Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Backventil till vevhusventilation OG9-5 > -04, Krävs värme på slangarna för byte?

  1. #1
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44

    Backventil till vevhusventilation OG9-5 > -04, Krävs värme på slangarna för byte?

    Tjenare Saab-vänner!

    Jag har en 9-5:a, 2007:a, BioPower. Mycket nöjd. Skön, trevlig och bekväm. Ja, det behöver man väl inte säga.
    Ägt bilen i drygt ett år nu, haft Saab tidigare också, men den här är den bästa och mest pålitliga jag haft.

    För att visa bilen lite kärlek och omtanke, och för att vara ute i god tid, enligt erfarenhet, vill jag byta backventilen till vevhusventilationen. Den där vita originalventilen som sitter där, vet jag av erfarenhet, KOMMER att ge upp en vacker dag. Jag vill i förebyggande syfte göra den här enkla operationen och sätta dit en i aluminium.

    Har köpt den här: https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html

    Nu gäller det att få loss den gamla tråkiga vita plastventilen som sitter där. För att klargöra vad jag menar, är det den under motorkåpan jag menar, så klart.

    Mitt minne sviker mig, men jag har inget minne av att jag behövt värma slangar på mina tidigare 9-5:or när jag bytt backventil. Men en kompis tittade under kåpan och sa att "det här kräver värmepistol".

    Problemet är att jag har en jäkla röra i förrådet och lär ju inte hitta min värmepistol. Därför frågar jag er andra, för det finns säkert flera här inne som gjort samma operation; måste jag verkligen värma slangarna för att lirka ut den gamla ventilen? Observera: den är inte trasig (än)!

    Min tanke är förstås att om jag får loss den gamla ventilen så kanske slangen (som är väldigt hård) blir lite töjd, och för att inga läckage ska uppstå, kommer jag att dra till med slangklämmor som en lokal verkstad sponsrade mig med.

    Men huvudfrågan är: går det att lirka ut den gamla vita backventilen utan värmepistol?

    Tack på förhand allesammans!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Det är inte tänkt att man skall byta enbart ventilen, utan även slangen till oljefällan. Denna https://www.maptunparts.se/motordela...b-9-5-04-.html
    Vill du byta bara ventilen så blir det hemmasnickrade lösningar... Borde gå att borra ur resterna av den gamla ventilen ur röret...
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Hej Johan! Och tack för ditt svar!

    Jag måste poängtera att originalet inte gått sönder. Ännu...
    Men jag vet vad som händer med de där. Det är därför jag köpte en ny ventil.
    Och ja, det ska inte bytas nån slang, bara ventil. Hade tänkt mig två slangklämmor sedan när den är på plats. Och eventuellt buntband.

    Men måste jag borra nånstans när originalet är helt? Eller ska jag räkna med att det pajar?
    Jag får nämligen känslan av att tidigare ägare redan bytt ut den där ventilen, men han har nog satt en original där. Det är alltså den jag står och ser på och tänker byte.

    Går den inte bara att försiktigt lirka ut? Eller det är helt uteslutet?

    Tack på förhand!

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Har precis bytt på min 09:a och satt dit en backventil i alu från Maptun. Ta loss slangen från oljefällan och plocka ur slangen det underlättar.

    Jag klippte av ventilen och krossade det som var kvar i svarta slangen med en tång. spolade slangen ren och pressade på den nya backventilen och drog åt ett buntband runt slangen bara för att. Färdigt.

    Nu återstår det bara o montera tillbaka slangen igen vilket är lite pill o få på den på oljefällan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Tack, Mr Sunbear! Det lät som en riktigt klurig lösning, det också!
    Problemet är att jag verkar ha väldigt hårda slangar. Tror att tidigare ägare bytt tidigare, men trots allt satt dit en originalventil. Och på något sätt förstärkt slangarna.

    Jag hade en 2009:a tidigare som jag bytte på. Då var det mjuka slangar, inga problem alls. Bara lirka ut, byta, klämma fast med buntband/slangklämmor, sen var det klart. Men här känns det nästan som - ja, som rör. Jag har ännu inte orkat ge mig på detta, men när jag har möjlighet ska jag ta ett foto på hela området. Det kanske inte syns hur hårda slangarna är, men de är rätt hårda.

    Vågar man lirka, lirka och lirka - och hoppas på att originalet släpper bara? Eller är det överhängande risk att originalventilen går av och det stannar något skit i en slang? Tillägger återigen att ingenting (ännu) är trasigt på originalventilen.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om tidigare ägare har bytt ventilen till en original så har denne garanterat även bytt slangen/röret. Röret och ventilen säljs som en enhet, de går inte att köpa separata. Röret ÄR stenhårt och oflexibelt, så om du nu skall byta bara ventilen så behövs det någon specialare, jag tycker att Mr_Sunbears förslag låter lika bra som något annat förslag.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Relaterat tips:
    Minns jag rätt från den 9-5:a jag hade så var det inte bara den vita som var körd (eller knäckt i mitt fall) utan även de blå backventilerna.
    Jag följde denna guide och sökte på artikelnumren för VAG-ventilerna på bildelaronline24.se (eller liknande).
    http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem
    Det är väl investerade slantar om backventilerna är slut. Bytte på 9-3:an också, blev stor skillnad på effekt och bränsleförbrukning.

    Vad gäller den vita gjorde jag ungefär som Björn beskriver. Lite superlim hamnade också mellan slang och nippel...

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Tjenare Saab-vänner!

    Jag har en 9-5:a, 2007:a, BioPower. Mycket nöjd. Skön, trevlig och bekväm. Ja, det behöver man väl inte säga.
    Ägt bilen i drygt ett år nu, haft Saab tidigare också, men den här är den bästa och mest pålitliga jag haft.

    För att visa bilen lite kärlek och omtanke, och för att vara ute i god tid, enligt erfarenhet, vill jag byta backventilen till vevhusventilationen. Den där vita originalventilen som sitter där, vet jag av erfarenhet, KOMMER att ge upp en vacker dag. Jag vill i förebyggande syfte göra den här enkla operationen och sätta dit en i aluminium.

    Har köpt den här: https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html

    Nu gäller det att få loss den gamla tråkiga vita plastventilen som sitter där. För att klargöra vad jag menar, är det den under motorkåpan jag menar, så klart.

    Mitt minne sviker mig, men jag har inget minne av att jag behövt värma slangar på mina tidigare 9-5:or när jag bytt backventil. Men en kompis tittade under kåpan och sa att "det här kräver värmepistol".

    Problemet är att jag har en jäkla röra i förrådet och lär ju inte hitta min värmepistol. Därför frågar jag er andra, för det finns säkert flera här inne som gjort samma operation; måste jag verkligen värma slangarna för att lirka ut den gamla ventilen? Observera: den är inte trasig (än)!

    Min tanke är förstås att om jag får loss den gamla ventilen så kanske slangen (som är väldigt hård) blir lite töjd, och för att inga läckage ska uppstå, kommer jag att dra till med slangklämmor som en lokal verkstad sponsrade mig med.

    Men huvudfrågan är: går det att lirka ut den gamla vita backventilen utan värmepistol?

    Tack på förhand allesammans!
    Med lite värme går det bra att byta ventilen - självklart ska slangar och oljefälla kollas

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1371547

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Tack, JSN!

    Och tack alla andra, för era förslag, tips och hjälp!
    Jag kan ju försöka kolla med tidigare ägare om jag hittar honom på t.ex. Facebook, om han bytt ut ventil och slang. JSN:s ord gav mig lite "aha-upplevelse", för då finns det stor chans att slangen som sagt är bytt också.

    Jag dyker mer i det här innan jag ger mig på något, så jag inte förstör någonting. Försöker jaga ifatt tidigare ägare.
    Tack ska ni ha allihopa! Hoppas ni får en fortsatt trevlig lördag och helg!

    Mvh
    Jens

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Jag testade med värmepistol när jag demonterade min, men jag tror att man behöver värma ganska ordentligt för att det ska göra så mycket. Sedan testade jag bara att dra hårt i ventilen så lossnade den, men det kan nog variera lite hur hårt dem sitter. En annan lösning är som sagt att kapa själva ventilen efter plaströret och sedan trycka sönder resterna av ventilen i röret med en tång. Termoplaströren är ganska sega och ventilerna är nog gjorda i glasfiberförstärkt nylon, så dem brukar vara lätta att spräcka med en tång.

    Montera den nya ventilen med slangklämmor så kan man vara säker på att man inte får något läckage.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Dom där alu ventilerna, går det att ersätta dom blåa backventilerna med dom också?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Dom där alu ventilerna, går det att ersätta dom blåa backventilerna med dom också?
    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Ja de de funkar även till det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    När jag plockade bort min så kapade jag slangen en bit upp på nippeln-
    så att det gick att få av slangen utan att korta av den för mycket.
    Vid montering så körde jag med värmepistol så att slangen blev lite mjuk för att
    kunna trycka på backventilen. Kräver att man har handskar på på sig.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Wow. många svar, tips och råd här. Många kluriga lösningar - och dessutom påminnelser om saker som bör kollas också i samband med detta. Stort tack till er allihop som tagit er tid att svara!

    Oljefälla med mera får vänta, det får bara bli byte av backventil i nuläget. Jag har nämligen ingen möjlighet att komma in under bilen och jag har verkligen tummen mitt i näven när det gäller att meka. Så det överlåter jag till någon mer kunnig när plånboken tillåter.

    Men jag fick kontakt med tidigare ägare i går. Han skrev att jag skulle kolla slangen från oljepåfyllningen. Om den är "typ 6 mm" så är vevhusventilationen utbytt vill version 6. Vilket inte säger mig särskilt mycket, men det kanske är nån hjälp på traven för er, lite mer kunniga?

    Mvh
    Jens

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Men jag fick kontakt med tidigare ägare i går. Han skrev att jag skulle kolla slangen från oljepåfyllningen. Om den är "typ 6 mm" så är vevhusventilationen utbytt vill version 6. Vilket inte säger mig särskilt mycket, men det kanske är nån hjälp på traven för er, lite mer kunniga?
    Det där gäller för bilar <=2003 som hade problem med oil sludge. From 2004 kom en helt ny lösning som inte har behövts uppdateras, så där finns ingen "version 6".
    Men i grund och botten "if it ain't broken don't fix it", kör så länge den fungerar som det skall.
    /Johan

  16. #16
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det finns en uppdatering för og9-5 från 04. I maj 04 ska alla 04or ha den senaste versionen som heter 4b - allt fanns tidigare att läsa på Görans 'angry kitchen appliance'


    För att byta ut eller uppdatera komponenterna behövs delar enligt nedan

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1352397


    "om du har en riktigt sen 04a har den samma vevhusventilation som en 05a.

    En del av reservdelsartiklarna (och då också uppdateringen till 04or) på 05or har ersatts med artiklar från 06/07 - en betydligt större oljefälla

    Det här är den kompletta listan med allt du behöver för att uppdatera en 04a


    oljefälla 12 755 243
    slang-ventilkåpa 55 355 330
    slang-svanhals 59 61 610
    slang-oljesump 55 560 445
    slang m fast ventil 59 55 927
    slang-spjällhus 95 49 528"
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2018-07-14 klockan 11:38.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #17
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det där gäller för bilar <=2003 som hade problem med oil sludge. From 2004 kom en helt ny lösning som inte har behövts uppdateras, så där finns ingen "version 6".
    Men i grund och botten "if it ain't broken don't fix it", kör så länge den fungerar som det skall.
    /Johan

    Mja. Jag hade en 2009:a Biopower som klappade ihop med oil sludge trots grundliga och noggranna, regelbunden service. Dock vet jag ju i och för sig inte vad tidigare ägare hade haft för fuffens för dig och/eller om hon kört med något trasigt alltför länge. I alla fall, jag vill, för att känna att jag gjort vad jag kunde för backventilen, byta till den i aluminium när jag ändå har köpt den och den ligger här. Min filosofi är att det är bättre att tänka förebyggande. Dessutom tvekar den lite mer när jag gasar än vad den gjorde för ett år sedan. Så jo, jag kommer att byta. Men det gäller bara att jag gör det rätt och korrekt så det inte blir pannkaka av alltsammans.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Byt hela slangen ink Backventil så du får det tätt. Garanterat enklare. 165:- för slangen ink ventil på speedparts
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Byt hela slangen ink Backventil så du får det tätt. Garanterat enklare. 165:- för slangen ink ventil på speedparts
    Men det är väl inte alu-ventilen då?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Nej, men förstår inte varför den är avhängig. Det är ju bara höljet som är i alu. Den är inte oförstörbar, den kan slita fungera den med.

    2 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •