visst lite pys hör man men det låter mer som en suck av en uttråkad högstadie elev. Pyset hörs mest innuti bilen medans utanför är det knappt märkbart.

    Är Evo ventilerna återcirkulerande, och kan man bara byta rakt av utan att göra några justeringar i mappning osv.? Älskar ljudet av en fnittrande evo ventil!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    /A[/quote]

    Själv kör jag en 9-3 Aero 01:a där jag har bytt till öppet konat luftfilter, och i kärran satt en återcirkulerande AV av märket "Baily Motorsport". Visst lite pys hör man men det låter mer som en suck av en uttråkad högstadie elev. Pyset hörs mest innuti bilen medans utanför är det knappt märkbart.

    Är Evo ventilerna återcirkulerande, och kan man bara byta rakt av utan att göra några justeringar i mappning osv.? Älskar ljudet av en fnittrande evo ventil![/quote]

    Du kan byta till en annan återcirkulerande utan att mappa om! Evon, den som vi satte på kopisesns satte vi så att den inte återcirkulerar.. vågar inte lova att du kan göra så att den det... men det bårde gå, bara du får e ny slang som passar!!
    Och det blir ett mycket trelivgt ljud av den!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    EVO-ventilerna passar inte rakt av då dom har 32mm anslutning och SAAB har 25mm.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  12. #12
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    EVO-ventilerna passar inte rakt av då dom har 32mm anslutning och SAAB har 25mm.
    Men med en adapter så menar du att det ska funka att byta till en evo ventil, utan att man tappar effekt pga LMM?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    EVO-ventilerna passar inte rakt av då dom har 32mm anslutning och SAAB har 25mm.
    Men med en adapter så menar du att det ska funka att byta till en evo ventil, utan att man tappar effekt pga LMM?
    Japp !

  14. #14
    Guest
    Härligt! Då är det väl bara att springa iväg att köpa sig lite slangklämmor, en adapter samt en evodump, så vipps har man fnitterljud utan att för den saken skull offra själva återcirkulationen..ELLER?!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Du måste ha två anslutningar en ut och en in!
    När du väl kollat vilken storlek det är på den utgåendes lufts addapter på ventilen så skall det inte vara något!!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Som vanligt, Rydde måste fan lägga sig i lite överallt.. En liten fråga: -Varför ska du byta ut din "dumpventil" ? Vad förväntar du dig av ett byte ? Berätta gärna så utförligt som möjligt

    /R

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Vet inte hur evoav´n ser ut men ja tror mig veta att den ser minst lika tråkig ut som en originalav. Jag för min del bytte bara för att jag ville styra up puttsen i motorrummet.. Köpte mig en TurboXS Type-H på speedparts... Mycket simpelt med 25mm ans bara att bullta dit (om man inte orkar med allt vad adaptrar heter) och snygg är den med
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Som jag trodde, på styvt 12 timmar så har du inte kommit på nånting som vore bättre med en annan ventil än original bypass, så varför slänga pengar på ett byte ?

Liknande ämnen

  1. dumpventil till automat
    Av Robbin88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 17:24
  2. Vakum till dumpventil
    Av patrik8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 22:37
  3. Dumpventil till 9-5 aero
    Av kronan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:06
  4. Dumpventil till 9-5:a
    Av bobbo_k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 06:51
  5. Dumpventil till 9-3 aero -02
    Av martiiin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •