Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte lagerbussning i diffen OG9-3 Automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887

    Byte lagerbussning i diffen OG9-3 Automat

    halloj, misstänker att vänster lagerbussning i automatlådan är utsliten.

    inre medbringare glappar rätt rejält och jag har provat bytt ut drivaxel till en annan men den glappar lika mkt.

    vet att det är väldigt vanligt att lagerbussningen i manuella vänster fram blir dåliga och att dom kan bytas ut.

    är det samma med automat vänster fram?

    Ser inte riktigt lika dant ut som på manuell, är detta ens utförbart på en automatare?

    reservdel har jag hittat men frågan är själva utförandet.

    sett att vissa sågar ett spår i lagret för att få ut det, men lagrent på automat ser tämligen tjockare ut i gods.

    vågar man ens ge sig på detta...

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Sprängskisserna listar ingen bussning för automatlådorna (kollade årsmodel 2001) utan det ser bara ut att vara ett lager+lagerbana som håller diffen på plats, vad har du hittat för del?

    Har du provat bytt inre drivklockan eller var det bara axeln du bytte? Om du har lös inre drivklockan så bör du kunna känna ev glapp med en mejsel typ.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    jag bytte hela driv axeln inkl inre och yttre.



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    länk till video

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?p=1487160

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Precis som Hyvens skrev i din andra tråd så är det bara ett lager och ingen separat bussning som på manuella.

    Du bytte alltså även inre medbringare från en bil som EJ var glapp?

    Har du vibrationer vid körning eller bara stör du dig på det faktum att det är glapp? Jag har sett ganska många 9-3 (och även andra bilar...) som haft i princip lika mycket glapp utan att det märks det minsta vid körning. Jag säger inte att det är rätt men man kan ju undra hur mycket tid man ska lägga på ett "problem" om det inte märks av

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    köpte en drivaxel på lokala bildemon men det är ju ingen garanti på att det är bra grejer. 18 000 mil hade de rullat.

    upplever kraftiga vibrationer uppåt 90 -100

    kanske skulle prova beställa en med färre mil...

    vibrationerna kan såklart bero på andra saker, frågan är bara vad.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    har jag fel så rätta mig gärna.
    jag tolkar det som att inre medbringare är samma på manuell som automat så rent kraskt skulle man kunna plocka en Axel på skroten med färre mil på sig från en manuell och flytta över axeln från min automatare?
    Senast redigerat av Moderator den 2018-07-20 klockan 09:48. Anledning: Bilder från WIS/EPC är ej tillåtet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    svar från orio

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Där har de fel. Pos 4 och 12 för den delen är lagerbanan till difflagren, alltså pos 11 och 6.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Där har de fel. Pos 4 och 12 för den delen är lagerbanan till difflagren, alltså pos 11 och 6.
    innebär det att dom inte är utbytbara på något smidigt sätt?

    har även frågat orio men räknar inte med något vettigt svar.

    bytte även medbringare inre till en med lägre mil men det glappar fortfarande.



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det innebär bara att bussningen du efterfrågar inte finns på dessa på samma vis som de andra lådorna. Rent generellt så är det få lådor som har bytbara bussningar där. De flesta lagras direkt i diffen som brukligt.
    Orio lär man nog inte få nå vettiga svar ifrån. De är fullt upptagna med att sälja handskar och annat pingel. Saabdelarna är bara ett nödvändigt ont som de inte kan särskilt mycket om. Jo de är duktiga på att tala om att det utgått och aldrig aldrig mer kommer att finnas........

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det innebär bara att bussningen du efterfrågar inte finns på dessa på samma vis som de andra lådorna. Rent generellt så är det få lådor som har bytbara bussningar där. De flesta lagras direkt i diffen som brukligt.
    Orio lär man nog inte få nå vettiga svar ifrån. De är fullt upptagna med att sälja handskar och annat pingel. Saabdelarna är bara ett nödvändigt ont som de inte kan särskilt mycket om. Jo de är duktiga på att tala om att det utgått och aldrig aldrig mer kommer att finnas........
    ledsam fakta

    hur som helst är bilen ihopsatt och ja...Hur vidare det är med vibrationerna vet jag inte.
    inte heller vad det beror på.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej , fick du ordning på vibrationerna ?

    Jag har samma problem med glapp och vibrationer ( mest runt runt 100-105 km/h )på min automat -00. Bytte vä drivaxel igår och vibrationerna kvarstår ( kanske litet mindre, men förmodligen placebo)

    Vid bytet så kände jag på difflager (11) och det kändes tvärstumt, glappet är inne i diffen. I den delen där drivaxeln trycks in och ansluter(ovanför 10, syns även på fotona ovan). Jag uppskattar spelet(radialt) upp/ner till ca 1-1,5mm. Är det någon vänlig och kunnig själ som vet hur mycket spel det skall vara inne i difffen ?

    Jag har känt även på den långa axeln på hö sida (utan att riva) och där kan jag inte känna något glapp alls. Är de utgående splince-kugghjulen lagrade ?

    Hur som så förestår jag att åtgärd kräver rivning av hela lådan alt byte av lådan.
    Är det någon som gjort det och kan rekommemendera att försöka hemma ?

    Tackam för alla tips och svar jag kan få :-)

    Mvh /Claes

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 12:47
  2. [LÖST] Byte packbox och bussning i diffen OG9-3
    Av Brisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 13:39
  3. Demontera plastkransen på diffen 9000
    Av TomIvarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 14:45
  4. Byte Automat till Manuell
    Av Dunken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •