Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Oljelampa blinkar till vid uppstart NG9-3 TTiD -11

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    182

    Oljelampa blinkar till vid uppstart NG9-3 TTiD -11

    Hej, jag har en Saab 9-3 TTiD, när den har stått ett tag så blinkar oljelampan till vid uppstart. Den håller sig inte tänd utan släcks direkt. Är detta normalt? Tänkte om det är skadligt för motorn eller ej.

    Hittade en video som gör precis likadant på min,

    https://www.youtube.com/watch?v=fieM1wd0vGg

    Är detta normalt för dessa bilar? Hade en Saab 9-5 innan och detta hände inte på den.
    NG9-3 TTiD

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 256
    Medlem#
    1941
    Troligen något i stil med detta, en gummipackning till oljepickupen som stelnar.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...varning-Z19DTR

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    182
    Ah okej, har beställt hem ett nytt oljefilter, ett orginal. Vet inte vad som sitter i nu. Läste i en annan tråd att det hjälpte honom. Men det är inte skadligt för motorn tror du?
    NG9-3 TTiD

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 256
    Medlem#
    1941
    Jag kan inte bedöma om det är skadligt eller bara kosmetiskt. Troligen ingen större fara då oljeflöde & oljetryck kommer igång ganska så snabbt. Men jag kommer först själv utvärdera Omega 917 behandling för att se om packningen mjuknar & åter tätar, innan jag byter packningen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    182
    Får pröva med att byta filter först, sen prövar jag den där omega då om det inte funkar

  6. #6
    Då började min oljelampa blinka vid start.
    Hur omfattande är det att byta den? Någon som vet?

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Om du menar packningen så är det inget extremt komplicerat. Det värsta är ju att plocka ner främre avgaset då muttrarna till pinnbultarna mot DPF kan vara ett rent helvete.

    Annars är det bara bort med mellanaxeln, lossa startmotorn så man får ut vevhusventens returrör, lossa lite skruvar till AC-fäste m.m. Därefter är det bara ta ner tråget och byta. Tänk på att du behöver ribe-bits till tråget (jävla påfund!)
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³ SS TTiD Vector TX -11 St2

  8. #8
    Har du gjort jobbet? Hur mycket växellådsolja rinner ur när man tar ut mellanaxeln?
    Vart köper man Ribe-bits samt vilken storlek är det?

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Ja det där jobbet har jag gjort, och det kan nog bli aktuellt även på nästa TTiD jag köpt.

    Det är på en automat och det rinner väl ut "några deciliter". Dock skulle jag ändå göra oljebyte i lådan så tappade ur "allt" i samband med jobbet.

    Jag beställde på nätet någonstans. Minns inte var men kan kolla upp det. Var iaf inte lätt att hitta lämpliga bits över disk. Varken Tools eller Würth hade (gick att beställa hem med lång leveranstid och okristligt pris).
    Ska iaf vara både M7 och M8 har jag för mig. M8 till de stöŕre skruvarna utmed trågets långsidor, och M7 till de små jävlarna på kortsidan som för övrigt kan vara lite bökiga att komma åt.
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³ SS TTiD Vector TX -11 St2

  10. #10
    Jag antar man ska satsa på långa bits?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 002
    Jaha, redan lärt mig nåt nytt idag. Från wikipedia:

    Polydrive


    The polydrive screw drive, also known as RIBE,[59] is spline-shaped with rounded ends in the fastener head. The tool has six flat teeth at equal spacing; the sizes are determined by the diameter of the star points. Its primary advantage over older screw drives is that it resists cam out. It is used primarily in the automotive industry in high-torque applications, such as brakes and driveshafts.

    http://www.brugola.com/en/products/polydriver

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 790
    Medlem#
    6973
    Jag har använt XZN eller om det tom var Torx för att demontera ett Z19 oljetråg. Det fungerade.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Bytte min här ikväll.
    Går kalas att använda Torx. Behöver inte köpa Ribe eller Polydrive.
    I övrigt inget jätte svårt jobb. Mest tidskrävande för mig var rengöring av tråget.

  14. #14
    Jaha nu blinkar oljelampan igen vid kallstart trots ny packning. Är det oljepumpen då?

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 326
    Medlem#
    7182
    Vad sitter det för filter i bilen och ålder på det?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad sitter det för filter i bilen och ålder på det?
    Bosch.
    Ca 12 dagar.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 326
    Medlem#
    7182
    Inte minsta visuell skillnad/mått på o-ringar etc jämfört med originalfilter så det är nånting där då?

    Tveksamt till att o-ringen redan är dålig till oljepickupen, är den köpt som reservdel eller universal efter mått på typ Hydroscand?

    Kolla upp funktion på oljetrycksgivare kanske också är vettigt, sitter den inte dåligt till så hade jag bytt bara för att vara säker och samtidigt kontrollerat kablage så gott det går (eller egentligen före, om det är lättåtkomligt).

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Inte minsta visuell skillnad/mått på o-ringar etc jämfört med originalfilter så det är nånting där då?

    Tveksamt till att o-ringen redan är dålig till oljepickupen, är den köpt som reservdel eller universal efter mått på typ Hydroscand?

    Kolla upp funktion på oljetrycksgivare kanske också är vettigt, sitter den inte dåligt till så hade jag bytt bara för att vara säker och samtidigt kontrollerat kablage så gott det går (eller egentligen före, om det är lättåtkomligt).
    Jag köpte hem typ 6 st Bosch filter när jag köpte bilen. Byter olja mellan 1000-1500 mil. Så har tyvärr aldrig provat eller jämfört mot ett original.
    Vet du vem som är tillverkare på original? De bosch jag haft tidigare har inte visat några tendenser till blinkade oljelampa vid start.

    Den är köp på Orio. Saab original.

    Ska kika på oljetrycksgivaren får vi se.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-05, 07:26
  2. [LÖST] Oljelampa blinkar till vid kallstart efter oljebyte på ng9-3 -04
    Av SAAB är fina bilar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-05, 13:48
  3. Centralvarningslampor blinkar till på Saab 9-5 kombi -00
    Av saabfanatiker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-03-14, 13:16
  4. Hur koppla ABS-lampa till Oljelampa?
    Av beagleboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 20:35
  5. Oljelampa blinkar saab 900
    Av Cagner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •