Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Drivremmen av och kylarvätskan är borta OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16

    Drivremmen av och kylarvätskan är borta OG9-5

    Hej, nu har guldklimpen (Saab 9-5 biopower 2008 ) rullat ett tag utan insidenter men ikväll påväg hem så tändes batterilampan och servon dog. Startade om bilen då jag först trodde jag fått motorstopp, stod ju såklart i en korsning(vart annars?).

    Var ca 1-1,5km hemifrån så fortsatte hem och när jag kör in på parkeringen och backar lite så ser jag droppmärken på marken.

    Får inga varningar om varmt/låg vätskenivå eller något annat (inte ens missljud) utan batterisymbolen är det enda som lyser. (Nu en stund senare varnar den dock för låg vätskenivå när tändningen vrids.)

    Öppnar huven och ser vätska som sprutat upp från kylvätskebehållaren till höger (sett framifrån) och en trasig drivrem till vänster. Har ju tänkt byta remmen och köpt hem rem men inte nya rullar som jag tänkte byta samtidigt...såklart..

    Sätter därför igång med att lyfta motorn och har nu gjort rent och tagit bort fans från gamla remmen osv. Så den sidan är nu redo för att mekonomen öppnar imorgon. Känner mig rätt lugn att det borde ordna sig..

    Men nu börjar jag titta på kylarvätskan IOM att kvällen ännu är så ung..

    Tycker att det ser ut som att vätskan kommit ut genom locket, tänker att det borde finnas en säkerhetsventil där, någon som vet? Men jag förstår dock inte vart all vätska tagit vägen. För när jag stannade var behållaren iaf 75% full men nu när motorn kallnat så är hela behållaren tom. Kan så mycket dras in i motorn eller har jag läckage under på något ställe?

    När jag öppnade locket för att kolla efter vätskan så pös/sögs det in/ut lite luft vilket ju talar emot läckage, väl?

    Har inte sett något läckage på drivremsidan så det borde inte vara vattenpumpen som läcker..?

    Har någon något tips på hur jag ska gå vidare, eller är det enklaste att bara fylla på med mer kylvätska och se om den försvinner? Hur mycket går det i systemet? Behöver cykla till affären och köpa så det vore gött att köpa något sånär rätt mängd..


    Mvh
    Andreas

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Motorn har ju kokt eftersom remmen gick av och vattenpumpen slutade fungera. Topplockspackningen kan ha gått som en konsekvens av det. Varför fortsätta köra istället för att felsöka direkt? Väldig skillnad på att parkera snarast efter korsningen mot att köra flera kilometer utan kylning.

    I och med att motorn kokt har det bildats ånga i systemet (som försämrat kylningen ännu mer) och därför hade mer kylarvätska försvunnit än vad som syntes vid varm motor, ergo helt tomt expansionskärl när allt svalnat. Kokningen kan också innebära att temperaturgivaren inte reagerar om det bara är ånga där den sitter. Det mesta har antagligen försvunnit via ventilen i locket, men som sagt finns risken för blåst topplockspackningen (och potentiellt krökt topp) bl a.

    Se till att du får samma typ av kylarvätska som redan finns i bilen om du ska fylla på, eftersom alla inte är blandbara. Normalt sett är det Dex-Cool.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Det borde vara under 2 minuters färd, så motorn har hyfsad sannolikhet att klara sig. Topplocket har dock säkert inte mått helt bra, så det är bara att hoppas topplockspackningen klarat sig så man slipper lossa det - har det börjat krokna bör man inte lossa det om det går att undvika. I och med att motorn har gjutjärnsblock är förutsättningarna lite bättre än i en ren aluminiummotor, gjutgärnet har inget stort problem med övertemperaturer - men lagerspelen kan bli värre, med resultat av att den får svårare att hålla oljetrycket.

    Jag skulle nog överväga att kontrollera toplocksbultarna innan jag började belasta motorn så att ingen släppt.

    Anledningen till det spruitande vattnet är att temperaturen gått över c:a 140C någonstans i motorn så att det bildats ånga med tillräckligt tryck för att trycka ut vattnet. Lockets övertrycksventil är dimensionerat för ungefär den temperaturens ångtryck. Du får hålla tummarna och hoppas på det bästa.

    Om du inte hittar rätt kylvätska (normalfall, Dex-Cool finns normalt bara hos ÅF), fyll destilerat vatten/batterivatten så länge och fixa till detta senare. Dex-Cool är silikatfri, vilket få andra kylarvätskor är, och det påverkar vattenpumpens livslängd och i viss mindre utsträckning kylförmågan.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-07-20 klockan 03:46.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Hägersten
    Inlägg
    16
    Tack! Både bra och dålig känsla i magen nu.. fick kolla med Google Maps och det var 1,2km. Får hoppas att det var tillräckligt kort. Tittade lite ute nu på vägen och det är på slutet det börjat läcka dvs, ingen lång sträcka med varmt..

    Ska kolla efter den där kylarvätskan, alternativt lösa det kortsiktigt. Tack för det tipset!

    Topplocksbultarna låter läskigt men haynes kan nog guida mig till dem. Ska kolla att de ser bra ut, att allt ser rakt ut osv? Givet min kunskapsnivå som ni hör, ska jag hitta en verkstad för att kolla dem eller vad ska jag titta efter?

    Ska åka och köpa ett nytt hjul att vila drivremmen på. Finns ju såklart ingen bild på deras hemsida, är det här rätt ute?

    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...4a16-APV1081sv

    Är ju mer åt det här hållet jag ser framför mig ( https://www.skruvat.se/Spannrulle-flersparsrem-P12359.aspx ) men hittade inte den hos mekonomen.


    För oss som bor i Stockholm och som oftast vill ha reservdelarna direkt, vart köper ni dem? Hittar fortfarande lite dåligt här...

    Återigen, tack för tipsen!!
    /Andreas
    Senast redigerat av Langbergs den 2018-07-20 klockan 07:46.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Om bilen har tryckt ur sig kylarvätska när den är varm så kommer det se helt tomt ut i behållaren när den kallnat, detta behöver inte medföra att toppen eller toppackningen gått. Byt rem och löphjul, fyll på med kylarvätska/destillerat vatten och se om den startar och går som den skall och om den drar någon kylarvätska. Jag tror du bör lämna till verkstad att kolla topplocksbultarna, det kräver lite verktyg för att göra det själv som jag gissar du inte redan har, så det bör inte bli my ket dyrare i slutänden för dig.
    /Johan

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Verkstad kan vara en bra idé, om man kan hitta någon som vet vad de pysslar med. Uteslut dem som säger att "Bra, vi byter bara topplocksbultarna" för då har de inte förstått problemet.

    I det här fallet så är det troligen viktigare att inte släppa än att det blir helt korrekt moment, dvs. sätt momentnyckeln på 60Nm (äldre stäckgräns), och prova att dra åt. Rör sig ingen av bultarna så låt det vara. Rör det sig får man fundera och bedöma, men jag skulle troligen försöka korrigera utan att göra den för korrekt omdragning backning av bultarna först för att undvika att cylinderlocket slår upp ifall det fått tendenser att slå sig - men exakt hur jag skulle göra beror på hur stora avvikelserna i så fall är. Man måste hela tiden ha i åtanke att bultarna i så fall normalt bör dras i rätt ordning, från center och utåt, alternerande mellan sidorna.

    Bultarna i locket kräver Torx E16-hylsa, om jag minns rätt. Åtdragningsproceduren med nya bultar är 40Nm i första steget, 60Nm (ev 80Nm, beror på instruktion) i andra och 90 grader extra i tredje steget, och de ska dras i rätt ordning. Vad jag skulle säkerställa är att ingen sitter mer eller mindre lös - detta kan faktiskt vara fallet även för motorer som inte råkat ut för något speciellt.

    Sedan köper jag väldigt ogärna delar på skruvat, det mesta i deras sortiment verkar vara billig kinatillverkning. Mekonomen har vissa saker original, och vissa saker är kinadelar med alldeles för högt pris - buyer beware.

    Bättre att skaffa delar på Maptun alternativt Speedparts, mycket bättre chans hos dem att få bra delar, det är personer som brinner för Saab bakom (och hos båda kan man ofta välja mellan originalkvalité och hyfsade ekonomidelar). Eller varför inte hos en ÅF, det är ofta inte mycket dyrare för slitdelar.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-07-20 klockan 15:42.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan? OG9-3 B2x5
    Av jockessaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •