Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Brustna skruvskallar på inre styrstag båda sidor OG9-3 T5 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Brustna skruvskallar på inre styrstag båda sidor OG9-3 T5 -98

    Har kört och hört något konstigt ljud speciellt efter jag bytte till sommardäcken, upptäckte nu, att M6? skruvskallarna på båda sidor de innre styrstagen var är borta (se bilder). Gick igenom besiktningen efter jul (där jag fått nedslag på båda framdämpare varav dessa byttes) samt de yttre styrlederna, samt den här skruven som är gängad åt båda håll.
    Bilen gick igenom besiktningen, sen gjorde jag en hjulinställning (som jag upplevde tog väldigt lång tid), nu 5-6månader senare (har inte kört speciellt mycket i pandemitider men endel mil har det såklart blivigt) upptäcker jag, att skruvskallarna på båda sidor är helt borta?!? Kan man ens ha sådan otur att båda går sönder?

    Funderar på om jag kan gänga av de inre styrstagen, utan att ändra hjulinställningen för mycket om bilen står på backen, bilen står på en parkeringsplats nu nämligen, när jag bytar dem. Tänkte byta både de inre styr stagen och den här dubbel gängande stången i mellan. inte hjulet ändrar position när man byter, borde inte hjulinställningen bli rätt då, eller var tänker jag fel.

    https://postimg.cc/cKHZmy4t
    Senast redigerat av Vfr den 2021-06-12 klockan 20:02. Anledning: Fixade länken

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Det har ju inte hänt alldeles nyligen (brottsytan är kraftigt rostig) men jag har svårt att tro att dom gått av "bara sådär", jag tror nån frösökt lossa och då har skruven gått av.

    När jag byter exempelvis styleder mäter jag alltid innan (med typ stålskala), monterar och justerar till samma mått, att förlita sej på att hjulet står still verkar sådär, men visst, det KAN gå.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    De där går nästan alltid av när någon försöker släppa dom, tex vid en hjulinställning. Bara att byta styrarmarna om man inte vill försöka borra och rensa resterna av gängan.

    Se till att gör en hjulinställning efter jobbet. Du vet inte säkert att den är korrekt i dagsläget väl?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Om den här jysterskruven sitter fast i det yttre styr staget borde hjulinställningen inte kunna ändras eftersom inget kan rotera för att ändra längden?
    Jag har ju kört endel sen förra hjulinställninge i vintras.. men jag tänker att det bara borde vara glappet i gängerna som kan ha blivigt större om de varit lös när skruven inte spänti hop det?

    Jag tänkte försöka mäta upp det med ett skjutmått, när jag bytar det inre styrstaget tänker jag att det ev kan vara längre/kortare av än orginalet med avbruten skruv? skruv kan ju såklart försöka mäta och se längdskillnaden om där är någon? (köpte MEYLE) var därför jag funderade på om det lättaste vore att göra det när hjulet är i marken, men man kanske inte kan montera allt i rätt längd då?

    Hur känsligt är det med inställningen där, om jag mäter, är det lönt att lämna in bilen för ytterliggare en hjulinställning? De inre styrstaget sitter med kraftiga skruvar, brukar de vara svåra att få bort? är det något man bör tänka på? stog inte supermycket i den här Wiss vad jag kunde så på online versionen.
    Senast redigerat av anders:. den 2021-06-12 klockan 22:20.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Att de där skruvarna rä borta lär ju inte ha ändrat inställningen, de är väl mer till för en extra säkerhet.

    Du bör inte mäta på delen du byter så att säga då den kan vara annorlunda än originalet, mät på nånting som inte byts ut.

    Men man "ska" ju alltid göra hjulinställning när mang jort sånt där, precis som hyvens skriver, du vet inte om den är rätt innan heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Stolsvärmare funkar inte, båda sidor 9-5 -02
    Av toorp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2019-01-09, 01:09
  2. SAAB 9-5 -01 ny drivaxel behövs nog, samma på båda sidor?
    Av Makrillen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-09-17, 09:18
  3. [LÖST] "Krängningshämmare fram glapp båda sidor" OG9-5
    Av skorpion i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 00:21
  4. Bra sätt att få bort skruvskallar på?
    Av Robin_s i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •