Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta bränslepump OG9-5 Biopower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Byta bränslepump OG9-5 Biopower

    Någon här som bytt bränslepump på 9-5 biopower?

    Enligt WIS så ska man ta ner tanken, går det inte att byta pumpen på plats?

    Byter man komplett armatur eller byter man bara pumpen som man gör på t.ex 9000/900ng? (Såna har jag bytt pump på)

    Går det att få loss låsringen utan special verktyg eller måste man försöka få tag på ett sådant? Den ser inte ut som den vanliga i plast.


    Och för dom som inte vet så har just Biopower en helt annan tank och armatur än vad vanliga 9-5or har.

    Edit: TS "Blev tyvärr aldrig att jag hann byta den för jag hann sälja bilen." /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-25 klockan 08:19. Anledning: Notering om varför TS adrig verifierade och "löste" problemet.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Ja det går på ett annat sätt.

    Exempelvis ifall tankbanden är rostiga och man inte har lyft och plats så rek jag att göra såhär istället.

    Du behöver klippa lite plåt i baksätet där luckan sitter några cm runt om för att få upp pumpen.
    Klippa av slangarna vid luckan för att sedan skarva med bränsleslangar i gummi.

    Jag tog en stor mejsel och en hammare fick sedan loss ringen som håller pumpen.
    Bytte pump och skarva med 10 cm bränselang som tål E85 på utsidan.

    Du behöver.
    Plåtsax.
    Mejsel (stor) och hammare.
    2 st 15 cm bränsleslang 8 mm
    1 st 15 cm bränsleslang 16 mm
    1 st 15 cm bränsleslang 10 mm

    Och slangklämmor till samtliga.

    De som ska skarvas utanpå behöver inte tåla E85 utanpå, dessa finns på Mekonomen, de hjälper dig.
    Den i tanken måste klara E85 invändigt och utvändigt. Om du nu ska köra E85. Jag har gjort detta och det enklare än att byta lampan till halvljuset.

    Jag är som jag är men jag kör på Biltemas pump och kör E85 stenhårt utan problem.

    En liten guide
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ot-06-Biopower

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2018-07-05 klockan 21:43.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kanon, det låter ju som en rätt smidig operation. Slangarna som ska klippas antar jag är i hårdplast eller är dom i metall?

    Var hittar man enklast slang som tål E85 på båda sidor?

    Det sitter typ en vanlig Walbro bränslepump i armaturen då alltså och byta den är precis som på 9000/900ng ungefär eller?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Hårdplast härdade så dessa måste bort från anslutningarna.

    Jag tror hydroscand eller maptun har.
    Jag vet inte hur det ser ut på 9000, men jag har bytt på 3 bilar samtliga 9-5:or och 1 av dessa var Biopower och det är princip samma. Filtret på biopower är en lite annorlunda.

    Biltemas 52-200 passar klockrent.
    Den är väl egentligen inte gjord att gå på E85 men jag vet en som kört närmare 4000 mil med denna på E85 och den går idag och det gör ju även min. En annan här inne hade kört 6000 mil med den och då enbart med E85, så den verkar ju klockren.

    Maptun säljer en E85 pump som är gjord för detta ändamål också. Om man nu vill så.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2018-07-05 klockan 21:55.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    värt att poängtera i sammanhanget är att saab har rea på biopowerpumpen just nu. 2085kr hos närmaste saabhandlare eller i webshopen. Eller ja för ts nackdel så lär väl northcar i sundsvall hävda att det inte är nån rea på den och vill sälja den för ord pris....

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Att tänka på är att ringen som håller pumphuset på plats kan sitta något galet hårt så man får banka riktigt hårt.
    Finns även specialverktyg att köpa. Både orio och maptun kan ta hem denna.


    https://www.youtube.com/watch?v=4sXh...ature=youtu.be
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Ett tips som är väl investerad tid när du ska släppa ringen är att ta ett vanligt plattjärn. Klipp till, bocka med hammare över lämplig kant och ta vinkelslipen för att göra ett jack i var ända för att matcha klackarna på ringen. Detta räddade mig när jag tillslut bara hade 3 klackar kvar att slå på när ringen skulle loss.

    Dessutom kan du återanvända ringen i värsta fall

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Passar samma verktyg som till icke-biopower?
    Billigt och bra bensinpumpsverktyg
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Nej, det gör det inte. Om du kikar på bilden som toorp postade så ser du att låsringen ser helt annorlunda ut på Biopowermodeller.

    Notera också att slang typ SAE 30R6 enbart är avsett för förgasarmotorer där man har lågt bränsletryck, ej som matningsslang för insprutade motorer. För detta så skall slang klassad SAE 30R9 eller SAE 30R12 användas, och för slang i tanken gäller SAE 30R10.

    Slangen Semperit TUC 10 är inte avsedd som bränsleslang i bilar, och dess innerslang i NBR anses i regel inte tåla E85.

    Rättelse: SAE 30R14 ska ej användas till insprutade motorer.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-27 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    16 mm Semperit slangen matar inte bränsle.

    De övriga bränsleslangarna klarar 12 Bar tryck.
    3.0 bar tryck finns i 9-5an.



    Slangen tål dessa saker i beskrivningen: bensin, diesel samt RME, samt för olja, hydralolja, fotogen, glykol, alkohol, rapsolja m.m

    Lust och förklara varför slangen enbart är avsedd för lågt tryck på en förgasarmotor när slangen i själva verket klarar 12 bars tryck på fotogen/bensin/rapsolja/hydraolja eller alkohol?
    Jag säger inte att du har helt fel, men varför enbart förgasarmotor? Det står "Low pressure" och klarar 12 bar och i bränsleledningen är det 3 bar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-27 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    SAE 30R6 är en klassifikation för slangar avsedda för lågt bränsletryck, dvs förgasarförsedda motorer och eventuellt bränslereturer hos insprutade motorer. Dessa slangar har i regel ett minsta sprängtryck om 12 bar vilket inte ska tolkas som att de är ok att använda med bränsletryck upp till 12 bar. En SAE 30R9 slang har som jämförelse ett sprängtryck på 62 bar och rekommenderas för bränsletryck upp till 6,9 bar. Det är denna typ av slang som ska användas till tryckmatningen. För SAE 30R6 slang så brukar rekommenderat arbetstryck ligga på max 1,1-3,4 bar beroende på storlek.

    Vidare så når man tryck om 3 bar + laddtrycket i bränslesystemet på en 9-5. Bak vid pumpen så får man också lägga till tryckfall över filter och bränsleledning. Oavsett vilket så talar vi om tryck avsevärt högre än rekommenderat arbetstryck hos en SAE 30R6 slang.

    Semperit slangen har en innerslang av NBR och detta anses i regel inte tåla etanol-bensinblandningar i en bils bränslesystem då materialets egenskaper försämras ganska betydligt med tiden. Du kommer dock inte upptäcka något av detta till en början, utom möjligen att slangen sväller mer än normalt (detta brukar dock bara orsaka problem om vi ex. pratar om gummi i tätningar, som i o-ringar). En SAE 30R9 slang har som jämförelse en innerslang av FPM (typ Viton eller motsvarande), och SAE 30R10 brukar vara FPM både invändigt och utvändigt vilket är varför dessa kan kosta uppåt 100 kr/dm i butik. NBR är som jämförelse mycket billigare.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-27 klockan 11:55. Anledning: Rättelse trycktålighet för 30R6 / Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Bra information!
    Anledningen att jag frågade ovan är för att jag själv vill veta om just dessa slangar. Som sagt.

    Johan har helt rätt, köp bättre slangar när man ändå river.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-27 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    värt att poängtera i sammanhanget är att saab har rea på biopowerpumpen just nu. 2085kr hos närmaste saabhandlare eller i webshopen. Eller ja för ts nackdel så lär väl northcar i sundsvall hävda att det inte är nån rea på den och vill sälja den för ord pris....
    Vänder mig ALDRIG till Northcar.... NBE/Njurunda Bil El är auktoriserad Saab verkstad också och har hållt på med saab i många många år och även återförsäljare av Maptun trimsatser så det är bara dit jag vänder mig, sen är dom väldigt trevliga där också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Nu har jag kollat upp detta lite närmare och det vettigaste slangalternativet verkar vara SAE 30R12 för utvändigt bruk om man vill ha en tålig slang. Denna finns i fyra varianter beroende på temperaturtålighet, T1 = 100°C, T2 = 125°C, T3 = 135°C och T4 = 150°C. Dessa slangar har dessutom alltid en innerslang av elastomermaterial, medans 30R9 kan ha både elastomer eller en hårdare termoplast beroende på tillverkare och det senare är svårare att få tätt med vanliga slangklämmor (lämpligen kollar man detta innan köp av 30R9 slang).

    De vanligaste slangklasserna idag är:

    30R6: Lågtrycksslang, max 1,1-3,4 bar beroende på slangstorlek, max 100°C
    30R7: Lågtrycksslang, max 1,1-3,4 bar beroende på slangstorlek, max 125°C
    30R8: Lågtrycksslang, max 1,1-3,4 bar beroende på slangstorlek, max 135°C (150°C intermittent)
    30R9: Mediumtrycksslang, max 6,9 bar, max 135°C (150°C intermittent)
    30R10: Dränkbar slang, max 6,9 bar, max 100°C (125°C intermittent)
    30R11: Påfyllnads och ventilationsslang för max 0,145 bar, låg evap, T1 och T2
    30R12: Bränslematnings och returslang, max 10 bar, T1, T2, T3 och T4, låg evap, elastomer liner
    30R13: Diesel och biodiesel matnings och returslang
    30R14: Lågtrycksslang för små motorer, max 1,1-3,4 bar beroende på slangstorlek, T1, T2, T3 och T4, låg evap

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Har du nån översättnings lista från SAE märkning till DIN? Dom flesta slangar jag hittat på nätet visar bara DIN märkning.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Finns det något skvalpskydd på 9-5 Biopower?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ser att tråden inte varit igång på ett tag men jag gör en chansning och frågar lite i samma tema;

    Jag har just bytt pump och armatur i en 9-5 bio 2.3 -10 och är lite orolig att jag gjort bort mig.

    Ni talar om en slang som ska vara i tanken, om jag förstått det rätt så är den mellan pumpen och en av de tunnare anslutningarna (8/10 mm)? Och eftersom jag bytte hela armaturen med pump och det hela, så behöver jag inte oroa mig över att jag inte satt nån slang nere i tanken?
    Jag noterade att det var en anslutning, den tjockare av dem (16mm skarvslang på ovansidan) som det inte satt nån slang på ”pipen” nere i tanken. Jag antog (men har senare blivit orolig att jag missat nått) att den var för luft ”tillbaka” till tanken för att den inte ska implodera.
    Rätta mig om jag har fel i mina gissningar.

    Sen så funderar jag på hur det ser ut med bränslefilter i biopower-bilarna. Om jag fattat det rätt, efter lite googlande, så sitter det enbart i tanken på de här bilarna? Och är det i så fall det filtret som sitter i botten på armaturen till bränslepumpen, eller finns det fler?

    Anledningen till att jag oroar mig är att bilen inte känns riktigt 100, även efter pumpbytet. Dock så går den ju bättre, eftersom den ”går”. Mina första symtom var att den stannade, sedan för att ta mig hem fick jag köra hem med högt gaspådrag, och bilen dog varje gång jag var tvungen att sakta in. Väl hemma provade jag starta igen och den gick igång, men tomgången var åt skogen ojämn, varet steg och sjönk tills den tillslut dog.

    Då visade sig backventilen mellan vevhusventilationen och spjällhuset vara helt av, och efter att ha bytt mot en ny så gick den bättre. Tills jag fick samma symptom igen. Då bytte jag bränslepumpen och sen råkade frun ut för samma igen.
    Efter det läste vi av, och släckte felkoder. Fick upp ”P1 300-0 random misfire detected. Catalyst damaging.”

    Efter att ha släckt den går den rätt så bra när jag kör, men jag upplever den ändå svårstartad, så länge ska man inte behöva köra med startmotorn innan bilen startar..

    Men kan det vara så att bilen trodde att felet var kvar tills jag släckte felkoden, var på den började bete sig bra igen, eftersom den ”kom på” att den inte har något fel längre, eller är det långsökt?

    Hoppas någon vänlig själ orkar läsa min roman och komma med kloka råd
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-21 klockan 08:08. Anledning: Korrigerat årsmodell på bilen i fråga

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Säker på att du inte har ett luftläckage? Biopower bilarna kan gå riktigt uselt om de drar tjuvluft. Tex slangsatsen till bromsservot är ett annat vanligt problemställe. Man behöver använda Tech2 och jämföra vad luftmassemätaren säger jämfört med den framräknade luftmassan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Fungerade bilen innan pumpen gick sönder och bytet ?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Ojämn gång och dör efter fulltankning OG9-5 2,3t BioPower -10

    Hej, jag sliter och sliter och har snart inget hår kvar för jag får ingen ordning på denna skiten. Hoppas nån varit med om nått liknande och kan hjälpa mig.

    Som rubriken lyder så gäller det en 2010 års 2.3 biopower som får ojämna varv, varpå den dör efter att jag tankat fullt. Om jag håller 2000 varv plus så dör den inte utan jag klarar att hålla liv i den, även om den varvar och har sig okontrollerat. Eftersom det är en automat så har jag fått bromsa och gasa samtidigt vid inbromsningar när jag kör med den.

    Men efter att ha förbrukat några liter så går den som vanligt igen.

    Ska tillägga att CE-blinkar till när jag upplever problemet, några gånger har den stannat och jag har kunnat läsa felkoden p0300 (random/multiple cylinder misfire detected).
    Även när den går som vanligt tycker jag mig nog höra lite misständningar, speciellt vid uppstart. Och jag tycker att den går ovanligt länge på startmotorn innan den går igång, säkert upp mot 4-5 sekunder.

    Jag har bytt delar på chans hittills men inte löst biffen, men tex. Så har jag:

    -bytt bränslepump
    -tändstift
    -vacuumslangar
    -bränsletrycksregulator
    - testat byta tändkasset utan resultat.
    -främre lambdasond.
    -batteri

    Är det nån som har någon aning och kan hjälpa mig lösa denna gåtan vore jag evigt tacksam.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av bränslepump OG9-5 B2x5 (Ej BioPower)
    Av SAABniofem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-09-04, 01:09
  2. [LÖST] Bränslepump OG9-5 Aero -08 Passar pump avsedd för Biopower? Svar: Nej
    Av jem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 19:25
  3. [LÖST] Byta bränslepump NG9-3 1.8t -07 SC ej biopower
    Av bartender76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 14:13
  4. Fråga om skillnader på bränslepump OG9-5 vs. OG9-5 BioPower
    Av prosty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 09:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •