Silikonslangar är normalt halare än gummi så det kan mycket väl behövas slangklämma för att den ska sitta still.
Silikonslangar är normalt halare än gummi så det kan mycket väl behövas slangklämma för att den ska sitta still.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
De 4mm silikonslangarna som jag köpte på Speedparts fick man jobba med bra mycket för att få på nipplarna så de lär inte glida av i första taget.
Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
SAAB Vector 2.0t M02
Hittade två till korta vakuumslangar som var torra som fnöske. De ledde båda till en T-koppling som ligger nära intill spjällhuset. Den tredje vakuumslangen som satt på T-kopplingen var i betydligt bättre skick. Ska byta ut de dåliga vakuumslangarna under morgondagen.
Försökte få lös avlastningsventilen men den satt nått så in i i hålet som löper till plaströret som går till spjällhuset. Ville inte testa min lycka och riskera att dra sönder ventilen då den är gjord i plast. Lossade och tog bort stålröret samt vakuumslangen sen så sköljde jag ventilen med bräkleen och satte ihop allt igen.
SAAB Vector 2.0t M02
Så tog och bytte de två vakuumslangarna som gick till T-kopplingen men lampan är ännu tänd.
Skulle motorlampan släckas automatiskt om felet blir åtgärdat?
Bilder på slangarna.
IMG_5681.jpgIMG_5682.jpg
Senast redigerat av SAABniofem den 2018-07-27 klockan 20:46.
SAAB Vector 2.0t M02
Släcker sig själv om det är okej. Kan behövas några starter dock.
Vill man hjälpa på traven är det bara att lyfta minuspolen några sekunder, eller ta loss säkringen till motorstyrningen.
Får se om den hinner släckas av sig själv då innan jag får avlastningsventilen i nästa vecka.
Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
SAAB Vector 2.0t M02
Och så till dagens gåta som jag personligen inte har svaret på.
Lite kuriosa. Bytte stift idag och när jag och polarn startar bilen så går den som ett praktarsel (gick bara på 3 cylindrar) och vi funderade på om det var elektrodavståndet som det var fel på (vi stoppade 0,9mm (ska vara 1-1.1mm) då de gamla stiften var runt 1.4mm) och vi funderade på om det var det som var anledningen. Vi stängde av bilen och jag lossade tändkassetten och när jag lyfte upp kassetten så såg jag en fjäder som visade sig hade lossnat från kassetten för cylinder 4. Bilen gick klockrent när fjädern var återmonterad.
Nu till det aktuella. Jag och polaren tog en sväng med bilen efter att vi bytt stift och körde bilen varm då vi skulle försöka lokalisera läckage i kylarvätskesystemet då jag sedan jag bytte värmekran för några år sedan har fått fylla på till och från. Vi parkerade och satte bilens värme på ''HI'' och stängde sedan av klimatsystemet helt och polaren började varva lite för att bygga upp tryck i systemet och jag tyckte mig se en droppe komma från den undre slangen på vänster sida om värmekranen. Vi lossade allt kringliggande för att komma åt bättre och när vi kunde klämma på slangen som jag misstänkte läkte så rann det en hel del. Slangklämman satt i princip löst så den måste ha släppt med tiden då kylarvätskeåtgången har ökat sedan i sommar.
Jag drog åt slangklämman för den lösa slangen samt drog åt klämmorna för de två andra slangarna och märkte i samma veva att vakuumslangen som går från toppen av värmekranen och ner under värmekranen var slapp så den byttes i samma veva ut mot en ny 4mm polyuretanslang. Återmonterade allt igen och hoppade in i bilen för att starta och se om läckaget var åtgärdat vilket det var men till min förvåning så hade nu motorlampan för felkod P1110 försvunnit.
Jag kollade på datumet i bilen som har aktuellt datum vilket tyder på att bilen inte har nollats när jag släppt på en större elkontakt som sitter bakom det lilla plasthöljet precis ovanför värmekranen så vad har gjort att motorlampan nu släkts?
Kan det vara det nu tillslutna kylarsystemet eller vakuumslangen som nu är utbytt på värmekranen? Jag tycker personligen inte det borde ha något med aktuell felkod att göra men något har ju hänt nu när motorlampan är släkt.
Så alla hängivna SAAB-ägare har ni några teorier?
SAAB Vector 2.0t M02
Man kan vara helt säker på att det inte har något att göra med ert jobb på kylvätskeslingan.
Jag själv vet inte, men det har ju nämnts ovan att diagnosen som övervakar avlastningsventilens funktion uppfattar om funktionaliteten återkommer och släcker således flaggan och motorlampan.
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Motorlampan tändes givetvis igen efter 60 mils körning. Undrar om systemet på något vis kan ha nollats (delvis) av att rycka loss den stora kontakten som ligger bakom den lilla plastkåpan. Nåja jag får snart chansen att byta ut avlastningsventilen mot en ny så då får man se om motorlampan släcks permanent för den här felkoden eller om det kan vara något annat som spökar.
SAAB Vector 2.0t M02
Om man lossar vaccumslangen som manövrerar avlastningsventilen och suger i den så märker man oftast om membranet i den är helt eller inte.
Som det låter så ska man kunna suga vacuum i den och t.o.m öppna den med munnen, det hörs när den öppnar. Kan man suga och blåsa i slangen är membranet trasigt, alltså kan ventilen inte öppnas alls.
Hoppas det löser sig!
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Vid båda tillfällen jag haft den felkod du nämner har det hjälpt att byta vacuum slang till avlastningsventilen, det räcker med små sprickor i den för att få felkod.
SAAB 9-5 Aero 2002 kombi
Fick äntligen min avlastningsventil efter en längre vistelse i huvudstaden och direkt efter att jag monterat den nya avlastningsventilen så försvann motorlampan och den har inte kommit tillbaka. Bytte även samtliga vakuumslangar i samma veva då dessa var helt slut. Bytet av ventilen tog 10 minuter så det är ett enkelt jobb.
Bra att ha är en platt mindre mejsel för att pilla bort vakuumslangen som sitter på avlastningsventilen och som man inte kommer åt med fingrarna samt en polygrip för att klämma ihop slangklämmorna.
SAAB Vector 2.0t M02
Hej. Köpte min första saab förra veckan och har stött på problem redan. Bilen har fungerat fint men idag skulle den besiktas och precis när jag kom fram till bilprovningen så tändes motorlampan. Dock inga symptom bilen fungerar precis lika bra som innan. Felkoden heter P1110 och anger att det är fel på avlastningsventilen.
Fick låna en väns ventil och nollade felkoderna men problemet dyker upp igen efter en stunds körning.
Har kollat alla vakuumslangar och de ser hela och "sprickfria" ut.
Vet inte om det har någon betydelse men tändkassetten byttes för en månad sen på bilen.
Är helt oerfaren vad gäller saab så skulle vara tacksam för alla tips jag kan få.
- - - Uppdaterad - - -
Det är en 2.3t 185hk 2003 med motorkod B235E
Hej och välkommen till forumet!
Jag antar att du inte testat att söka på "P1110", detta ger nämligen en himla massa träffar då denna felkod är ganska vanligt förekommande p.g.a väldigt känsligt kalibrerad diagnos då den är emissionsrelaterad.
http://forum.saabturboclub.com/searc...archid=5327357
När du sett över/vacuumtestat/bytta ut alla vacuumledningar och kontrollerat att dessa är korrekt dragna, säkerställt funktion på manöverventil samt avlastningsventil och fortfarande har frågor som inte redan ställts i den uppsjö av trådar som finns i ämnet är du välkommen att fråga vidare.
Lycka till!
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Motorlampa börjat lysa men upplever inget problem med laddtrycket.
Läst av bilen och felkod P1110 finns.
Relaterat till dumpventilen.
Det eller vacuumslangar antar jag är problemet.
Dumpventilen är säkert original så hoppas d kan vara problemet.
Eller kan det vara andra orsaker?
Jag har en SAAB 9-5 OG 2,3t och motorlampan har tänts.
Var precis ut och läste av felkod och fick endast fram P1110.
Enligt mitt instrument är det en fordonsspecifik kod, men var hittar jag SAAB 9-5 OG:s felkoder?
Under tiden kollade i en gammal Biltema OBD-manual för deras felkodläsare och enligt den så innebär P110 att det är för hög temperatur på insugsluften, vilket även ger reducerad motoreffekt.
Men nu behöver jag i första hand SAAB 9-5 OG:s felkodlista eller liknande.
Jag hoppas därför att någon av er kunniga "Old-timers" kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
P1110 - Charge Air Bypass Valve. Performance Problems.
Kontrollera bypassventilen/"dumpventilen" samt byt ut vacuumslangarna till den.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Det kan vara så enkelt att slangen till ventilen på torpedväggen lossnat, se inlägg #18 ovan.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack för info flaset och Långmilaren.
Jag hade fortfarande huvudet under armen när jag skrev mitt inlägg på grund av att jag precis hade avslutat en större bromsrenovering på en Mercedes åt en vän...
Ett par snabba frågor till flaset: -Var hittar jag de rätta OBD koderna för SAAB alternativt om de skiljer till SAAB 9-5?
-Var sitter bypassventilen/"dumpventilen"? (Eller är det samma som jag beskriver enligt nedan?).
Några månader efter att jag hade köpt bilen 2018 så fick jag felkoden P1110 också. Då konstaterade jag först att vaakumledningen var dålig från "Avlastningsventilen" framtill (trevägs ventilen närmast fronten). Jag bytte till 4 mm silikonledning och det blev bättre en längre tid men sen kom koden igen. Då bytte jag BOSCH-ventilen mot en "ProParts" som jag köpte från Speedparts. Jag vet inte kvaliteten på dessa, men jag hade föredragit en riktig BOSCH.
Jag hoppas att det inte är den nu igen efter drygt 2,5 år ...
Har du läst tråden från början ? -> Länk
Och läs i denna tråd