Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vågar man installera ProParts bensinpump OG9-5

  1. #1

    Vågar man installera ProParts bensinpump OG9-5

    Hei!

    Har en Proparts bensinpump med armatur köpt på Speedparts får 2 år sedan som jag tänkte installera
    i förebyggande syfte, bilen har gått 20000 mil. Men när jag läser om proparts pumpar på nätet så låter det som
    det bara är skit, så vågar man alls installera en sånn?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Problemen med piratarmaturer rent generellt är oftast att slangar och slangkopplingar är undermåliga, och ger sig inte helt sällan efter en tids exponering i tanken. Att byta till en sådan förebyggande kan därför vara kontraproduktivt. Jag skulle inte göra bytet du föreslår, risken för att pro-parten lägger av snabbare än din existerande är påtaglig.

    Om man gör i förebyggande syfte så är ett alternativ att planera bytet och ta tiden på sig för byta pump i armaturen istället (se bara upp vid demonteringen, det är lätt att bryta av låshakarna för bränslet om man inte gör rätt, en liten mejsel för att kila spärrarna och en större för att bända upp ventilerna). En bra bensinpump att byta med går ofta att plocka upp billigt, finns många trådar om dessa. Men skaffa inte en extra kraftig om du inte tänkt trimma, du kan få problem med bränsleregulatorn då.

    Tänk också på att slangarna måste tåla bensin utvändigt, vanligt nybörjarfel att missa detta. Maptun har ett tillrättalagt kit för detta: https://www.maptunparts.se/branslesy...pump-saab.html

    Jag skulle spara proparten för brandkårsutryckningar.

    Notera också att en bensinpump:
    1) aldrig ska köras i luften (kan skära när den är osmord)
    2) ofta beckar ihop om man tar upp den ur en tank och låter den torka in.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Takk för svar, kanske köpa en walbro pump och sätta den i proparts armaturet, är det en bra idé?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Beroende på årsmodell så skiljer sig armaturerna åt lite med olika slangdiametrar från pumpen. Det är inte säkert att det passar som du tänkt med pro-parts armaturen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Det här gäller en 2.0t 2004 modell, var väl då dom bytte diameter?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag säljer själv deras delar och har dessutom själv monterat en försvarlig mängd sådana och till dags datum har jag ingen reklamation alls på deras kompletta armaturer. Så inte vet jag vad andra har för erfarenhet, kanske är det 99% hörsägen och ett fåtal som haft problem.
    Proparts armatur har ju dessutom plastslang på högtryckssidan och där finns det då inget undermåligt alls till skillnad från de som byter pump och använder gummislang.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    "Alla" jag har skruvat på har haft 8mm pumpar, även gamla 9000 och 900 från typ 1990>.

    Jag byter alltid bara pumpen i armaturen, kostar mindre och man vet att det blir bra. Slang som tål E85/bensin utvändigt finns på ett par olika modeller på Hydroscand.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av stryker Visa inlägg
    Takk för svar, kanske köpa en walbro pump och sätta den i proparts armaturet, är det en bra idé?
    Det där blev bakvänt, min tanke var att undvika proparts-armaturen och montera ny bensinpump i originalarmaturen, detta för att själva armaturen ofta är den svaga punkten på piratpumpar och det som brukar ställa till det. Ser inte riktigt poängen med att byta pump i proparts-armaturen.

    Originalpumpen är wallbro (en av många), men skaffa inte en högprestandapump om du inte behöver det, du får lätt problem med bristande kapacitet hos bränsletrycksregulatorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad skulle armaturen i sig ställa till för problem då sett till eftermarknaden?

Liknande ämnen

  1. Bensinpump
    Av knet63 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 23:31
  2. Bensinpump går ej, 900 2,3 -94
    Av 66swede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •