Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kopplingsfrågor gällande 9-3 ss 5vxl från 04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Kopplingsfrågor gällande 9-3 ss 5vxl från 04

    Hej,

    Ny användare på forumet, men har dock läst här i åratal

    Det är dags att byta koppling på nedanstående bil
    9-3ss, B207L 5vxl otrimmad långmilare från sent 2004.

    Efter att ha sökt på detta forum så har jag insett att det fanns både solid och dubbemasse svänghjul, samt att det har rekommenderats ett kopplingskit från B207R.

    Då jag gillar att ha allt färdigt innan jag börjar riva så ställer jag några frågor till er kunniga här.

    * Satt det dubbelmassehjul till B207L -04 original?
    -- Om det gjorde det, går det att byta rakt av till ett som är solid?
    --- I så fall från vilken motsvarande saab kan man ta ifrån?
    ---- Finns det annars ombyggnadssatser?
    ----- Finns det nackdelar med att göra på detta vis?

    * Om man ska köra Nordics Steg1 på E85 ~ 200-220hk, passar kopplingskittet till B207R rakt av med ett solid-svänghjul?

    * Har någon en bra länk med en guide över hur bytet går till?
    --- Lär subframe ner som på 9-5?

    * Krävs specialverktyg från Saab eller räcker det med större verktygssats och ett centraliseringskit från Biltema?

    Det var nog alla frågor jag kunde komma på just nu

    Mvh

    Alternative

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    B207L 2004 borde ha dubbelmassesvänghjul, men det är lite oklart just 04-06. Går att byta till solidsvänghjul oavsett. B207E 150hk har detta vissa årsmodeller.

    B207R koppling klarar inte speciellt mycket vridmoment den heller, och den är alltid för dubbelmasesvänghjul så den passar inte på ett solidsvänghjul. Är bilen trimmad eller ska trimmas så är det lika bra att lägga pengarna på något som håller.

    För självjusterande kopplingar så underlättar det med SAC-verktyg. Vissa drar bara dit en ny koppling ändå och verkar få det att funka.

    9-5 Aero koppling tillsammans med solidsvänghjul är beprövat men kan ge ett jobbigare dragläge. Detta är inte en självjusterande koppling men den har större hål i tryckplattan för centreringspinnarna så man får byta pinnarna i svänghjulet eller använda distanser/rör för att fylla upp mellanrummet. Finns trådar om detta.

    Subframen behöver ner för jobbet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack Hyvens för bra tips.

    Jag hittade en denna tråd angående 9-5ans koppling på 9-3.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...sv%C3%A4nghjul

    Jag har bytt koppling på en 9-5 utan SAC-verktyg och resultat var ungefär så som du beskrev, med en koppling som tar lågt ned och sämre dragläge.
    Kollade för skoj vad verktyget kostade och Mekonomen skulle ha 8lakan, men som tur var fanns det för dryga 1000 lappen på andra ställen.

    Men, jag har efter noga övervägning tänkt att inte använda 9-5ans i första hand, i och med att den är alldeles för lättrampad och har sämre dragläge.

    Jag skulle, om det är möjligt, vilja ha mer liknande kopplingstypen som satt på 9000. Lite mer motstånd och ett fantastiskt dragläge.
    Någon som har nått tips på en 9000-liknane koppling som kan passa en 9-3 med ev. ombyggt till solid svänghjul?
    Senast redigerat av Alternative den 2018-07-26 klockan 23:50.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jämför du 9-5 koppling monterad på en 9-3 SS nu eller tänker du rent allmänt hur en 9-5 är? Den hydrauliska delen (slav/huvudcylinder) och konstruktion av pedalställ lär även påverka hur pedal och dragläge upplevs så även om 9000 koppling skulle passa rakt på så är det inte sagt att man får samma pedalkänsla.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jämför du 9-5 koppling monterad på en 9-3 SS nu eller tänker du rent allmänt hur en 9-5 är?
    Jag jämför med 9-5ans koppling monterad på 9-5.
    Men i tråden om 9-5 aero-kopplingen på 9-3 så verkar det vara ännu sämre när de gäller dragläge och att kopplingen släpper lågt.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Den hydrauliska delen (slav/huvudcylinder) och konstruktion av pedalställ lär även påverka hur pedal och dragläge upplevs så även om 9000 koppling skulle passa rakt på så är det inte sagt att man får samma pedalkänsla.
    Det är själva känslan jag är ute efter, det var det jag menade med 9000-liknande koppling
    Det jag är ute efter är mer motstånd och bättre dragläge än vad det är på 9-3 original.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Tycker det låter som lösningen är att köpa en 9000, då slipper du dubbelmassesvänghjulet helt också utan att behöva byta koppling

Liknande ämnen

  1. Byta automatlåda från 4vxl till 5vxl 9-5 01 (03 tipt)
    Av Sonnyj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-29, 14:20
  2. Kopplingsfrågor på min 9-3a -10
    Av Teequee i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 13:41
  3. Kopplingsfrågor - vad behövs?
    Av JAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 10:20
  4. Är 5vxl standard på 99orna från -83?
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 13:28
  5. Kopplingsfrågor ng900
    Av Juultomten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •