Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ojämn tomgång och laddtryck på max OG9-3 steg2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Ojämn tomgång och laddtryck på max OG9-3 steg2

    Tja, köpte en 9-3 aero för ett par veckor sen, allt var frid och fröjd till jag körde hem från föräldrarna när det small till när jag drog plattan i mattan och tappade laddtrycket, dock inte helt..

    Nåväl, kom hem iaf och ställde bilen, dagen efter skulle jag köra till jobbet och bilen började vandra i tomgång från 500 till 1000 rpm skulle jag väl uppskatta det till och laddtrycksmätaren står på max...

    Saker jag har gjort hittills:

    Bytt LMM, hade en annan liggande.
    Bytt givaren på tryckröret och den på insuget bredvid spjällhus.
    Bytt stift och tändkassett (loggat felminne med misständningar på cyl 1)
    Loggat felminne med insugstemp också.
    Bytt magnetventilen ovanför turbon bara för att...
    Fixat ett hål i insugsbälgen efter LMM.

    Bilen är steg 2 från maptun också.

    Börjar få slut på idéer nu, bilen går bra och slutar hålla på om jag drar kontakten till LMM.

    Jag har svårt att tro att jag är den enda som haft detta problemet, så jag hoppas på svar.

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    kolla om du smällt en gavel på intercoolern inte så ovanligt, felet du beskriver låter som en större luftläcka

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Yes jag ska kolla en massa imorgon! Bara bomba allt jag ska kolla för saab är jag inte så hemma på!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Kolla också alla tryckslangar. mellan turbo och intercooler, mellan intercooler och plaströret. och kolla så att plaströret sitter på plats på spjällhuset som det skall.

    När du endå är där och kollar så kolla även över vakumslangar de brukar ha en tendens att vittra sönder. Det är dock inte tillräckligt för att orsaka problemen du beskriver.

    Eftersom dessa bilar reglerar på luftmassa och inte laddtryck så går det åt ganska mycket laddtryck för att komma upp i begärd luftmassa nu när det är så varmt och luften är tunnare. Så det sätter lite press på grejerna

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Kolla också alla tryckslangar. mellan turbo och intercooler, mellan intercooler och plaströret. och kolla så att plaströret sitter på plats på spjällhuset som det skall.

    När du endå är där och kollar så kolla även över vakumslangar de brukar ha en tendens att vittra sönder. Det är dock inte tillräckligt för att orsaka problemen du beskriver.

    Eftersom dessa bilar reglerar på luftmassa och inte laddtryck så går det åt ganska mycket laddtryck för att komma upp i begärd luftmassa nu när det är så varmt och luften är tunnare. Så det sätter lite press på grejerna
    Hade polare över och han startade bilen, gick skit, drog lmm och den gick bra sen satte jag i kontakten igen så gick den bra?!

    Vi prövade köra den en sväng, tyckte det visslade bra om turbon, ven som satan mao, kom hem igen och började kolla runt turbon, sen såg vi att IC var spräckt i gaveln, precis som du sa!
    En kram är du allt värd, kanske till och med en puss, no homo tho.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Skönt att du hittat felet

    Det kan vara bra att inte köra bilen så mycket med hål i systemet. turbon har en tendens att varva upp mycket högre än normalt vilket kan ha lite tråkiga påföljder.

    Att den gick bra även med lmm på plats igen är nog för att du hade den ur innan, så den satte nog en felkod och slutade bry sig om signalen från den även efter du pluggat in den igen.

    Bara att få tag i en ny intercooler då en eftermarknads helt i aluminium är helt klart att föredra om du vill slippa vara orolig för samma sak igen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Skönt att du hittat felet

    Det kan vara bra att inte köra bilen så mycket med hål i systemet. turbon har en tendens att varva upp mycket högre än normalt vilket kan ha lite tråkiga påföljder.

    Att den gick bra även med lmm på plats igen är nog för att du hade den ur innan, så den satte nog en felkod och slutade bry sig om signalen från den även efter du pluggat in den igen.

    Bara att få tag i en ny intercooler då en eftermarknads helt i aluminium är helt klart att föredra om du vill slippa vara orolig för samma sak igen
    Några tips på var man kan få tag i en med alugavlar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •