Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bästa köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13

    Bästa köp?

    Tjena jag är riktigt sugen på en viggen nu efter jag smällde min fina 93 aero -01 som var i kanonskick. Då är frågan ska man byta ner sig 2år och köpa en -99:a viggen som har rullat omkring 10.000mil i kanonskick, eller ska man klippa sig en ny aero -01/02 som har rullat omkring 6 - 7000 mil? Viggen känns ju mycket roligare, men vad är bästa köpet?

    //Virre

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    svårt att säga vilket som är det bästa köpet, finns ett gammalt ordsprå¨k:
    Köp nytt, för gammalt blir det tidsnog... och det ligger någonting i det. Givetvis så ska man ju kolla på skicket och vämföra, är det bättre på 99an så är ju saken klar, antar att den dessutom är lite billigare, vilket gör att du har pengar över till servicar/förbättringar av bilen... Lycka till!

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hej Virre!

    Jag kan bara säga vad ja personligen tycker o inte kanske vad som é bästa köpet.

    En Viggen smäller högre än en og9-3 Aero, men om du vill ha en bil med bättre väghållning, nyare o mycket sportig, så tror jag 9-3 SS Aero skulle sitta fint det

    Viggen ur samlarvärde, SS Aeron ut körglädje

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    Viggen är ju antingen något dyrare eller i samma klass, men vad jag vet så ska väl det vara en bättre maskin?

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    Viggen är ju antingen något dyrare eller i samma klass, men vad jag vet så ska väl det vara en bättre maskin?
    Om du menar Viggens 2.3 litersspis mot SS Aero'ns 2.0 litersspis så tror jag att Viggenmotorn har mer potential för att få mer pållar i stallet iom att SS motorn har alublock som inte tål lika höga temperaturer.....något sånt fick ja det förklarat en annan gång.

    Trimföretagen hade svårt att få fram trim till SS motorerna iom alublockets mindre temptålighet jämfört me äldre motorers gjutgodsblock.

    Ta nu allt me en småla försiktighet, ja vet inte säkert, men ja tror mig minnas att detta skall vara sant

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Du får lyssna på ditt entusiast-sinne litegrand. Se det så här: I Göteborg finns det typ 32st 9-3SS bara runt mitt kvarter, man ser tusentals bara på en sväng till macken. Ja, nästan i alla fall. Men man ser inte många blåa Viggen under ett helt år... Eller Gula.... Eller svarta heller faktiskt. Har faktiskt inte sett en enda sen Saabfestivalen i Trollhättan....! Sen att Viggen går sjutton så mkt bättre än samtliga SS gör inte saken sämre.
    Väghållning - sämre i Viggen, men greja lite bussningar så hjälper det.

    Ekonomi? Jag gissar att Viggen drar betydligt mindre soppa än SSen - någon som sätter emot? I alla fall Aeron verkar ju rätt törstig, den lär ju i alla fall väga mkt mer. På neggo-sidan så har väl Viggen ventilatsions-problemet som alla 2,3or?

    Sen får i alla fall jag djäkligt ont i ryggen av SSen under långkörning, men det är ju personligt.

    Våga vinna - bli Viggenpilot!
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Tjena Virre,
    Jag hade personligt satsat på en Aero och lite trim. Men jag hoppas du hittar det du söker, lycka till,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    tack för svaren, förhoppningsvis blir det en viggen, bara jag hittar en i det skick jag vill att den ska vara i, och det har sina problem, många är buckliga, skrapade fälgar, har varit rost på G på nån o.s.v, och sånt ska inte finnas på en bil man ska betala en skaplig peng för.
    Får någon nys om en viggen i toppskick, får ni gärna informera.

    MVH

    Virre

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    tack för svaren, förhoppningsvis blir det en viggen, bara jag hittar en i det skick jag vill att den ska vara i, och det har sina problem, många är buckliga, skrapade fälgar, har varit rost på G på nån o.s.v, och sånt ska inte finnas på en bil man ska betala en skaplig peng för.
    Får någon nys om en viggen i toppskick, får ni gärna informera.

    MVH

    Virre
    Jag har en!
    Dock har den börjat samla på sig sina bil då jag pendlar med den till jobbet....
    Idag när jag kolla bränsleförbrukningen låg den på 0,79... lång resa på 6 mil tur och retur så visst går dom att köra billigt...
    Hirschless...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    Det var väl den som hade gått runt 17000?
    Det är inte riktigt vad jag vill att den ska ha gått när jag köper en viggen...Tyvär

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    Det var väl den som hade gått runt 17000?
    Det är inte riktigt vad jag vill att den ska ha gått när jag köper en viggen...Tyvär
    Jepp det är den...
    Jo den har ju ett par mil i sig...
    Så satsa du på en Viggen.. underbar bil...
    Hirschless...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    det blir nog så...är den dyr att äga? mycket slitage o grejer eller?
    för den ska väl inte dra så mycket soppa iaf...Sen vet jag ju att försäkring inte är billig men i övrigt?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    det blir nog så...är den dyr att äga? mycket slitage o grejer eller?
    för den ska väl inte dra så mycket soppa iaf...Sen vet jag ju att försäkring inte är billig men i övrigt?
    Dyr och dyr.. slitage blir det ju på alla bilar men jag vet inte direkt om den är dyrare än någon annan bil.
    Byte nyss bromsbelägg fram, gick på ca 500 :- tror jag... så det är inte så farligt.
    Servicarna har inte varit så blodiga heller...

    Som sagt så kör ju tjejen bilen nu så den är nere på 0,79 l/mil vilket är väl helt ok.
    Jag betalar en helförsäkring på ca 8000:-/helår. Är 24 år och bor på vischan (utanför trollhättan). Jag tror det varierar mycket på ålder och var man bor.

    Sen ska man alltid kolla runt på det olika försäkringsbolagen och se vad dom har att erbjuda för där finns det en del pengar att spara...
    Hirschless...

Liknande ämnen

  1. bästa 9-3 för > 20k?
    Av BoneThrasher i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 16:41
  2. Bästa 9-5an
    Av Indalsman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 20:49
  3. Bästa mjukvara för 150/2.0t -97?
    Av Olle_Sthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •