Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lysande CE men märker ingen skillnad OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Lysande CE men märker ingen skillnad OG9-5

    Hej alla.
    Är helt ny här och tror säkert någon kan hjälpa mig.
    Köpte just min första Saab 9-5 2,3t 170hk (B235E) - 00
    För det första började motorlampan lysa men känner att den inte har sämre gång eller motorstyrka.
    Är det någon son kan ge tips om vad det kan vara eller vad jag ska leta efter ?
    Dessutom undrar jag vad som behöver göras för att få ser till en fulltryckare alt. steg 1:a?
    Bilen är för övrigt original förutom någon typ av gula bussningar i motor och låda.
    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen!
    Lysande CE-lampa betyder att felkoder finns att läsa ut, så där - utan felkoder blir felsökningen en gissningslek.

    Trimma bör man absolut undvika om man inte vet att bilen är helt kurant, annars riskerar man diverse problem. Så fixa CE-lampan innan du funzdrar på trim. Steg 1 är ett rent mjukvarutrim som ger en märkbar förbättring för pengarna. Inget behöver bytas förutom mjukvaran i styrsystemet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Rycker vid 0,9bar laddtryck OG9-5 steg1

    Hej.
    Har en 9-5:a 2,3t, 170hk enl. reg. beviset.
    Fick felmeddelande "P1110-Bypassventil turbo"
    Bytte till ett eftermarknads hybrid ventil som är återcirkulerande.
    Släckte felkoden i verkstaden och den är fortfarande släckt.
    Hörde av någon att magnetventilen till bypassventilen kan strular och att man kan kringgå den. Stämmer det?

    Uppdaterade sedan styrdonet till en steg1 men nu börjar den hacka vid 0,9bar laddtryck.
    Kan Di- kasetten vara på väg att ge upp?
    Har fått felmeddelande P1312 och P1334 en gång tidigare!
    Tacksam för tips
    //Uwe

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Trikedriver Visa inlägg
    Hej alla.
    Är helt ny här och tror säkert någon kan hjälpa mig.
    Köpte just min första Saab 9-5 2,3t 170hk (B235E) - 00
    För det första började motorlampan lysa men känner att den inte har sämre gång eller motorstyrka.
    Är det någon son kan ge tips om vad det kan vara eller vad jag ska leta efter ?
    Dessutom undrar jag vad som behöver göras för att få ser till en fulltryckare alt. steg 1:a?
    Bilen är för övrigt original förutom någon typ av gula bussningar i motor och låda.
    Tack på förhand
    Hej!

    I de allra flesta fall är det tändning eller bränsle som strular. Men som jellybear säger är det omöjligt att ge ett vettigt tips utan att läsa ut felkoder. Kan vara så mycket. Vanligt är tändkassett eller tändstift men det är inte att ge sig sjutton på.

    Citat Ursprungligen postat av Trikedriver Visa inlägg
    Hej.
    Har en 9-5:a 2,3t, 170hk enl. reg. beviset.
    Fick felmeddelande "P1110-Bypassventil turbo"
    Bytte till ett eftermarknads hybrid ventil som är återcirkulerande.
    Släckte felkoden i verkstaden och den är fortfarande släckt.
    Hörde av någon att magnetventilen till bypassventilen kan strular och att man kan kringgå den. Stämmer det?
    "hybridventil" Är det då en sån som både "pyser" och släpper tillbaka återcirkulerande luft?

    En hybridventil är hälften så dålig som en öppen dumpventil men fortfarande hälften så dålig som en fungerande återcirkulerande ventil.
    Problemet är att systemet mäter luftmängd/massa via LMM, och den beräknar ju att det ska finnas en viss mängd luft inkluderat den luften som återcirkuleras eftersom LMM sitter före returen från dumpen. Släpper man ut hälften av den luften så blir mätvärdena fel och kan, i värsta fall orsaka Check Engine lampa.


    Citat Ursprungligen postat av Trikedriver Visa inlägg
    Hörde av någon att magnetventilen till bypassventilen kan strular och att man kan kringgå den. Stämmer det?
    "Magnetventilen till bypassventilen" vet jag inte ens vad som avses. Kan du utveckla det?

    Turbon har en magnetventil som man definitvt INTE ska kringå. Gör man det så kan inte styrsystemet reglera turbotrycket och det är ett bra sätt att få motorras på. Man kan göra det väldigt tillfälligt och väldigt försiktigt för att felsöka så att ett för lågt turbotryck inte beror på turbon eller läckage på trycksidan men absolut inte mer än så.

    Däremot kan man med fördel testa (låna t ex) en annan magnetventil om man misstänker den.

    Citat Ursprungligen postat av Trikedriver Visa inlägg

    Uppdaterade sedan styrdonet till en steg1 men nu börjar den hacka vid 0,9bar laddtryck.
    Kan Di- kasetten vara på väg att ge upp?
    Har fått felmeddelande P1312 och P1334 en gång tidigare!
    Tacksam för tips
    //Uwe
    Felkoderna skulle jag säga är indikationer på tändkassett eller kablage till tändkassetten. Kolla över kablage, i andra hand byt tändstift, i tredje hand testa annan tändkassett.

    Är "0,9 bar" uppmätt med graderad mätare eller ungefärligt värde på turbotrycksmätaren? Det är grymt varmt just nu och det är inte orimligt att det påverkar prestandan något, utan att det för den sakens skulle är något fel. Dock ska den inte rycka.

    Ryckande kan dels vara tändrelaterat men om ryckningarna är lite subtilare av karaktär och att du tappar en del laddtryck så kan det också vara "de blå backventilerna".

    Ett bra tips är att söka på "backventil" här på forumet. Finns gott om läsning. Om jag inte minns tokigt så finns det 3 backventiler i plast som, när de går sönder och släpper tryck bägge vägarna, påverkar laddtrycket. Ett tips där är att köpa aluminiumventiler från E-bay eller liknande för 15:-/st och värma av/på och byta ut de befintliga backventilerna och behålla slangarna istället för att byta ut hela slangpaketet som man åker på. Tidigare låg slangpaket på ca 1500:- om jag inte missminner mig. Du kan dock enkelt felsöka backventilerna genom att koppla loss de i kopplingspunkter som finns och plugga suga/blåsa i slangarna. Pilar på backventilerna visar hur luftflödet ska gå. Har du kopplat lös en slang efter en backventil så ska du inte både kunna suga och blåsa i den om man säger så.

    Lycka till!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Magnetventilen gick sönder, ingen motorlampa lyser, mm
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:14
  2. Motorlampa lyser 93ss. Ingen info, inget kontakt verkstad.
    Av Mosquito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 11:45
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 15:00
  4. Stålomspunna bromsslangar, märker man skillnad ?
    Av Brandten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •