Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: ACC Problem OG9-3 - all luft kommer från fel vent

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Har samma problem med min 9-3 , kyler mest neråt,, hade en 9-5 innan med som samma sak hände där att kuggarna åkte ut..
    Men verka ej hjälpt här med detta.
    Ska också ut och ta tag i detta bekymmer så får vi se vem som kommer först..

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222586
    Denna killen verka löst problemet med ny motor.....

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Som jag skrev i inlägg #18 så har jag en ny stegmotor att prova med som jag inte har testat än, då kupéfläkten plötsligt fick för sig att sluta starta helt utan anledning efter jag råkade koppla in annan SID. Helt sjukt. Så kan inte testa om att byta stegmotorn skulle lösa problemet då kupéfläkten inte går igång längre... Fattar inte

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Jeg kan ikke se at det er en direkte sammenheng mellom styring av kupévifte og SID, men én mulighet er jo at du kan ha vært bort i kabelen til ACC-panelet når SID ble byttet. Styring av viften kommer delvis fra de ytterste pinnene i ACC-kontakten så kontrollér at denne sitter (godt) fast som den skal.

    Sjekk om viften heller ikke går med ACC i "manuell". Kjør kalibrering for kontroll av om det nå er blitt satt ev. feilkoder ifm. viften.

    Om dette er OK kan det kontolleres om reguleringsenheten til viften får spenning, jord og styrespenning som den skal.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Stegmotorn vrider runt en trumma, denna trumma fördelar luft till de olika kanalerna. Tidiga og9-3 har problem med att trumman rör sig väldigt trögt mellan vissa lägen. Man kan smörja eller byta trumman. Jag har samma problem på min cab och där har jag helt enkelt kopplat ur stegmotorn och ställt trumman i läge golv/panel. På en bil som rullar även på vintern är det dock ingen klockren lösning
    Det finns en kille på garaget.org som gjort en guide för hur mn smörjer, jag har dock blivit av med länken..
    Om jag någonsin får igång kupéfläkten igen.... Så verkar det där som en mycket möjlig anledning till de problem jag hade. Ska trumman gå att snurra för hand om man typ sticker in en platt mejsel där staven på stegmotorn egentligen ska sitta där in i trumman? För det gjorde inte min, den var ganska fast, dock har jag märkt att den har snurrat/bytt position när stegmotorn suttit in där så snurra verkar den kunna göra med stegmotorn i den i alla fall, men kanske kan vara något med den i alla fall. Hur som helst inget jag kan prova då kupéfläkten plötsligt fått för sig att sluta starta.. (99% säker att det inte är fläkten i sig som dött och att det inte är någon av kablarna till fläkten.. Zzz)

    ETA:
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg kan ikke se at det er en direkte sammenheng mellom styring av kupévifte og SID
    Inte jag heller, därför jag tycker det är så konstigt. Sätter på tändningen och det är helt tyst. Startar bilen och fläkten startar inte då heller. Fläkten har *alltid* fungerat hela tiden, alltid snurrat och låtit direkt när man bara satte på tändningen, men sen satte jag in en annan SID och startade tändningen och från och med det har kupéfläkten aldrig startat igen :/

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Sjekk om viften heller ikke går med ACC i "manuell". Kjør kalibrering for kontroll av om det nå er blitt satt ev. feilkoder ifm. viften.

    Om dette er OK kan det kontolleres om reguleringsenheten til viften får spenning, jord og styrespenning som den skal.
    Nej den funkar inte med ACC:n i manuellt läge. Har kört kalibrering och den visade 0 = inga hittade fel. Trots att kupéfläkten aldrig var igång under kalibreringen.

    Okej, får kolla det annars, tack för tipset. Tror inget har blivit kortslutet i alla fall då det inte luktade något bränt eller nåt i alla fall.
    Senast redigerat av simonw den 2018-08-03 klockan 11:30. Anledning: Lade till ETA

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Fläkten styrs av ett reglerdon som är misstänkt trasigt om det inte är något fel med kablage, kontakdon eller säkringen.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...oblem-Saab-9-3
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Varit ute och konstaterat att min motor funkar fint, dock har jag smörjt upp de rörliga delarna inne i luft kanalerna dock bara på passagerar sidan, Än så länge..med fett samt silikonspray
    Gick faktiskt rätt trögt när den väl skulle gåt till panelen så e väl därför motorn ej orkar....
    Har satt den i manuellt läge nu så man får lite härlig ac kyla på sig i denna värme..

    Dock märkte jag när jag skulle sätta tillbaks motorn att den burra lite när den skulle till panel läget, kan va att motorn e kass ändå och att den vid belastning ej funkar korrekt.
    Eller att det fortfarande går trögt
    Senast redigerat av Andreastic den 2018-08-03 klockan 19:53.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg kan ikke se at det er en direkte sammenheng mellom styring av kupévifte og SID, men én mulighet er jo at du kan ha vært bort i kabelen til ACC-panelet når SID ble byttet. Styring av viften kommer delvis fra de ytterste pinnene i ACC-kontakten så kontrollér at denne sitter (godt) fast som den skal.
    Tack!! Det var det här som var felet alla kablarna där bakom ACC-panelen såg ut att sitta bra med sedan tryckte jag lite på dem så de skulle sitta bättre. Sedan provade jag starta tändningen och då startade kupéfläkten direkt. Så det var något logiskt i alla fall tack igen för hjälpen. Nu ska jag prova om "nya" begagnade stegmotorn jag köpte gör någon skillnad med vart det blåser.

    ETA: Byte till en annan stegmotor hjälpte inte problemet. Så kan nu utesluta ACC-styrenheten och stegmotorn. Måste nog vara trumman som staven på stegmotorn sitter i som kärvar/går trögt då.
    Senast redigerat av simonw den 2018-08-03 klockan 23:27. Anledning: Lade till ETA

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Lightbulb Problemet löst!

    Hej igen,
    Nu är problemet löst!
    Jag snurrade trumman manuellt med en skruvmejsel tills den hamnade i den positionen som blåser framåt, och då blåste det framåt bara som det ska och som jag ville. I alla fall from de 2 sidoventen framåt kom det luft och från mittkonsolen för baksätet. Den mittersta utblåset framåt kom det knappt någon luft ur så får köra med den stängd då.

    Så får se om jag kommer fortsätta köra utan en stegmotor och manuellt ändra lägena på trumman med en skruvmejsel (att behöva göra det 2 gånger per år vinter/sommar känns inte som en stor grej eftersom det är lätt gjort), eller så provar jag bara smörja in trumman med något så den går lättare och inte kärvar så borde den funka att styra via ACC styrenheten

    Dock tycker jag det är ganska dåligt flås i fläkten om man jämför med andra bilar. Blåser bara lite grann försiktigt. Jag bytte kupefiltret för att jag trodde det skulle hjälpa men det gjorde det inte. Någon som vet vad det kan bero på eller om det är normalt på og9-3:or? Tack alla som skrivit i tråden för er hjälp!

  10. #30
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    min og9-3 blåser på så det fladdrar -eller typ ditåt i alla fall

    Däremot har den blåst väldigt lite precis då jag startat den då det varit extremt varmt - sen kommer den igång. Det finns en intelligent styrning som består av ögat på instrumentpanelen och kupetempgivaren som räknar ut hur mycket och med vilken temp luften skall blåsas ut för att det ska kännas som den inställda temperaturen. Den kommer alltså inte att blåsa ut massa luft som inte är tillräckligt kall - så ha jag tolkat det i alla fall
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    min og9-3 blåser på så det fladdrar -eller typ ditåt i alla fall

    Däremot har den blåst väldigt lite precis då jag startat den då det varit extremt varmt - sen kommer den igång. Det finns en intelligent styrning som består av ögat på instrumentpanelen och kupetempgivaren som räknar ut hur mycket och med vilken temp luften skall blåsas ut för att det ska kännas som den inställda temperaturen. Den kommer alltså inte att blåsa ut massa luft som inte är tillräckligt kall - så ha jag tolkat det i alla fall
    Jaha jag fattar! Så kan det nog funka. Fast även om jag åkt i typ 20 min så blåser det fortfarande väldigt dåligt. Om jag håller med handen typ 10 cm framför utblåset så känner man typ inte att det blåser öht.
    Kör på LO nu när jag testar och ingen specifik grad, och såklart max hastighet på ACC-panelen.
    Kanske kan vara fläktmotståndet som är dåligt? Hmm.

Liknande ämnen

  1. Problem med AC/luft
    Av Premium3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 20:24
  2. AC problem i min NG900 -96, det kommer ingen luft
    Av JesperM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 12:38
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •