Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem efter uppdatering med BSR steg1 OG9-3 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Startproblem efter uppdatering med BSR steg1 OG9-3 T5

    Tjena! Blev saabägare tidigare i år och har fastnat för bilen, dock är jag inte så kunnig av mig och skulle behöva hjälp...

    Bil: Saab 9-3 2.0T -99 T5 BSR Steg 1 227hk

    Bilen blev för ca 1,5 vecka sedan optimerad/mappad hos BSR Steg 1. Nu i efterhand tar bilen allt längre tid på sig att starta (Startmotorn går igång och snurrar ett tag men ingen gnista så att säga). Men när man väl hör att motorn vill sätta igång är det inga problem och den startar.

    Antar att det är startmotorn?? Har dock fått höra att det kan vara batteriet som är kass (dock grön indikering på batteriet) eller att Startspärren "hänger kvar" vilket tydligen kan orsaka att den tar lång tid på sig att starta.

    Har någon haft liknande problem eller vet vad det kan vara? Inte jättekul att stå 10-30 sek med bilen gnisslandes vart man än startar bilen
    Senast redigerat av GabrielMijat den 2019-02-02 klockan 12:22.

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag har exakt samma problem och det är inte startmotorn eller batteriet.

    Jag provade original boxen och vips så startar bilen på 1-2 sekunder. Testat 10 gånger och när den är kall dagen efter. Men med optimerad steg 1 går bilen knappt att starta. Kan ta 2-4 minuter innan jag får igång den, och värst är det när bilen får stå en stund.

    När den väl är igång går bilen kanon bra och inga felkoder.

    Jag tror att detta har med värmen att göra. Etanolen/bensinen dunstar på något sätt. Eftersom min andra bil också är lite svårstartad med steg 1.
    Senast redigerat av toorp den 2018-07-20 klockan 17:37.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag har exakt samma problem och det är inte startmotorn eller batteriet.

    Jag provade original boxen och vips så startar bilen på 1-2 sekunder. Testat 10 gånger och när den är kall dagen efter. Men med optimerad steg 1 går bilen knappt att starta. Kan ta 2-4 minuter innan jag får igång den, och värst är det när bilen får stå en stund.

    När den väl är igång går bilen kanon bra och inga felkoder.

    Jag tror att detta har med värmen att göra. Etanolen/bensinen dunstar på något sätt. Eftersom min andra bil också är lite svårstartad med steg 1.
    Hur kan man lösa detta då tro? Ny bränslepump? Låter ju som att bränslepumpen blivit kass i och med att bilen kanske fått "för hög prestanda" och att den inte orkar längre? Jag spekulerar endast och kan ha jättefel..

    - - - Uppdaterad - - -

    For the record, bilen är en Saab 9-3 2.0T -99 T5 BSR Steg 1 227hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Problemet låg i startmotorn! Köpte en begagnad från skroten som hade rullat färre mil och bilen startade då galant!

Liknande ämnen

  1. Lcokup borta efter TCM-uppdatering
    Av pbputte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 16:40
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 22:22
  3. 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?
    Av SC1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 16:15
  4. [LÖST] Fel efter uppdatering av mjukvara på NG9-3
    Av bjorn@thatsit.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 19:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •