Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felaktig ljusbild halvljus OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Felaktig ljusbild halvljus OG9-5

    Har lagt märke till på senaste tiden vid kvällskörningen att vänstra halvljuset lyser lägre ned än det högra.

    Kan någon avgöra om detta är "normalt" eller om ljusbilden är ojämn?
    Skall besiktiga bilen om en månad.

    Senast redigerat av to0b den 2018-07-20 klockan 23:18.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Om du nu inte satt lampan fel så är det lätt att justera upp den som den andra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Om du nu inte satt lampan fel så är det lätt att justera upp den som den andra.
    Menar du hela lyktan eller bara glödlampan?

    Hur justerar jag det oavsett?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Antar att vi snackar halogen?

    Som RZ är inne på är punkt 1A att kolla själva glödlampan. Om ljuset tidigare stått korrekt så är det väldigt osannolikt att strålkastaren ställt om sig helt plösligt. Mest sannolikt är att glödlampan sitter snett - ta ut glödlampan och sätt i den igen. Ovanligare, men ändå förekommande i synnerhet på budgetglödlampor är tillverkningsfel på själva glödlampan där glödtråden inte sitter exakt där den ska eller att lampsockeln är skev.

    Så börja inte justera ljusbilden förrän du vet att glödlampan är sjysst och sitter rätt. Sedan bör du även kolla att ljusregleringsmotorn funkar som den ska (ställ om och se att ljuset rör sig upp och ner på båda sidorna) och står i högsta läget innan du börjar skruva på strålkastarinställningen.


    Eftersom din ljusbild inte bara är låg men även diffus (d.v.s. ingen tydlig linje mellan mörkt/ljus som på höger sida) tror jag det är glödlampan som sitter fel eller är dålig.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Senast redigerat av jellybear den 2018-07-20 klockan 22:40.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Antar att vi snackar halogen?

    Som RZ är inne på är punkt 1A att kolla själva glödlampan. Om ljuset tidigare stått korrekt så är det väldigt osannolikt att strålkastaren ställt om sig helt plösligt. Mest sannolikt är att glödlampan sitter snett - ta ut glödlampan och sätt i den igen. Ovanligare, men ändå förekommande i synnerhet på budgetglödlampor är tillverkningsfel på själva glödlampan där glödtråden inte sitter exakt där den ska eller att lampsockeln är skev.

    Så börja inte justera ljusbilden förrän du vet att glödlampan är sjysst och sitter rätt. Sedan bör du även kolla att ljusregleringsmotorn funkar som den ska (ställ om och se att ljuset rör sig upp och ner på båda sidorna) och står i högsta läget innan du börjar skruva på strålkastarinställningen.


    Eftersom din ljusbild inte bara är låg men även diffus (d.v.s. ingen tydlig linje mellan mörkt/ljus som på höger sida) tror jag det är glödlampan som sitter fel eller är dålig.
    Tack för det genomförliga svaret. Jag köpte en ny lampa idag, så jag skall prova att montera den och kontrollera hur den sitter.

    Vet du om lampan till helljuset sitter bakom det stora eller lilla locket där man byter glödlampor? Så jag inte börjar pilla på fel lampa. Jag vet att positionsljuset sitter bakom det lilla locket tillsammans med en glödlampa (H7).

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Antar att vi snackar halogen?

    Som RZ är inne på är punkt 1A att kolla själva glödlampan. Om ljuset tidigare stått korrekt så är det väldigt osannolikt att strålkastaren ställt om sig helt plösligt. Mest sannolikt är att glödlampan sitter snett - ta ut glödlampan och sätt i den igen. Ovanligare, men ändå förekommande i synnerhet på budgetglödlampor är tillverkningsfel på själva glödlampan där glödtråden inte sitter exakt där den ska eller att lampsockeln är skev.

    Så börja inte justera ljusbilden förrän du vet att glödlampan är sjysst och sitter rätt. Sedan bör du även kolla att ljusregleringsmotorn funkar som den ska (ställ om och se att ljuset rör sig upp och ner på båda sidorna) och står i högsta läget innan du börjar skruva på strålkastarinställningen.


    Eftersom din ljusbild inte bara är låg men även diffus (d.v.s. ingen tydlig linje mellan mörkt/ljus som på höger sida) tror jag det är glödlampan som sitter fel eller är dålig.
    Jag hade exakt detta problemet när min lampa satt lite snett lite inne i lyktan. Det var supertydligt när man kollade på den från "baksidan" av lampan.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Vad hade man gjort utan detta forum! Ni hade helt rätt. Det var lampan som satt snett, måste varit jag som varit ouppmärksam som monterat den snett samtidigt som jag bytte parkeringsljuset ljuset i vintras.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 2:a på besiktningen för felaktig ljusbild dimljus.
    Av HenkeM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2022-02-15, 22:13
  2. Olika styrka/ljusbild på halvljus.
    Av Jolmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •