Jag har en 9-3 II 1,9 TID SportCombi årsmodell 2006. Varför kallas den för SportCombi, hade det med marknadsföring att göra eller finns det tekniska detaljer som motiverade benämningen?
Jag har en 9-3 II 1,9 TID SportCombi årsmodell 2006. Varför kallas den för SportCombi, hade det med marknadsföring att göra eller finns det tekniska detaljer som motiverade benämningen?
Jag svarar utan att veta, men Saab har ju alltid haft en sportig profil och just Sportcombin får väl ändå ses som både nätt och sportig i design och motor i jämförelse med andra bilmärken.
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
Mest marknadsföring säger jag, som vanligt. Volvo t.ex. kallade ju första generationens fyrhjulsdriven V70 för XC (CrossCountry) trots att den inte ens kunde ta sig upp för en svagt lutande lerig gräsmatta.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
Tja, jag har aldrig sett kopplingen mellan sport och vanliga bilar. Undantaget tävlingsbilar ej avsedda för allmän väg.
Och vad är "sportigt ljud" och "sportig färg"?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
en sportbil är en bil där man kompromissat bort saker som komfort och lastbarhet till förmån för väghållning och prestanda.
Så ser jag det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tror på det. Vid den tiden handlade det ju om att få in så många drickabackar som möjligt i bagaget. Volvo var ju bra på det med sin kantiga design. Tror benämningen "sportkombi" bl a var tänkt att förekomma kritiken mot att designen i någon mån fick inkräkta på lastbarheten. Det hjälpte nu inte, kritiken blev ändå svidande i motorpressen, mot att man missat att få in maximalt med drickabackar. Idag ser nästan alla kombibilar ut som SAAB:s baktill, tycker jag. Folk har väl slutat lasta drickabackar....
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Marknadsföring.
Första gången SportCombi och SportSedan introducerades var med första faceliften av og9-5. Man tyckte att kombi lät för tråkigt / standard / icke-säljbart så man ville piffa till uttrycket lite extra.
/Johan
Av någon märklig anledning verkar sport vara populärt hos marknadsföringsavdelningar. Med tanke på hur uppemot 99 % av alla ägare använder sina bilar borde "sport" vara ett skällsord. Det vore mer rimligt att fokusera på ord som "komfort", eller "praktisk" för flertalet bilmärken.
Huvudet på spiken Niklas Z!
Har flera vänner och grannar som kör 4hjulsdrivet trots att de inte har någon nytta av det. För egen del skulle jag helst inte köra med lågprofil och sänkfjädrar även om motorn var behandlad av någon trimfirma. Mer än 99% av sträckan jag kör bilen är komfort prio.
Men vi uppskattar alla olika saker.
Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
"Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."
Ja om man tänker sig en skala vanlig personbil: normal osportig - extrem sportbil (=ren räser/tävlingsbil).
Då stämmer den ganska väl med skalorna bekväm - tortyr, praktisk - oanvändbar, billig - svindyr, driftsäker - superkänslig.
Men vad vet jag. Kanske det bara är ett mått på hur många golfbagar bilen rymmer...
Den sportiga 9-3 conv har tex ett eget avsnitt i instruktionsboken som förklarar hur man får plats med två golfbagar i bagaget!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Just golfbag brukar vad jag vet, biltillverkarna ha som måttstock vid design av bagageutrymme. För golfbaggar är tydligen viktigt, då det är en intressant kundgrupp.
Golf är en sport med många utövare (och därmed potentiella bilköpare). Sportigheten kanske handlar om att bilen ska fungera till och från golfbanan.
Å när SAAB försvann från nybilsmarknaden så "tog ju" VW över stafettpinnen med Golf SportsKombi.
Man kan ju undra varför de inte kom på "Sports Convertible" när de ansträngde sig med instruktionsboken.
Kanske är som med proffsgrejor. Dvs ingår "proffs" i namnet är det inte proffsgrejor.
Ingår "sport" i namnet på en bilmodell är det inte en sk sportbil...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Tja. en 9-5 kan väl lasta över 2kubikmeter. Finns det några bilar på dagens topp-10 bästsäljarlista som klarar det?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2