Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur byter man bränslefilter?

  1. #1

    Hur byter man bränslefilter?

    Jag tänkte byta bränslefilter på min Saab 900S 2.3i 96:a och tänkte följa beskrivningen i Haynes handbok, men jag har några frågor.
    I Haynes bok står att man skall börja med att avlasta trycket i brännslesystemet genom att ta bort säkringen till bränslepumpen och sedan låta bilen gå på tomgång tills den stannar av sig själv (+ försöka 2 ggr till) så allt övertryck har försvunnit. Man kopplar sedan bort minuspolen på batteriet.
    Men när man sen skruvar bort brännslefiltret kan man då vara säker på att bensinen inte rinner ut? Måste man ha så gått som tom tank i bilen för att byta filtret (om detta står inget i Haynes bok)? Jag vill ju inte direkt att 60 liter soppa rinner ut. Behövs det någon form av specialverktyg?

    Tacksam för svar

    /Daniel

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    Hej nej du behöver inte några specialverktyg till det , du behöver en 17+19 ringnyckel samt en torx-30 ( spärrskaft med förlängare ) om du hissar upp bilen och lossar en av bultarna så kommer det lite bensin just när du har släppt på den ( det rinner inte hela tiden ) lycka till.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    När du avlastat trycket rinner det ut enbart den mängd bensin som finns i slangen och filtret vilket brukar kännas som väldigt mycket när man står där under bilen och bensinen rinner längs armarna och droppar i håret

    Du behöver alltså inte dränera tanken innan, men det är bra att ha en liten burk, typ glasslåda eller kapad PET-flaska + trasor för att samla upp bensinen som rinner.

    De verktyg som behövs är 17 och 19 fasta nycklar och en större, ca 21-22 för att hålla emot filtret + en torx för klämman till filtret.
    Tänk även på att att byta kopparpackningarna, tot 4st.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Okej ,tack, då tömmer jag alltså inte tanken innan. Är det abslout nödvändigt att hissa upp bilen (i en "gör det själv verkstad",typ) för att kommar åt, eller kan man klara det med en modell lite bättre domkraft bak?

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag gjorde det (på en 9000 men ändå) häromdagen i garaget medelst liten garagedomkraft och pallbock. Det var lite i trängsta laget men det gick.

    Det som kan trilska är skruven till klämman runt filtret - brukar va rostigt! Och det är 22 mm till att hålla fast filtret när man först av allt lossar banjoskruvarna (17+19 mm som sagts ovan). De kan sitta hårt nämligen.

    Den kapade Pet-flaskan kan man låta den bensin som finns i slangarna rinna ner i en stund, och lite av det i filtret. Men håller man filtret horisontellt slipper man blöta ner sig alldeles.

    Tätningarna brukar va såna med invändig gummiring, de går ibland att återanvända men bättre med nya. 2xM12+2xM14.

    Och akta ögonen!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Hur ofta byter ni bränslefilter?
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 21:32
  2. Hur byter man bränslefilter på 9-5 2005a 2,3t
    Av ebcnijn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 21:54
  3. bränslefilter 9-5
    Av tact i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •