Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rattlåset behöver service NG9-5

  1. #1

    Rattlåset behöver service NG9-5

    Hej,

    Har skaffat en NG9-5 Biopower 220hk - 11 och fått det vanliga felet att det står att rattlåset behöver service. Som jag förstår det är det för det mesta ett felaktigt meddelande som beror på brister i mjukvaran och som ska vara åtgärdat i senare version av mjukvaran men det kan också verkligen vara fel på rattlåset som felmeddelandet antyder.
    Då det är mitt i semestertider och vi ska köra en del är det inte läge att ta bilen till verkstaden just nu utan det får bli efter semestern. Jag undrar dels om man kan kolla vilken mjukvaruversion man har och dels vilken den senaste är. Det verkar som man kan råka ut för att bilen inte startar (har inte hänt mig) och att man då måste bryta strömmen i fem minuter varefter bilen startar igen. Att bryta strömmen kan också ha inverkan på den elektroniska parkeringsbromsen vad jag förstått. Så min fråga är egentligen om man vågar ge sig ut på långresa med det här felet? Att behöva bryta strömmen är ju lite bök men det kan man leva med. Att bli stående med en bil som vägrar starta är ju av en annan kaliber.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Min erfarenhet är rätt liten, men är att om "bitrötan" väl börjat så blir det inte direkt bättre med tiden.

  3. #3
    Vad jag har förstått så går det att byta utan att programmera in det, men bilen kommer att klaga dock går det att starta och att köra som vanligt. Med andra ord kan man ha ett nytt rattlås med sig på resan..

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Uppdaterade programvara i en 2011 för någon vecka sedan med hjälp av Orios portal samt ett GM MDI interface.
    Vart befinner du dig? Kanske finns någon i närheten som kan avvara någon timme för uppdatering.

    Passa på att kolla över de andra styrdonen samtidigt!

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Jag bor i Stockholmstrakten men åker iväg ett par dar. Tar dock 9-3:an den här gången för säkerhets skull.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Liknande ämnen

  1. Hur ska rattlåset fungera? NG9-3
    Av Tengan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:04
  2. Fulmeka bort rattlåset 9000
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 17:18
  3. Rattlåset spökar 9-3 SS 04:a
    Av ilstallione i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 20:17
  4. Rattlåset släpper inte.
    Av MiAeroEL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •