Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: AKUTA frågor om SAAB 9000 fördelare med hallgivare!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vimmerby-småland
    Inlägg
    15

    AKUTA frågor om SAAB 9000 fördelare med hallgivare!!

    hejsan, hoppas någon saabkännare kan svara på dessa frågor åt mig så fort som möjligt!

    1. vad är utväxlingen på denna fördelare (som sitter på högersidan av toppen framifrån sett) samma varv som veven eller halva dess varv?

    2. hur ser innehållet ut på dessa fördelare eg, tittade på en bil från 90 & den fördelaren var HELT tom invändigt, inte ens nån hallgivare på den, jag trodde min fördelare innehöll vikter som ökade tändningen mer varvet?

    har ingen vakuumklocka på fördelaren, vet inte vilken bil den kommer från en 9000 mitten på 80 talet antar jag.. den sitter i min bil nu men tändningen verkar stå still med varvet, fast alltså... jag tänkte först svetsa fast vikterna & köra med fast kurva men hade nästan ändrat mig, dock så står den inte helt still utan vandrar nån grad fram & tillbax när man gasar... kan bara jämföra med ex. volvo 740 fördelare som ökar förtändningen med ca 20-25 grader från tomgång upp till 3-4000 varv för att där nå max... trodde saabs funkade likadant, skruvar isär fördelaren imorn & ser om den kärvat ihop eller vad som är fel.... men snälla HJÄLP nu!!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vimmerby-småland
    Inlägg
    15
    hmm ingen som har koll på hur den är konstruerad?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vimmerby-småland
    Inlägg
    15
    chipchop! har ni inte koll på fördelare till saab 9000 16V sugmotor?

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Den varvar samma hastighet som kamaxlarna(men det kanske du redan visste då den drivs av avgaskammen). Om inte jag är helt ute och cyklar så går väl kamaxlarna alltid dubbla hastigheten mot vad vevaxeln gör...eller tänker jag fel?

    Fördelaren har nog ingen hallgivare, utan den sitter på vevaxeln då det är EZK tändning på bilen. De tidigare modellerna har hallgivare i fördelaren!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Om inte jag är helt ute och cyklar så går väl kamaxlarna alltid dubbla hastigheten mot vad vevaxeln gör...eller tänker jag fel?

    Hej !

    Litet drev på veven, stora drev på kamaxlarna....


    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vimmerby-småland
    Inlägg
    15
    hej äntligen lite svar, synd bara att ja måste sticka om 5 min, jag är rätt säker på att det är tvärtom dvs kammarna snurrar hälften så fort.. därmed alltså fördelaren oxå?!
    det ÄR hallgivare på fördelaren, det jag undrar är om deninnehåller vikter, isåfall borde tändningen ändras med varvet & de gör den inte, alltså skulle dom ha kärvat ihop lr nå? blir väll att plocka isär hela skiten... snabba svar nu uppskattas

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vimmerby-småland
    Inlägg
    15
    var visst inga vikter i fördelaren så det får bli rak tändkurva nu, har fortfarande problem med misständningar & den går inte redigt rent motorn genom hela registret men den går iaf bättre nu än igår, eftersom jag kör med volvo 740 kabelhärva & tändmodul så har jag fått löda ihop kablarna till hallgivaren, en kabel var skadad (+) vilket medförde att tändningen sänktes ju mer man varvade, inte speciellt passande på en sugmotor... men nu står den fint på sådär 20 grader till att börja med, ska på med turbo & ett kilo ladd snart & se om den rör bättre på sig...
    har märkt att motorn är väldigt känslig för vad det är för tändstift i, tänkte köpa nya imorn & se om de gör någon förbättring... antagligen inte men iaf.... finns alltså ingen fördelare med hallgivare & vikter i till saab 9000 16V motorn???

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Hej !

    Litet drev på veven, stora drev på kamaxlarna....


    Mvh TD
    Jaja, man lär sig något varje dag....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. Funktionstesta Hallgivare Saab NG900. Hur gör man?
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 16:45
  2. Saab 900/9000 T16 Fördelare/Tändmodul fråga
    Av Dick59 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 11:33
  3. Koppla in brytarlös fördelare 9000
    Av larsat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 21:50
  4. DÖD, hallgivare, ny fördelare , montera dit??
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •