Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bytt vevaxellägesgivare men motorn verkar slö och drar mycket bensin. OG9-5

  1. #1

    Bytt vevaxellägesgivare men motorn verkar slö och drar mycket bensin. OG9-5

    Hej på Er alla.
    Har en Saab 9-5 2,3 Vector år 04 185 HP med 33300 mil på nacken. Bytte vevaxelgivare för några veckor sedan efter att ha fått stopp på bilen ute på vägen. Det verkar dock att det är något mer som inte ärt bra då bensinförbrukningen har ökat från 0,8 l/mil till just nu0,92 l/mil. Samt att motorn verkar lite slö och orkeslös och inte svarar på gaspådrag som den har gjort. Hittade en film eller en artikel som beskrev felsymptom och hur man bytte vevaxelgivaren. Där nämndes även att det kunde vara något annat som gav just de symptomen jag upplever just nu. Kommer inte ihåg vad det skulle vara, samt att jag hittar inte tillbaka till det ställe där filmen/ artikeln fanns.

    Finns någon här som känner igen detta och kan ge mig lite tips på vads som kan vara fel och var denna komponent kan sitta i motorn. Skulle jag vara tacksam.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Du är säker på att det inte beror på den extrema värmen med AC som går absolut maximalt med fläkten ofta på högsta? Syrehalten i luften sjunker ju också med ökad värme och motorns effektivitet går ner.

    Jag märker skillnad på min 2.0t nu i 30-32C mot 20C och jag ligger också på över 0,9l/mil för närvarande utan några fel på motorn. Ungefär 8cl mer än vad den brukar ta med lägre yttertemp och måttlig AC-användning. Det och att jag antagligen gasar lite mer i det fina vädret.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Hej Multiman.

    Inte haft någon sådan tanke direkt. Men vill nog hävda att symptomen började märkas innan det blev så fruktansvärt varmt. Känns som att vridmomentet på lågt varv är lägre än tidigare. Glömde även att skriva i första delen att jag upplever att motorn misständer lite grand. Detta skall väl inte kunna förklaras med att det är varmt ute.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Tror du att den misständer så måste du läsa ut felkoder snarast. Inte bra att köra med det.

    Original tändkassett och fräscha stift av rätt sort? Marginalerna minskar ju drastiskt i denna hetta.

    Är bränslepumpen bytt någon gång? Bränslefilter?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Hej.

    Inga felkoder går att läsa med min Biltema OBD scanner utom en kod P1110 som har funnits i flera år, raderar koden och sedan dyker den upp igen vid ca 2500RPM enligt Scannern, märker inget av den koden inte ens första gången den uppträdde. Har nog inte bytt pump eller filter. Tändkassett bytte jag till orignal för något år sedan då jag fick ett haveri på den. Stift är det mycket länge sedan jag bytte.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Då köper du 4 nya stift då det absolut kan vara orsaken till misständning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •