Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Backventil till vevhusventilation OG9-5 > -04, Krävs värme på slangarna för byte?

  1. #21
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Nej, men förstår inte varför den är avhängig. Det är ju bara höljet som är i alu. Den är inte oförstörbar, den kan slita fungera den med.
    Tråden startade jag för att jag ska sätta dit en alu-ventil där plastoriginalet sitter, för min egen erfarenhet är att alu-ventilerna håller bättre. Jag vill bara agera förebyggande. Så tack för tipset, supersnällt, men hela grejen handlade bara om hur jag på bästa sätt lirkar ut den gamla plastventilen och får dit en lite hårdare grej.

    Edit: Vet att det är aluminium i själva höljet, men även i "piggarna", vilket är just där mina tidigare plastventiler gått av. Som sagt, jag ville bara tänka och agera förebyggande.
    Senast redigerat av AllVetarenVetInget den 2018-07-14 klockan 19:56.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Plastventilen kommer garanterat gå sönder om man inte isolerar den ifrån värmen och vibrationerna ifrån motorn.
    Aluminium ventilen kommer väl bara att kladda igen med tiden. Det jag har sett med alu.ventilen är att den har ett
    högt öppningstryck vilket inte orginal vent. har. Men enligt Maptun ska det inte vara ett problem....

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Även slangarna kan bli dåliga över tiden, är det detta som orsakat att de är hårda?

    Jag slulle byta slang om de inte längre kändes som slang, eller har dessa slangar bytts till plaströr i senare modeller? EVAP-"slangarna" är däremot gummiklädda plaströr, där kan man kapa röret och sätta en normal slang på utsidan för att ansluta ny ventil (extra slangstump på ventilet för att få till matchande diameter).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ...eller har dessa slangar bytts till plaströr i senare modeller?
    Slangen/röret från oljefällan till backventilen är ett hårt plaströr.
    /Johan

  5. #25
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Slangen/röret från oljefällan till backventilen är ett hårt plaströr.
    /Johan
    Förlåt mig, jag är ganska "nollad" när det gäller vissa delar av motorn. Men det röret/slangen som är som hårdast är det som kommer in i ventilen från vänster.
    Och då menar jag när jag står framför motorhuven med vindrutan framför mig. Är det detta rör du menar, eller menar du något annat rör?

    Mvh
    Jens

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ja, det är det han menar.

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #27
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Ja, det är det han menar.
    Tack! En fråga till... Det finns ju en pil på alu-ventilen... När jag sedan ska montera den, och jag står med ansiktet mot vindrötan (och grillen i mageN) - Vet du eller nån annan vilket håll pilen ska peka åt? Så jag inte monterar den åt fel håll...

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471


    Pil mot spjällhus el mot gummislang sas.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Men huvudfrågan är: går det att lirka ut den gamla vita backventilen utan värmepistol?
    Allt går!
    Jag har gjort precis detta. Körde med träskruv inskruvad in i den kvarvarande delen av plastventilen och värmepistol. Värmde till plaströret var mjukt och drog i träskruven med en tång. Då lossade gamla ventilen lätt. Passade på att montera nya aluminiumventilen när slangen fortfarande var mjuk.

    Dvs låna el köp en värmepistol om du inte hittar din egen. Du behöver ju inte göra detta akut utan kan köra ett tag till med befintlig ventil

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #30
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg


    Pil mot spjällhus el mot gummislang sas.
    Tack så jättemycket!


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Allt går!
    Jag har gjort precis detta. Körde med träskruv inskruvad in i den kvarvarande delen av plastventilen och värmepistol. Värmde till plaströret var mjukt och drog i träskruven med en tång. Då lossade gamla ventilen lätt. Passade på att montera nya aluminiumventilen när slangen fortfarande var mjuk.

    Dvs låna el köp en värmepistol om du inte hittar din egen. Du behöver ju inte göra detta akut utan kan köra ett tag till med befintlig ventil
    Stort tack! Det underlättar alltid när man hör/läser att det gått bra för andra. Stort tack, du! Jag ska leta upp min värmepistol så fort jag bara fått iväg mina (åtta) däck från källaren, så jag får plats att rota runt. Folk är på semester och svarar inte på Blocket-annonser, uppenbarligen. Så jag står med ett överfyllt källarförråd. Med innehåll som en gång stod i ett garage modell större. Därför denna röra. Men jag löser det - hittar den eller lånar en. TACK!

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Annonsera här på forumet, gratis.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Annonsera här på forumet, gratis.
    Tack för tipset! Måste bara först avvakta hur en kompis ställer sig till att köpa dem. Om han nekar så annonserar jag här. Men det var ett bra tips. Stort tack för det, Timpa2!

  13. #33
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg


    Pil mot spjällhus el mot gummislang sas.
    Förresten, Björn... Bara för att vara helt hundra på att jag kommer att göra detta rätt... Spjällhuset är till höger, eller hur? Alltså, när jag har fejset mot vindrutan, skall således pilen peka åt höger (för mig) - mot förarsidan?

    Mvh Jens

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Pilen ska peka mot spjällhuset. Med original slang/backventil så blir det mot passagerarsidan av bilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Pilen ska peka mot spjällhuset. Med original slang/backventil så blir det mot passagerarsidan av bilen.

    Oj fasen, det var tur att du skrev det. Jag hade nämligen "nästan" helt klart för mig att när jag står "med grillen i magen" och motorn under näsan, att pilen på alu-ventilen skulle peka till höger. Tack som fasen för att du skrev detta. Kunde ha blivit riktigt fel. Stort tack, Hyvens!

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Oj fasen, det var tur att du skrev det. Jag hade nämligen "nästan" helt klart för mig att när jag står "med grillen i magen" och motorn under näsan, att pilen på alu-ventilen skulle peka till höger. Tack som fasen för att du skrev detta. Kunde ha blivit riktigt fel. Stort tack, Hyvens!
    Detta är ju utrett och tydligt.

    MEN - när vi talar om höger och vänster menar vi bilens höger och vänster, vilket är samma som för föraren som ser framåt. Förarsida och passagerarsida funkar bra.

    Men våra bilar är vänsterstyrda och i England har de högerstyrda. "Bilens höger" räcker om man skall vara tydlig.

    Dvs "pilen skall peka till höger"

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Jag förstår, tackar.
    Däremot finns det en del som säger bara "åt höger" eller "åt vänster". Därför ville jag hellre vara övertydlig så det blir korrekt.
    Pilen ska således peka mot passagerarsidan, (bilens högersida), japp. Då var det utrett. Tack för input och tydliggörande.
    (Det är bara jag som är nojig att det blir fel p.g.a. att jag inte dubbelkollat fakta innan.)

    Mvh Jens

  18. #38
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är vettigt att tänka ordentligt först och koppla sedan. Nu har du koll, så det är bara att köra när du är redo.
    GRFB-metoden! (Gör Rätt Från Början)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #39
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Backventil till vevhusventilation OG9-5 > -04, Krävs värme på slangarna för byte?

    Som sagt jag tog lös slangen från oljefällan för att ta bort resterna av gamla vita BV för att kunna montera en BV i aluminium.

    Den modden gick fint men att få på slangen på oljefällan igen var ett kapitel för sig lugnt sagt. Har provat vid flera tillfällen men gett upp pga man blivit knäpp typ. Bara fått på slangen halvvägs sedan tog det tvärstopp.

    Men idag tog jag nytt försök och tog loss slangen helt igen för att kolla över allt. Vid närmre koll så var slangen från ProParts så den har varit bytt av tidigare ägare vid ngt tillfälle.

    Min lösning blev iaf att i slangkopplingen sitter det en en tandad rund plastring en oring plastring o en oring till. Dessa kan man pilla ut vilket jag gjorde och monterade dem i rätt ordning på oljefällans rör istället smörjde lite med motorolja och kunde då trycka på röret hela vägen med en liten lätt klapp med en hammare för att få till sista låsningen. Så nu är jag nöjd.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det man kan göra med dom hårda slangarna som ska tryckas in i snabbkopplingen är att fasa av slangen 1mm så att den inte
    fastnar så lätt i kanterna på snabbkopplingen.

    1 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •