Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: XWD-service råd

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    21
    Hej alla,

    Tack för all hjälp, jag har nog koll på vad vad jag behöver och hur jag ska gå tillväga.

    Dock undrar jag över oljan till diffen bak, den med nummer 88862624. Denna olja kan jag inte hitta någonstans i Sverige. Vet ni var jag kan få tag på denna eller om man kan använda någon annan olja här istället?

  2. #22
    Sugmotor joeCools avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    XWD service

    de här verkar klart bäst price/performance https://www.lbmautoparts.com/main.as...artno=KHXSB4OF

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Xwd oljor, igen..

    Ser att det stötts och blötts angående xwd oljor i flera år men ingen tråd där alla mina frågor besvaras. Kan någon vänligen själ tala om vad vilka oljor i Haldexen/diffen som ska bytas och hur ofta? Har läst/hört 1 gång per år deloljebyte, vartannat filter och fullständigt oljebyte. Vad mer måste jag göra med denna klump för att få den att leva så länge som möjligt?

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Fylla olja saab 9-3 xwd 2010

    Hej
    Tänkte kolla oljan i fördelningslådan, tittat på sprängskisser skall finnas påfyllningsplugg. Den skall då sitta på högra sidan (i färdriktning) av lådan. Hittade ett hål med en omvänd Torx i. Drog loss den var snarare en fästskruv för lådan. Enligt skiss skall det vara en plugg. Dock ser skissen ej riktigt lika ut som lådan. https://www.esaabparts.com/viewparts...ction=54907333
    Någon som vet var man hittar påfyllningsplugg?
    Mvh Micke

    LÖSTE SIG!
    Efter en tvätt av fördelningslådan och krälande under bilen hittade jag pluggen bakom avgasrör.

    Orsaken till kontroll är att jag har fått ett hemskt ljud som tilltar med hastighet. Högfrekvent typ lagerljud.

    Micke
    Senast redigerat av kurtmicke den 2024-06-04 klockan 13:15.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 467
    Medlem#
    6973
    Inte bara ett hjullager då? Det är ju samma bak som fram och de kan låta massor när de blir dåliga.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    169
    Medlem#
    7435
    Eller stödlager till kardanaxel (bakre) som jag råkat ut för
    Reservdelar verkar inte finnas inte ens hel kardanaxel!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen, har känt på alla hjullager de är stumma och låter ej vid rotation för hand. Har bytt bägge bak, i o f sig till biltemas.... men de borde hålla mer än 1000 mil. Skall kolla stödlager. hade bort kardanaxeln förut när jag renoverade bakaxelklumpen. Hade ett lite liknande ljud när jag monterat allt då. Det var dock bakersta leden på kardanaxeln som var felmonterad (jag gjorde det,,) så kulorna i den gjorde hål på gummibälg och tillhörande monteringsplåt. Insåg då också att reservdelar bara var att glömma. konverterade en damask till drivaxelknut samt svarvade egen täckring. Har bilen upphissad fast utomhus så man blir uppäten av mygg. Återkommer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •