Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trasig DICE? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Unhappy Trasig DICE? OG9-3

    Hej!

    Jag har en 9-3 från 2002 som har några diffusa problem som kommer och går.


    Vindrutetorkaren, elhissarna och stolvärmare fungerar inte, men ibland fungerar dem (väldigt sällan) Problemet verkar beröra alla de delarna tillsammans, för när en av dem fungerar inte/fungerar så gör de andra delar samma sak.
    En annan detalj är att blinkers lägger av när jag trycker på stolvärmaren (fast den egentligen inte värmer stolen)


    Är det någon som vet vad som är fel? Min bästa gissning är att det är DICE som behövs byta, men är inte säker.

    Tack för all hjälp!
    Senast redigerat av barken.d den 2018-07-26 klockan 21:03.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Läsa ut felkoder med Tech2 vore lämpligt som steg1 med så många konstiga fel, t ex om det visar sig att man inte får någon kontakt alls med DICE så är det ju kontrollera kablage till DICE och/eller byta rakt av som är steg1 ungefär.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av barken.d Visa inlägg
    - Vindrutetorkaren, elhissarna och stolvärmare fungerar inte, men ibland fungerar dem (väldigt sällan)
    NÅR disse ikke fungerer måles spenning i begge punktene på toppen av hver av sikringene #31, -7, -14 og -20 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Mål punktene mot et godt, uisolert punkt på chassis - eller mot minuspolen på batteriet. Tenningsnøkkelen må være i posisjon "ON".

    Hvilken spenning får du da - og hva var batterispenningen?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    NÅR disse ikke fungerer måles spenning i begge punktene på toppen av hver av sikringene #31, -7, -14 og -20 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Mål punktene mot et godt, uisolert punkt på chassis - eller mot minuspolen på batteriet. Tenningsnøkkelen må være i posisjon "ON".

    Hvilken spenning får du da - og hva var batterispenningen?
    Hej!

    Jag har verkligen noll koll på bilar. Det enda jag kan bekräfta är att säkringarna du nämnde är hela. Jag provade att testa byta plats på relä E och H (som jag tror du tipsade någon annan här, som verkade ha liknade problem som mig) utan någon skillnad. (((

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Å ha god "kontroll" på bilen er her ikke så viktig, som det å informere om hva som ikke fungerer slik at det blir enklere for oss som prøver å hjelpe - og det har du gjort .

    Da er det viktigere at du har et multimeter for hånden siden det som kan peke på hvor årsaken til de diffuse problemene ligger, er spenningsmåling på sikringene - NÅR problemet er tilstede. På toppen av sikringene ser du hvor den ene målepinnen (feks. "rød") kan settes og den andre til minuspolen på batteriet. Det skal (alltid) være spenning på disse sikringene når tenningsnøkkelen er i posisjon "ON".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. DICE 9-5
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 01:01
  2. Byta DICE och TWICE 9-5 -98
    Av tele i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 20:49
  3. ACC DICE-enhet
    Av maol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 22:32
  4. [LÖST] DICE och TWICE
    Av starman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •