Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vilken service bör bli min nästa NG9-3 -08 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Vilken service bör bli min nästa NG9-3 -08 B207

    Hej!

    Jag har precis köpt en SAAB 9-3 SC 1,8t Biopower från 2008. Bilen har gått drygt 20 200 mil och nu har jag lite funderingar angående servicen.
    De tidigare ägarna har servat bilen årligen. Senaste servicen utfördes i oktober förra året vid mätarställningen 19 600 mil, detta var en Mellanservice.
    Enligt serviceboken ska en huvudservice utföras var 6 000 mil eller vartannat år. Nu har ju bilen bara gått runt 600 mil senaste året och när jag kollar servicemätaren i bilen står det Huvudservice 22 %. Bör jag ändå utföra en huvudservice som nästa service?

    Såhär ser servicehistoriken ut bak till de senaste två huvudservicetillfällena:

    Huvudservice: 2014 november 16 500 mil
    Huvudservice: 2015 november 17 600 mil
    Mellanservice: 2016 november 18 600 mil
    Mellanservice: 2017 oktober 19 600 mil

    Sen har jag ytterligare en fråga.
    Om jag lämnar in bilen till en "seriös" verkstad, har dom då standardpunkter som dom utför vid mellanservice respektive huvudservice på en bil av denna modell? Dvs. skulle det vara samma åtgärder som gjordes om jag lämnade in bilen till en annan "seriös" verkstad eller skiljer det mycket åt mellan verkstäderna?
    Vad är de största skillnaderna mellan mellan och huvudservice?

    //Blyarn

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Det är tre år sedan senaste huvudservicen gjordes, så jag skulle göra den.
    Det finns standardpunkter som gås igenom, men och det bör inte skilja särskilt mycket mellan olika verkstäder. Dock är de stora kedjorna förvånansvärt lika i sin prissättning så hitta den verkstaden du har förtroende för och fråga även på Saabverkstäderna då de ändå är bäst på din bil och bör liga i samma härad som tex Mekonomen.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 23:18
  2. SID Nästa Service? NG9-3
    Av JonasB i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •