Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: CE tändes samt P1110 OG9-5

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag kan tillägga att original avlastningsventiler numer tillverkas av Kayser. De har tagit över tillverkningen från Bosch, sannolikt med samma verktyg. Någon skrev i annan tråd att till en början var Bosch-märket bortfilat och Kayser bara stämplat över.

    I vilket fall som helst betyder det att köper du en Kayser-avlastningventil på skroten kan du vara säker på att den är ganska ny, även om den kommer från en gammal bil.

    Edit: I denna tråd
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-25 klockan 15:27. Anledning: Länk till refererad tråd

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon, tack för det jellybear!

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Idag bytte jag några dåliga vakuumslangar och sprang då på ventilen som sitter ansluten mot påfyllningen av motorolja.
    -Den jag har är öppen åt bägge håll...
    Ett par snabba frågor:
    1. Ska inte ventilen vara tät åt ena riktningen och öppen åt andra (det finns i alla fall två riktningspilar på ventilen)?
    2. Jag hittade ingen i brådskan, Var kan man köpa en ny?

  4. #44
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Vilken menar du mer exakt, den vita som ligger "längsmed" ventilkåpan ?

    Om du menar den så är det standardfel, bytes lämpligen mot en eftermarknads av aluminium.

    Dom brukar paja på två sätt, dels slutar dom spärra i backriktningen, dels så går ena slanganslutningen av varvid bilen går extremt dåligt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna menade jag:

    https://www.maptunparts.se/motordelar/oljepump-smorjsystem/6006/backventil-vevhusventilation-evap-saab-9-5-04-10.html
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Det är den vita med SAAB nummer 9189564 som även kallas för "Check-Valve" på svenska (!)
    Visst, ventilen i aluminium verkar OK, men den har 10 mm anslutning.
    Den som sitter har 4 mm och den sitter i PCV (vevhusventilationskretsen).
    Vad kan man annars få tag på för backventil som motsvarar den befintliga?
    Jag vet att Speedparts har den i plast som motsvarar 9189564, men precis som du skriver Glenn så skulle jag föredra en i aluminium.

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Aha, ja då menar vi olika.

    Det finns backventiler i alu att köpa från kineserna, jag köpte hem några i olika stolekar innan för jag skulle försöka ersätta de blåa med, minns inte vilka dimensioner det var men jag kan kolla.

    nackdelen med kina är ju dock att man helst inte ska ha bråttom..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Kollade just i garaget, 7,10,12mm var dom jag beställde för att testa med, går nog att rota fram var jag köpte dom från också i mailen om man verkligen vill.

    Jag tror den ovan från maptun är 12mm.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för info Glenn.
    Jag kollade med några av reservdelsbutikerna i närheten men de hade ingen hemma (?) , så jag beställer typ "Original" via kompisleverans och ser hur det blir.

    Sammanfattning så här långt gällande vakuumslangar för 9-5t 2,3L OG:
    1. Byte av 5st dåliga, delvis spruckna, gamla vakuumslangar byttes mot 4mm:s silikonslangar och de var hyfsat enkla att byta.
    2. Den sista slangen från nedsidan av backventilen och nedåt är det trångt att hitta hur den går. Jag försöker detta på nytt.
    3. Backventilen hade gått av i anslutningen på slangen mot "påfyllningshalsen" för motorolja vilket jag lyckades laga anslutningsröret på ventilen innan byte till ny silikonslang. Tyvärr visade det sig att backventilen inte fungerade som backventil längre. Ny backventil införskaffas härnäst.

    Sammanfattningsvis tror jag att allt blir bra efter byte av backventil, men jag tror inte att det var backventilen som tände felkoden utan snarare någon eller några av de spruckna gamla vakuumslangarna.

    -Vad har andra SAAB-kunniga för erfarenhet om ovanstående?

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    [LÖST]
    Jag har nu bytt resten av vakuumledningarna till silikondito samt backventilen.
    Därefter har jag kört ett antal hundratal kilometer utan att motorlampan tänds, vilket inte gick tidigare.
    Därför anser jag att felet är löst och dessutom tyckte OG om att få nya vakuumledningar, istället för de gamla original dito .

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Till Långmilaren: Jag är osäker på slangen till magnetventilen på torpedväggen som ofta hoppar loss vid torpedväggen som du talar om. Har du någon bild på hur den sitter eller lite utförligare beskrivning hur man ska hitta den?
    Det är ju ganska trångt där vid torpedväggen och jag tror mig inte ha hittat den slangen. Jag vill gärna följa upp även denna slang.

    Jag har nämligen återigen fått koden P1110 efter bytet av avlastningsventilen, vilket jag gjorde för 9800 kilometer sedan. Avlastningsventilen i fråga köpte jag från Speedparts och det är en "Pro-Parts" tillverkad dito och inte BOSCH, vilket det satt innan. Enligt mitt förmenande borde avlastningsventilen hålla längre varför jag i demonterade den häromdagen och kollade upp den lite mer. När jag blåser och suger i vakuum-/luftröret så fungerar i alla fall ventilen på avsett sätt. Därför köper jag inte rakt av att det skulle vara avlastningsventilen som är dålig igen...
    Därför hoppas jag om mer tips i frågan och till att börja med om slangen vid torpedväggen. Dessutom har jag för ett år sedan bytt de gamla vakuumslangar som jag hittat till 4 mm:s i silikon istället samt den vita backventilen närmast tändplattan.

  11. #51
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Den är lite svårfotad, jag vet att jag försökt i nån av mina trådar utan att få till nåt vettigt foto. Ska se om jag kan leta rätt på nån bild iaf.

    Men den slangen har hoppat av flera gånger på båda mina aero, även med fräscha slangar så jag har tillslut satt slangklämmor på mina.

    Och då bytte jag till dubbelarmerade gummislangar, silikonslangar brukar hoppa av ännu enklare. (jag gillar inte silikonslangar och byter företrädelsevis till gummi)

    F.ö, efter att jag slangklämmade den slangen så hoppade den av i andra ändan med på 07'an, så nu har den en slangklämma där med..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack GlennB, jag inväntar med spänning på bilder på slangen.

  13. #53
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Sista bilden i denna posten..

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1550068

    Men som sagt, lite lurig att fota
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon GlennB.
    Tack för hjälpen !

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •