Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köra utan kupéfilter, Kan något ta skada? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Köra utan kupéfilter, Kan något ta skada? OG9-5

    Ja, nu har jag kört omkring i hettan med en kupéfläkt på ablolut lägsta hastighet hela sommaren, rätt varmt alltså...
    Efter ett samtal till bilverkstaden så visar det sig ju att dom har mer eller mindre semesterstängt, och har inte tid att ta sig an min bil förren tidigast mitten av augusti. Inte så konstigt i och för sig. Vi kommer fram till över telefon att det högst sannolikt är värmefläktsmotståndet som har gett upp, och jag ska byta det själv.

    Jag har nu värmefläktsmotståndet i min hand och har öppnat upp serviceluckan till kupéfiltret och ska börja med att byta detta när jag upptäcker att tätningen ovanför filtret saknas... Luften har alltså gått förbi filtret de senaste året eller två, är det bra eller dåligt? Hur stora saker kan ta sig förbi måntro? I höstas flög det in björkfrön från inblåsen i kupén och i vintras lät det som att kupéfläkten tuggade på nåt. Det sitter kanske något skräp i något spjäll med, för det tickar och låter som det har hängt sig i ett par minuter när det är kallt ute efter att man startat bilen, innan den blivit varm.

    Vad gör man åt detta, finns det någon anledning att vara orolig?
    Har servat bilen på samma verkstad (som för övrigt är flitigt rekommenderad här på forumet) senaset sex åren och det är dom som bytt filter senast, om dom nu har gjort det som det står i serviceboken.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Och det är inte så att överdelen bara inte följde med ut och sitter kvar därinne? Måste bara fråga iome att med greppar 2 rör därinne, & det är lite svårt att alltid se bra därinne.
    Är nog ingen anledning att vara orolig iaf. Möjligen att det, som du säger, kan komma ut några från eller lövbitar när man kör på max.
    Senast redigerat av Karlqvist den 2018-07-18 klockan 16:15.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av diggdagg Visa inlägg
    Vad gör man åt detta, finns det någon anledning att vara orolig?
    Har servat bilen på samma verkstad (som för övrigt är flitigt rekommenderad här på forumet) senaset sex åren och det är dom som bytt filter senast, om dom nu har gjort det som det står i serviceboken.
    Fråga verkstaden om dom svarar nu
    Annars byt filter oxo när du ändå är där och grejar.
    Jag skulle inte oroa mig det minsta. Inte ens om filtret hade varit helt borta. Men eftersom finessen/funktionen med kupéfilter finns skulle jag absolut se till att det monterades ordentligt. Man vill ju ha så bra bil det går
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Och det är inte så att överdelen bara inte följde med ut och sitter kvar därinne? Måste bara fråga iome att med greppar 2 rör därinne, & det är lite svårt att alltid se bra därinne.
    Är nog ingen anledning att vara orolig iaf. Möjligen att det, som du säger, kan komma ut några från eller lövbitar när man kör på max.
    Du hade helt rätt Karlqvist, överdelen satt mycket riktigt kvar där uppe mellan rören helt krullig som en trasa. Gick nog lite snabbt att montera det filtret bara. Men nu är det nya fläktvärmemotståndet monterat och klart och det är svalt och skönt i bilen igen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vad händer om jag kör utan katalysator?
    Av Heroo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 12:22
  2. Köra utan katalysator på OG9-5
    Av Cratzky! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 18:06
  3. köra utan kat på 9-5?
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:22
  4. köra utan kat.
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •