Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svårstartad i värmen OG9-5 BioPower

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Svårstartad i värmen OG9-5 BioPower

    Hej.

    Jag har nu fått lite problem med min bil. Det är som rubriken lyder en 9-5 2,0t bio.
    Tänkte nu beskriva mina symptom och hoppas folk kommer med tips. Såhär är det.

    Problem:
    Bilen är svårstartad både när den är varm och kall. Jag tycker bilen blir temperaturberoende om det är riktigt varmt ute och tycker bilen är mer svårstartad då speciellt över 28 grader. Jag kan få dra på starten ca 20 sekunder innan bilen till slut hoppar igång, ibland tar det 5 sekunder och ibland 20 sekunder. En sak är att bilen hackar inte när jag kör den, men det ska tilläggas att när jag kör i 50 km i timmen exempelvis så går varvtalet ner från 800-900 varv till 500-400 varv och nästan dör. Detta händer när jag släpper gasen och kopplingen så pendlar varvtalet ner så det känns som motorn kvävs. Dock så dör den inte. Står jag still så ligger den på ca 900-1000 varv på tomgång.

    När jag skulle öppna garageporten så stängde jag av bilen och öppna den, satte mig i bilen och försökte starta vilket den inte gjorde, provade flera minuter, efter nån minut efter blöddrar den igång och går som vanligt. Bilen hackar inte på tomgång eller när jag kör.
    När bilen inte startar så hoppar inte varvräknaren utan den går upp en liten bit för att sedan gå ner, och efter 5 sekunder går den upp igen och ner igen. Antar att det ska vara så?
    Men som sagt varvtalet sjunker kraftigt när jag släpper allt vid 50-60 km och pendlar mellan 500 till 700 varv upp och ner. Kvävningsymtpom.

    Felsökning:
    Rengjort LMM.
    Kollat alla vacumslangar som jag bytte för 2 år sedan.
    Tankat både E85 och bensin.
    1 år gammal bensinpump.
    Halvt i tanken eller mer.

    Kollat med felkodläsare, inga felkoder visar och ingen CE lampa.
    Bilen har steg 1.
    Senast redigerat av toorp den 2018-07-29 klockan 12:39.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Vilken trimfirma?
    En kandidat är vevaxelgivaren. Den skall inte "gå upp och ner" när du kör på starten utan gå upp en liten bit och stanna där så länge du kör på starten.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med. Vevaxelgivaren fungerar som givare till varvräknare. Går motorn runt i jämn fart samtidigt som varvräknaren fluktuerar. Är orsaken vevaxelgivaren. (eller dålig kontakt någonstans) Men eftersom vevaxelgivaren är ett standardfel skulle jag byta den och hoppas att det är rätt.

    Ett förebyggande byte är ganska klokt och billigt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Hej!
    Jag ringde min kollega som jag köpte bilen av och vevaxelgivaren byttes 4 månader innan bilen såldes, och det var en original. Nu när jag tittat noggrannare så har JSN helt rätt att givaren ska ligga en stund på samma ställe vid starten och det gör den, en bit upp., jag tittade nog när bilen försökte hoppa igång och tände, det var nog anledningen att jag skrev hoppade.

    Dock har jag gjort detta.
    Rengjort spjället.
    Provat en annan TK.

    Den jag hade var en 3,7B.
    Nu efter en provtur så dumpar inte varvräknaren ner längre till 500 varv när jag släpper gasen den stannar direkt under 1000 varv. Oavsett hur jag kör. Bilen startar 10 gånger i rad utan problem, startar direkt.

    Jag återkommer imorron om det är löst. Låter lite konstigt att TK kan göra detta.
    Aldrig hört detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Uppskattar era svar.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Just TK är känd att orsaka konstiga fel. Känns som det är fixat till slut. Skönt!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Japp det var Tändkasetten. Vet inte hur den kan spöka såhär.

    Men har man problem med start dagen efter eller direkt efter du startat den, alltså helt random så skulle jag prova en annan tk. Om näste har liknande problem som jag hade.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Mycket fin elektronik i dessa Tk. Undrar hur många trådar det finns på detta forum som har Tk relaterade fel

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Felet hittat efter en jäkla massa timmar felsökning.
    Hade även i andra tråden Kraftiga misständningar och ryckig gång OG9-5 -06 BioPower jag startade för några dagar sedan med ett annat problem (Misständningar vid gaspådrag) Se historien nedan. ifall någon läser detta med liknande symptom.


    När jag hade problem på morgonen att starta bilen kall.
    Grejen är den att på biopower sitter det en backventil i armaturen som kan hänga sig. Jag tryckte i 2 bar luft och luften kom inte igenom på backventilen åt rätt håll. Pumpen har fått arbeta något extremt.
    Att klippa den backventilen löste problemet. Eftersom den pumpen jag köpt har en inbyggd backventil från fabrik.

    Känner du att du kör en 120hk bil och misständer på gaspådrag eller har problem med kallstarter på en biopower är backventilen en het kandidat.
    Kändes som att köra en ny Aero från fabrik.

    Hade alltså grova misständningar vid gaspådrag och bilen var extremt trött.
    Blinkade CE konstant vid gaspådrag osv.


    Kallstarter med med misständning hängde ihop för mig lite missvisande dock att jag skrev temperaturberoende väder eftersom det var motorns temperatur jag syftade mest på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2018-11-28 klockan 21:13. Anledning: Länkat
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Värmen blir borta i min Saab
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 01:38
  2. värmen krånglar på saab 900 -97
    Av infeap i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 22:43
  3. Saab 9000 -94, värmen funkar ej!
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 02:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •