Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vitrök och div problem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Vitrök och div problem OG9-5

    Hej,

    Ville börja med att be er ha överseende med att jag inte är nån expert när det kommer till meckande av bilar, hoppas ni orkar hjälpa mig ändå :/! - o tack för all ev. hjälp!!!

    Jag har en Saab 95 - 1999, rätt nyligen köpt, har funkat okej men har märkt att när man gasar på så rycker / hackar bilen så har fått kört utan fullt gaspådrag.
    Kollar runt lite och läst att detta kan bero på (bl.a.) tändstift gjorde därför slag i saken och bytte dessa (till NGK) tändstift då dom ändå suttit i rätt länge, detta hjälpte inte, men, när jag bytte dom så märkte jag att magnetventilen satt löst, har inte tänkt på detta förut och tror inte det var så när jag fick den (köpte den billigt av en typ bekant och fick lite hemlev. av den, vet, borde kollat noggrannare och då märkte man inte av att den ryckte lika mycket pga. dåliga bromsar (som också hackade vid inbromsning ) bromsarna har jag nu bytt, efter de märkte ja mer av turbon/hackande vid full gas).

    Jag byte därför ut magnetventilen (fick tag i en annan) och åkte ut och körde en sväng, allt funkade! men jag märkte av att bilen ibland / efter en liten stund var segt och gasa på när ja låg runt 100'a, körde en liten sväng och helt plötsligt började bilen lägga av , kollade när bilen lade av i backspegeln och såg att nån hade startade en skorsten bakom mig, för det var ett ton vit rök..

    Körde till sidan, lätt bilen stå en stund och försökte starta, vitt rök igen , gick att köra en bit men motorolja förbrändes som fasen och bilen la av.., konstaterade att jag inte kom nån vart med bilen och bärgade den till en mekaniker som låg nära, kruxet är att mekanikern nu (såklart:/) har semesterstängt en månad.

    Nu till min fråga är turbon paj tror ni ?
    Är det värt att testa att åka ut och montera av locket på magnetventilen (tryckte ditt locket på den gamla ventilen, tänkte om man skulle montera av locket och testa med den) och fylla på olja - tror ni detta hjälper?
    Tror ni det är något annat som kan vara paj / har ni nåra ider?

    Se nedan för bil av magnetventilen, hur den såg ut innan byte.

    TACK FÖR HJÄLPEN!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Nej, du ska inte montera isär magnetventilen och definitivt inte hälla olja i den.
    Om det är vit rök så ligger det nära till hands att misstänka kylvätska i avgaserna. Oljerök från turboras brukar gå mer åt det blå hållet tycker jag, fast det är ju en fråga om hur man uppfattar det.

    Du har hur som helst ett fel som måste lösas innan du kan köra vidare.
    -Hur ser motoroljan ut?
    -Hur ser kylvattnet ut?
    -Kan du lossa röret till turbon och känna på turbinaxeln för att se om den glappar mycket? Gör den det så har du ett turboras
    -Kan du ta kompressionsprov på motorn?

    Lycka till!
    //Niklas

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Unhappy

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Nej, du ska inte montera isär magnetventilen och definitivt inte hälla olja i den.
    Om det är vit rök så ligger det nära till hands att misstänka kylvätska i avgaserna. Oljerök från turboras brukar gå mer åt det blå hållet tycker jag, fast det är ju en fråga om hur man uppfattar det.

    Du har hur som helst ett fel som måste lösas innan du kan köra vidare.
    -Hur ser motoroljan ut?
    -Hur ser kylvattnet ut?
    -Kan du lossa röret till turbon och känna på turbinaxeln för att se om den glappar mycket? Gör den det så har du ett turboras
    -Kan du ta kompressionsprov på motorn?

    Lycka till!
    //Niklas
    Tack Niklas, då lägger ja ner de där :/
    Då väntar nog och ser när verkstaden öppnar igen, ber till Saab-gudarna är det inte blir för dyrt, annars blire nog skrot av den där bilen...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Det låter som ett klockrent turboras tycker jag, du har ju redan märkt att oljan drar all världens väg. Hoppas du inte körde motorn så länge att den tog skada av oljebrist. Hann oljelampan tändas medan motorn gick?

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    När motorolja förbränns i riktigt stora mängder kan röken bli vitaktig, men då pratar vi Lützen-dimma... Jag tycker också det låter som turboras...
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan du byta bromsar så kan du byta turbo.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan du byta bromsar så kan du byta turbo.
    Heheh, eee. var inte riktigt ja som byte dom .. men har en svåger som kanske kan hjälpa till , bra med släkt ibland!

    Tack alla ni e grymma!!! Känns ju som turbojävel gett upp då, skönt ändå isåfall, rädd att de skull vara värre!

Liknande ämnen

  1. Komptest vid vitrök!
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 15:44
  2. vitrök ur pipan? (tydligen inte som andras problem)
    Av Joelk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 08:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •