Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: ACC Problem OG9-3 - all luft kommer från fel vent

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    ACC Problem OG9-3 - all luft kommer från fel vent

    Hej alla! Jag är ny på detta forumet och tänkte fråga er om en sak gällande min Saab 9-3:a 154hk från 1999.

    Förra året bytte jag kolstavarna i kupéfläkten för att få den att fungera, men ACC systemet i min bil har alltid haft ett problem under mitt år i ägo som börjat störa mig lite extra nu när det är så varmt ute.

    Problemet är att kupéfläkten inte verkar kunna blåsa rakt framifrån från venten rakt fram på instrumentbrädan, riktade mot mig, och inte heller i mittkonsollen för bakre passagerarna.
    Kupéfläkten går igång och fungerar, och det blåser full fart där uppe på instrumnetbrädan/defrostern för vindrutan, om jag trycker på den knappen på ACC styrenheten.
    Om jag däremot trycker på "blåsa framåt"-knappen på ACC styrenheten så blåser det inget framåt, men istället verkar det blåsa fullt nere vid fötterna istället även om jag inte tryckt på den knappen.

    Om jag trycker på "blåsa vid fötterna"-knappen så blåser den nere vid fötterna som den ska. Det är bara när man trycker på "blåsa framåt"-knappen det inte fungerar och den blåser inget framåt men istället vid fötterna.

    Igår var jag och köpte en ny ACC styrenhet från en bilskrot och böt ut den gamla men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Ändå skönt att nu ha en utan pixelfel, men lite tråkigt att det inte löste problemet för..

    Det skumma är att om jag kör en kalibrering på ACC styrenheten genom att trycka en gång på AUTO och OFF med bilen på tomgång, så kalibrerar den på ca 30 sekunder och sedan visar den ingen felkod. Det står 0 hela tiden i vänstra hörnet och den hittar inga fel i ACC-systemet.
    Tänkte om det kunde vara något spjäll som inte öppnas eller något liknande, men det borde det ju inte vara nu när jag tänker efter för det som händer är när jag trycker på knappen för att det ska blåsa framåt in i kupén, så börjar den blåsa fullt nere vid fötterna istället, bara.. Trots att det visar på ACC styrenhetens skärm att den är inställd på " blåsa framåt" .
    Och om det är något spjäll brukar väl det ge någon felkod när man kalibrerar ACC:n?

    Känns som det kan vara något som styr vart luften ska komma/vilka spjäll som ska öppnas eller hur det nu funkar. Någon härinne som har varit med om något liknande?

    Någon som vet vad felet skulle kunna vara? Tack på förhand!

    Mvh Simon
    Senast redigerat av simonw den 2018-08-04 klockan 16:23. Anledning: Uppdaterade trådens rubrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    På 9-5 så är det inte alltid att man får felkod trots nåt är trasigt/ fel. Låter som någon spjällmotor är trasig eller någon spjällaxel trasig eller arm OM det nu är som till 9-5 vilket jag tror.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - men ACC systemet i min bil har alltid haft ett problem under mitt år i ägo som börjat störa mig lite extra nu när det är så varmt ute.
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - Om jag däremot trycker på "blåsa framåt"-knappen på ACC styrenheten så blåser det inget framåt, men istället verkar det blåsa fullt nere vid fötterna istället även om jag inte tryckt på den knappen.
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - Tänkte om det kunde vara något spjäll som inte öppnas eller något liknande, men det borde det ju inte vara nu när jag tänker efter för det som händer är när jag trycker på knappen för att det ska blåsa framåt in i kupén, så börjar den blåsa fullt nere vid fötterna istället, bara.. Trots att det visar på ACC styrenhetens skärm att den är inställd på " blåsa framåt".
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - Känns som det kan vara något som styr vart luften ska komma/vilka spjäll som ska öppnas eller hur det nu funkar.
    Iht WIS, når det gjelder luftfordeling, så styres denne avhengig (beroende) av blandeluftstemperaturen på en slik måte at når den er høy velges gulv/defrost (oppe) og ved lav verdi gulv/panel eller panel (dvs. framåt). Kan det være dette som du er ute for - at det kanskje ikke er en feil, men en følge av systemdesignet?

    En kontroll som kanskje kan verifisere dette er å sette ned temperaturen til feks. 10oC, vente til det blir kaldere luft og så se om du da får velge luft ut fra midtpanelet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    På 9-5 så är det inte alltid att man får felkod trots nåt är trasigt/ fel. Låter som någon spjällmotor är trasig eller någon spjällaxel trasig eller arm OM det nu är som till 9-5 vilket jag tror.
    Jaha, kanske kan vara så på 9-3:an med då. :/

    Det enda jag tycker är lite konstigt, är att den blåser nere vid fötterna när man trycker på knappen för att det ska blåsa rakt fram. Tycker att om det var någon spjällmotor eller något så borde den ju bara inte blåsa någonstans i så fall när man trycker "blåsa framåt"-knappen, om du förstår vad jag menar Men kanske möjligt att det är något sånt ändå, tack för tipsen.

    I värsta fall får jag leva med det och åka med rutorna nerdragna på sommaren, om det visar sig vara dyrt att laga. För på vintern var det inga problem att få tillräckligt varmt i kupén och få bort imman från rutorna osv eftersom det i alla fall funkar att få luft ut i de övre venten för rutorna. Men skulle såklart ändå vara kul om det gick att fixa.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Iht WIS, når det gjelder luftfordeling, så styres denne avhengig (beroende) av blandeluftstemperaturen på en slik måte at når den er høy velges gulv/defrost (oppe) og ved lav verdi gulv/panel eller panel (dvs. framåt). Kan det være dette som du er ute for - at det kanskje ikke er en feil, men en følge av systemdesignet?

    En kontroll som kanskje kan verifisere dette er å sette ned temperaturen til feks. 10oC, vente til det blir kaldere luft og så se om du da får velge luft ut fra midtpanelet.
    Är inte helt säker på om jag förstår vad du menar. Det lägsta temperaturen man kan ställa ACC styrenheten på är 15c, mindre än det blir bara "LOW". Har aldrig fått det att blåsa från mittenventen oavsett vilken temperatur det varit utomhus, eller inne i bilen, eller oavsett vilken gradtal jag har på ACC styrenheten.

    Tack för era svar!
    Senast redigerat av simonw den 2018-07-22 klockan 15:50.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - Är inte helt säker på om jag förstår vad du menar.
    Uansett har du allerede kontrollert det jeg foreslår .

    Du har ellers forsøkt det meste med tanke på å isolere problemet/feilkilden, men har du først valgt (kun) defrost og så panel (midtuttaket) for å kontrollere om det også da går til fullt blås ved golv ("blåsa vid fötterna") eller hvor?

    Det er underlig at du altså kan bruke knappene og få regulering til utblås defrost og ved golv, men ikke fra panel som man skulle tro er en midtposisjon mellom disse. Dette selv om det er bare én (steg-)motor/ett spjeld som styrer dette. Da burde spjeldet følge motoren som det skal - hele veien.

    Det skal settes en kode (#14, DTC 2405) under kalibreringen OM spjeldet er mekanisk løst fra motorposisjonering, men det er visse kriteria som gjelder for dette. Kanskje kan det da være en tanke å uansett ved en anledning fysisk kontrollere om motor/aksling/spjeld ikke har løsnet. Motoren får en tilgang til ved å ta ut ACC-panelet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Uansett har du allerede kontrollert det jeg foreslår .

    Du har ellers forsøkt det meste med tanke på å isolere problemet/feilkilden, men har du først valgt (kun) defrost og så panel (midtuttaket) for å kontrollere om det også da går til fullt blås ved golv ("blåsa vid fötterna") eller hvor?
    Ja, jag har nog provat de flesta kombinationer som går på ACC styrenheten innan jag tryckt på knappen för luft från mittuttaget, inklusive defrost-knappen och allt. Blir samma resultat hela tiden, detta gäller båda ACC styrenheterna jag testat med (original och en annan begagnad jag köpte på en skrot).

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er underlig at du altså kan bruke knappene og få regulering til utblås defrost og ved golv, men ikke fra panel som man skulle tro er en midtposisjon mellom disse. Dette selv om det er bare én (steg-)motor/ett spjeld som styrer dette. Da burde spjeldet følge motoren som det skal - hele veien.
    Ja det är lite konstigt, allt annat fungerar förutom knappen för att luften ska blåsa rakt fram (på ACC styrenheten visas det bara att den har valts men problemet är att all luft då kommer nere vid fötterna även om styrenheten visar att den blåser rakt framåt).

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det skal settes en kode (#14, DTC 2405) under kalibreringen OM spjeldet er mekanisk løst fra motorposisjonering, men det er visse kriteria som gjelder for dette. Kanskje kan det da være en tanke å uansett ved en anledning fysisk kontrollere om motor/aksling/spjeld ikke har løsnet. Motoren får en tilgang til ved å ta ut ACC-panelet.
    Hm, okej. Som sagt får jag ingen felkod men felet kanske inte möter de kriterier som behövs för att det ska bli en felkod, som du säger. Har provat att kalibrera om flera gånger och alltid visar den 0 fel.

    Jag tog bort ACC styrenheten en gång för att kolla bakom men fattade inte så mycket och såg inget direkt där som jag tyckte kunde ha med kupéfläkten/styrningen att göra, såg inget som såg konstigt ut. Får kanske kolla där igen då. Tack för svaret!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Luftfördelningen styrs av luftfördelningsspjället som manövreras av en stegmotor.

    Stegmotorn sitter bakom ACC-styrenheten. Två skruvar håller stegmotorn.

    Jag har ingen praktisk erfarenhet av det felet, läser innantill i WIS. Plocka bort motorn och leta efter något mekaniskt fel.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Luftfördelningen styrs av luftfördelningsspjället som manövreras av en stegmotor.

    Stegmotorn sitter bakom ACC-styrenheten. Två skruvar håller stegmotorn.

    Jag har ingen praktisk erfarenhet av det felet, läser innantill i WIS. Plocka bort motorn och leta efter något mekaniskt fel.
    Jag tog bort ACC styrenheten så jag kunde komma åt stegmotorn. Jag tog bort den och öppnade upp den och kollade inuti och allt såg rätt ut, hittade inget mekaniskt fel. Man kunde inte se något annat där bakom ACC styrenheten, bara själva stegmotorn.

    Jag kanske har hittat en ledtråd dock. Om jag trycker på "blåsa framåt"-knappen så börjar det låta något konstigt knarrande ljud innifrån från instrumentbrädan. Detta ljud låter bara om jag trycker på "blåsa framåt" - knappen. Om jag trycker på någon utav "blåsa uppåt/blåsa nere vid fötterna"-knapparna så låter det inget utan det är tyst.
    Senast redigerat av simonw den 2018-07-31 klockan 03:05.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    I WIS finns det tecknade illustrationer som ofta är svåra att tolka. Det ser ut som att stegmotorn påverkar dels en stav placerad under motorn med en gängformad skåra i samt någon cylindrisk historia framför motorn. Staven under stegmotorn påverkar ett plaststag vänster om motorn, plaststagets övre del har en kuggstång som påverkar en axel som hjul med klaffar på sig. Kan du försöka påverka de delar som motorn påverkar och observera om stag m m rör sig när motorn rör sig.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Kolla på motorn en gång till, och drevet som sitter på motoraxeln. Drevet ska kugga mot ett annat i växelhuset/vinkelväxeln som motorn är fäst vid, men kan åka ut lite så dreven inte kuggar i varann. Jag satte motorn i ett skruvstäd och tryckte in drevet på axeln. Kan vara samma på din, och jag kan inte minnas att någon felkod sattes.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    I WIS finns det tecknade illustrationer som ofta är svåra att tolka. Det ser ut som att stegmotorn påverkar dels en stav placerad under motorn med en gängformad skåra i samt någon cylindrisk historia framför motorn. Staven under stegmotorn påverkar ett plaststag vänster om motorn, plaststagets övre del har en kuggstång som påverkar en axel som hjul med klaffar på sig. Kan du försöka påverka de delar som motorn påverkar och observera om stag m m rör sig när motorn rör sig.
    Hmm okej, tack för svaret! Får kolla på det imorgon. Kan vara så att någon del saknas på stegmotorn i min bil. Minns inte att jag såg denna metallstav på min stegmotor som det är på den här bilden jag hittade på google:


    Exakt såhär såg det ut bakom ACC styrenheten på min bil (jag hittade bilden på google):

    Så är bara stegmotorn man kommer åt direkt där bakom ACC-enheten.
    Kan tillägga att det fungerar att höja och sänka fläkthastigheten.

    Citat Ursprungligen postat av trixa Visa inlägg
    Kolla på motorn en gång till, och drevet som sitter på motoraxeln. Drevet ska kugga mot ett annat i växelhuset/vinkelväxeln som motorn är fäst vid, men kan åka ut lite så dreven inte kuggar i varann. Jag satte motorn i ett skruvstäd och tryckte in drevet på axeln. Kan vara samma på din, och jag kan inte minnas att någon felkod sattes.
    Jag provade att ta bort stegmotorn från den grejen den sitter på (växelhuset?) och snurrade då på staven under motorn och då såg man hur allt snurrade inne i växelhuset. Men det var allt jag provade. Kanske kan vara stegmotorn som är felet i mitt fall också då. Får kolla igen imorgon, men tack för svaret.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Stegmotorn till luftblandningsspjället artikelnummer 4365466 har en arm:
    https://www.rendcarparts.com/saab/pa...466/RD4365466U


    Stegmotorn till fördelningsspjället artikelnummer 5333919 har ingen arm:
    https://www.eeuroparts.com/Parts/590...Motor-5333919/

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Jag bifogar bilder på motor med axeln för långt ut, och motor med inpressad axel. C:a 7,5mm kan vara lämpligt utstick.
    Montera motorn på växeln, och manövrera mässingsaxeln med ett verktyg, och du kan se motoraxeln rotera. Axeln går lätt utan monterad motor, tyngre med motor monterad och axeln på rätt ställe.
    Jag har gjort detta på både 9-3 och 9-5, felet kan vara sporadiskt i början, för att bli konstant då axeln åker längre och längre ut.
    Hoppas du hittar felet, även om problemet inte är detta.
    /Trixa
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av trixa Visa inlägg
    Jag bifogar bilder på motor med axeln för långt ut, och motor med inpressad axel. C:a 7,5mm kan vara lämpligt utstick.
    Hej igen, har redan varit och grejat med den idag innan du postade inlägget.
    Drevet stack ut lite grann så jag satte den i ett skruvstäd och hamrade in den lite tills den blev såhär:

    Sedan monterade jag tillbaka den.

    Tror den kanske var 7,5mm ut innan jag hamrade in den längre, så nu kanske den kom för långt in istället, men resultatet blev precis som innan så måste ju funka som den gjorde förut. Så det blev ingen skillnad efter jag gjorde detta :/

    Några mer förslag på vad det kan vara? Kan det ändå vara stegmotorn det är fel på, kan det vara värt att köpa en från en skrot och prova för några hundringar? Eller kan det vara något annat? Som sagt när jag trycker på att den ska blåsa framåt så blåser den fullt nere vid fötterna istället.. Tack för era svar!

    ETA: När jag inte hade på stegmotorn och snurrade på staven så gick den väldigt lätt och båda skivorna inuti växelhuset snurrade som de ska. När jag sedan monterade dit stegmotorn på växelhuset kunde jag inte snurra på staven för hand, så den blev då trög så förmodligen är den rätt, hm.
    Senast redigerat av simonw den 2018-07-31 klockan 22:24.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Hej igen, värsta skumma grejen har hänt efter ändringarna jag jag gjorde och beskrev i mitt förra inlägg.
    Nu när man trycker att det ska blåsa nere vid fötterna så blåser den där uppe/ur defroster-utblåsen istället. Förut innan jag slog in drevet så blåste den nere vid fötterna när man tryckte på knappen för att blåsa nere vid fötterna!

    De andra knapparna är dock detsamma, trycker man på att det ska blåsa uppe vid defrost-utblåsen så gör det det, och trycker man att det ska blåsa framåt i kupén så blåser det där nere vid fötterna.

    Detta blev efter jag slog in drevet (kanske för långt), hm, det kanske är så att drevet måste vara exakta millimetrar långt ut för att allt ska funka? Någon som vet?
    Senast redigerat av simonw den 2018-08-01 klockan 19:32.

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    - Någon som vet?
    Jeg vet ikke, og er fortsatt like forundret over spjeldet kunne stilles i oppe- og nedeposisjoner uten å stoppe i «midtposisjon»/panelutblås, og at du heller ikke har påvist årsaken etter alle relevante kontroller du har utført.

    Det jeg vet er at posisjonering av spjeldet baseres på antall steg motoren gjør, så kanskje har du «pirket» i en svakhet i «gearsystemet». Vel ikke mye troligt, men om du (først) kunne få tak i en brukt motor, montere den og kalibrere ACC, er det kanskje ett steg å ta for å se om noe da endres?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg vet ikke, og er fortsatt like forundret over spjeldet kunne stilles i oppe- og nedeposisjoner uten å stoppe i «midtposisjon»/panelutblås, og at du heller ikke har påvist årsaken etter alle relevante kontroller du har utført.

    Det jeg vet er at posisjonering av spjeldet baseres på antall steg motoren gjør, så kanskje har du «pirket» i en svakhet i «gearsystemet». Vel ikke mye troligt, men om du (først) kunne få tak i en brukt motor, montere den og kalibrere ACC, er det kanskje ett steg å ta for å se om noe da endres?
    Ja, ska iväg imorgon och köpa en ny (begagnad) stegmotor och byta till, och sedan göra en kalibrering igen, så får vi se om det gör någon skillnad

    För senare efter mitt tidigare inlägg så flyttade jag ut drevet ca 4 mm och då helt plötsligt så blåste den bara nere vid fötterna oavsett vilken knapp man tryckte på på ACC-styrenheten. Alltså det gick inte längre att få det att blåsa uppe vid rutan, utan endast nere vid fötterna kom luften efter jag flyttade ut drevet lite, så det verkar ju vara den som styr på något sätt. Jag får återkomma om det gjorde någon skillnad att byta stegmotorn.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Jäkla skit :/

    Var till en bilplock idag och tog med mig en ny stegmotor från en og9-3a som hade gått 10000 mil. Den hade samma artikelnummer som den som satt i min. Sedan tog jag med SID:en från den också eftersom jag tänkte att den säkert inte skulle ha några pixelfel då den endast hade gått 10000 mil. (jag visste inte då att det inte bara går att byta utan måste giftas in). Totalt för båda grejerna fick jag ge 300 kr så det var ju bra i alla fall.

    Kom sedan hem. Observerade att det stod andra nummer på SID:en från skroten mot den som satt i original, annan HW och SW number och annat artikelnummer. Men den såg ju exakt lika dan ut och var SID2, så jag kopplade ut original-SID:en och kopplade in den nya från skroten. Startade sedan tändningen på bilen och upptäckte att den nya SID:en var mycket värre än den gamla när det kommer till pixelfel och man kunde inte avläsa någonting på den.

    En sak jag till jag noterade var att kupéfläkten inte startade öht efter jag bytte SID:en och jag tänkte WTF. Bytte tillbaka till gamla SID:en och den funkade ju i alla fall men kupéfläkten var fortfarande totaldöd. Startade inte oavsett vad och kalibrering av ACC:n gjorde inget och inga felkoder kom upp på den. Så kupéfläkten dog av att jag kopplade in en annan SID? Fyfan vad skumt, jag fattar verkligen inte igår funkade kupéfläkten fint hela tiden och det är i princip nya kolborstar i den. Alla säkringar till AC/kupefläkten var hela, så måste vart andra SIDen som gjort att den sluta funka eller nåt?? Så jäkla märkligt jag fattar inte. Kanske ska prova koppla ur batteriet och låta den stå utan batteri en stund och sedan prova koppla in den igen.. Men nu har jag ingen kupéfläkt alls istället, kul.. :/
    Senast redigerat av simonw den 2018-08-02 klockan 18:29.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av simonw Visa inlägg
    Jäkla skit :/

    Var till en bilplock idag och tog med mig en ny stegmotor från en og9-3a som hade gått 10000 mil. Den hade samma artikelnummer som den som satt i min. Sedan tog jag med SID:en från den också eftersom jag tänkte att den säkert inte skulle ha några pixelfel då den endast hade gått 10000 mil. (jag visste inte då att det inte bara går att byta utan måste giftas in). Totalt för båda grejerna fick jag ge 300 kr så det var ju bra i alla fall.

    Kom sedan hem. Observerade att det stod andra nummer på SID:en från skroten mot den som satt i original, annan HW och SW number och annat artikelnummer. Men den såg ju exakt lika dan ut och var SID2, så jag kopplade ut original-SID:en och kopplade in den nya från skroten. Startade sedan tändningen på bilen och upptäckte att den nya SID:en var mycket värre än den gamla när det kommer till pixelfel och man kunde inte avläsa någonting på den.

    En sak jag till jag noterade var att kupéfläkten inte startade öht efter jag bytte SID:en och jag tänkte WTF. Bytte tillbaka till gamla SID:en och den funkade ju i alla fall men kupéfläkten var fortfarande totaldöd. Startade inte oavsett vad och kalibrering av ACC:n gjorde inget och inga felkoder kom upp på den. Så kupéfläkten dog av att jag kopplade in en annan SID? Fyfan vad skumt, jag fattar verkligen inte igår funkade kupéfläkten fint hela tiden och det är i princip nya kolborstar i den. Alla säkringar till AC/kupefläkten var hela, så måste vart andra SIDen som gjort att den sluta funka eller nåt?? Så jäkla märkligt jag fattar inte. Kanske ska prova koppla ur batteriet och låta den stå utan batteri en stund och sedan prova koppla in den igen.. Men nu har jag ingen kupéfläkt alls istället, kul.. :/
    SID behöver inte gifts in, däremot kan den behöva programmeras - det som görs då är att man anger vilka hjul och vilken utrustning bilen har
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518
    Stegmotorn vrider runt en trumma, denna trumma fördelar luft till de olika kanalerna. Tidiga og9-3 har problem med att trumman rör sig väldigt trögt mellan vissa lägen. Man kan smörja eller byta trumman. Jag har samma problem på min cab och där har jag helt enkelt kopplat ur stegmotorn och ställt trumman i läge golv/panel. På en bil som rullar även på vintern är det dock ingen klockren lösning
    Det finns en kille på garaget.org som gjort en guide för hur mn smörjer, jag har dock blivit av med länken..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Liknande ämnen

  1. Problem med AC/luft
    Av Premium3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 20:24
  2. AC problem i min NG900 -96, det kommer ingen luft
    Av JesperM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 12:38
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •