Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Äter tändkassetter och orkeslös under 2500 varv OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som är kritiskt med stiften är att de är resistor-stift (som BCPR6ES och inte BCP6ES), men använder du exakt dem som står i instruktionsboken är det rätt (PFR6H). De behöver inte bytas vid varje service, det är 6000 mil intervall enligt serviceboken.

    Jag har haft en ny tändkassett som har gått sönder vid 3000 mil. Fördelen med att den går sönder så tidigt är att man kan reklamera och få en ny. Min uppskattning är att felutfallet är c:a 5% per 1000 mil, och detta är oavsett körsträcka.

    Innan du slänger ut mer pengar är det två saker du bör göra:
    1) Provbyt med en känt fungerande tändkassett.
    2) Prova att koppla ur LMM.

    Sannolikheten för att en av dessa saker får motorn att gå bra är ganska hög.

    Det är sällsynt att Trionic-boxen går sönder i normal drift, dvs. så länge det inte är ett följdfel av kringutrustning som gått sönder. Eftersom bilen inte ger någon felkod och går bra i vissa situationer så verkar inte så vara fallet.
    Det är stift med R i sig. Tror det är II (2) på slutet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    En fråga. Vad fick du betala för din orginal Tk som du köpt på verkstan?
    Den blev ett garantiärende, då den förra var ett år gammal. Bytte, bilen gick klockrent ett tag, sen började det igen, nu är den orkeslös.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    För vet andra som fått Tk bytt på verkstad och då fått informerat att det är orginal men efter man kolla så är det eftermarknads iaf därav min fråga

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    För vet andra som fått Tk bytt på verkstad och då fått informerat att det är orginal men efter man kolla så är det eftermarknads iaf därav min fråga
    Ok. Hur ser jag det? Byttes genom den lokale GM-handlaren...

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Även original kan ge sig. Provbyt.

    Här är en bilder på hur etiketten sitter, de går att fota med en mobilkamera utan att lossa något: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-38357285/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Att även original kan ge sig är ju självklart. Det som jag ser som annat än slump är att jag nu är inne på minst tredje, så frågan är vad som kan orsaka att tändkassetten ger sig. Utan att kunna något förstår jag att fel tänsdtift kan få den att rasa. En felaktig styrbox kan väl göra detsamma? Något annat?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Teoretisk kan naturligtvis en felaktig Trionic-box ha sönder tändkassetten, men jag tvivlar på att någon sett det i verkligheten. Jag har aldrig hört talas om det.

    Du far efter halmstrån. Utöver felaktig tändstiftstyp så finns inga andra rimliga orsaker till att tändkassetter går sönder annat än interna problem. Och felsökning sker normalt genom provbyte (typiskt med en annan bil som har fungerande tändkassett).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Något fel på kontakten till tändkassetten?Bara en tanke

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Teoretisk kan naturligtvis en felaktig Trionic-box ha sönder tändkassetten, men jag tvivlar på att någon sett det i verkligheten. Jag har aldrig hört talas om det.

    Du far efter halmstrån. Utöver felaktig tändstiftstyp så finns inga andra rimliga orsaker till att tändkassetter går sönder annat än interna problem. Och felsökning sker normalt genom provbyte (typiskt med en annan bil som har fungerande tändkassett).
    Så störst sannolikhet är som jag fattat det
    1. Fel sorts tändstift
    2. Tändkassetten ger upp av sig självt
    3. Ev felaktig styrbox

    Bara att kolla då...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •