Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: P1110 vill ej försvinna OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    P1110 vill ej försvinna OG9-5

    Hejsan!

    Har i ett antal veckor nu försökt komma underfund med felkoden P1110 på min -01 9-5 2,3t men har nu nått en punkt där jag ej vet hur jag ska fortsätta felsöka. Det hela började förra året när felkoden dök upp för första gången. Jag bytte alla vakuumslangar till silikon och satte dit en ny avlastningsventil, felkoden försvann och allting var frid och fröjd.

    Nu, ett gäng månader senare, har den kommit tillbaka. Jag har kontrollerat avlastningsventilen och den verkar fungera (luft går åt ett håll men inte åt ett annat), alla slangar är fortfarande hela och sitter där de ska. Gjorde felsökning i WIS och kom då fram till att det antagligen är magnetventilen det är fel på den här gången. När jag blåste i slangen som går till AV kom luft i slangen som går från magnetventilen till spjällhuset men ej i den som går till "t-korsningen" och sedan till periskopet. Enligt WIS skulle detta då tyda på felaktig magnetventil och jag köpte således en ny från speedparts och bytte den. Bytte även den rödvita backventilen som sitter på en av slangarna.

    Felkoden försvann vid första start efter bytet men kom tillbaks efter ca en halvtimmes körning. Gjorde felsökning i WIS igen och när jag tar av slangen från AV och blåser kommer fortfarande ingen luft i slangen som går till periskopet. Är det jag som tolkar WIS fel eller kan det hända att jag fått en defekt magnetventil?

    Finns det annars något annat som skulle kunna orsaka detta? P1110 är den enda felkod som finns, när den är satt går bilen lite ryckigare än vanligt i låga växlar men utöver detta går den mycket fint och jag har inte haft några andra problem med den. All hjälp uppskattas enormt!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Magnetventilen till avlastningsventilen har 3 slangar. Är dessa korrekt kopplade och utbytta? Det är rätt vanligt att slangar ser ok ut, men läcker ändå. Sitter slangarna sen i "fel ordning" så kan man också få precis den här felkoden.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Från vänster till höger går slangarna till spjällhus, AV och "t-korsningen" vilket stämmer överens med skisserna i WIS. Ska se om jag kan hitta nåt läckage i slangarna, återkommer!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Har nu demonterat och kollat alla slangar, hittade inga läckor och alla slangar satt rätt. Fick även låna en ny AV av en polare som jag satt dit men koden är fortfarande kvar. Begriper verkligen inte hur jag ska ta mig vidare härifrån, allt ser bra ut från utsidan...

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du har kollat att membranet I avlastningsventilen är helt? Alltså att du inte kan blåsa I den tunna slangen till den. Du skall kunna suga, men bara till en viss gräns, när membranet har öppnat.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Meckade lite med AVn igår och det verkar som både den jag hade från början och den jag fick låna av polaren var defekta. Jag tyckte de klarade vakuumprovet men kanske inte tog i nog... Bytte till en helt ny AV och felkoden har nu varit borta i 8 mil under vilka ryckigheten i bilen i princip försvunnit. Peppar peppar så förblir motorlampan släckt, men får helt enkelt vara beredd på att AVn kan behöva bytas då och då. Stort tack för tipsen, bollman!

Liknande ämnen

  1. P1110 9-5 Aero -03
    Av pay2live i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-09-14, 18:33
  2. Fel kod P1110
    Av Dexo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 17:41
  3. P1110
    Av Dexo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 21:23
  4. Kan trimprogrammet "försvinna" ur styrboxen? (Chippadbox)
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •