Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Byta bränslepump OG9-5 Biopower

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Gör ett riktigt tryckprov. Det är troligtvis luftläckage någonstans.

    Givetvis är inte gasspjället i limp home-mode?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nej limp home mode är det inte den har gått in i, har ju kollat för säkerhets skull, men problemet brukar ju lösa sig själv efter några liter.

    Tryckprov skulle jag kanske ta å göra, är det något man kan lösa grejer och fixa själv eller borde jag lämna in den?

    Har själv funderat i banor kring evap, men jag har väl inte helt koll där så jag kom inte fram till så mycket..

    Ska även tillägga att bilen bara går på 95-bensin, men gick en hel del på E85 hos förra ägarn.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    När du tankar nollar den viss bränsleadaption, för att lista ut vad de är för bränsle i tanken. Det är antagligen orsaken till att det inträffar efter tankning, det tar en stund att återhämta adaptionen.

    Troligen ligger något snett så sandardvärdena blir fel, jag skulle kunna trp att det är någon sensor eller luftläckage som är problemet.

    Jag skulle prova att koppla ur kontakten till LMM och se om det blir bättre - reservalgoritmen räknar på ett annat sätt och är därför i stort sett okänslig för luftläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Har för mig att jag testat köra med lmm urkopplad, men jag får ta å testa igen! Som ni säger så får jag försöka felsöka efter luftläckage..

    Sist byttes främre lambdan eftersom verkstan chansade på att den felvisade och lurade bilen att blanda bränslet för snålt. Men ingen lycka där..

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag misstänker att det är något problem med tankurluftningen, eftersom problemet bara kommer när det tankats fullt. För ett enkelt test så kan man koppla ur kontakten till tankurluftningsventilen. Den sitter på/vid luftmassemätaren. Detta kommer att tända motorlampan men är inte skadligt för motorn (däremot är det ju inte bra för miljön att man inte tar hand om de kolväten som ångar av tanken).
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hyvens det ska jag testa direkt när jag kommer hem! Dock så har jag varit inne i samma tankebanor, då prövade jag att bara skruva loss tanklocket, för att lösa problemet om det skulle vara vacuum i tanken som på så vis orsakar att pumpen inte orkar leverera rätt mängd soppa.
    Men detta hjälpte inte heller :/

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ledsen att det tog mig 3 år att uppdatera på ämnet. Om jag inte minns fel så löstes problemet när jag bytte tanklock.

    Dock så tog det ett bra tag för mig att märka det eftersom jag fortsatte tanka ”nästan fullt” även efter tanklocksbytet. Sen stod jag väl och drömde nån gång och råkade tanka fullt, varpå den gick ändå.

    Nu vet ni

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av bränslepump OG9-5 B2x5 (Ej BioPower)
    Av SAABniofem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-09-04, 01:09
  2. [LÖST] Bränslepump OG9-5 Aero -08 Passar pump avsedd för Biopower? Svar: Nej
    Av jem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 19:25
  3. [LÖST] Byta bränslepump NG9-3 1.8t -07 SC ej biopower
    Av bartender76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 14:13
  4. Fråga om skillnader på bränslepump OG9-5 vs. OG9-5 BioPower
    Av prosty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 09:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •