Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: AC-kompressor utlöser övertrycksventil 9000 -98

  1. #1

    AC-kompressor utlöser övertrycksventil 9000 -98

    Ja... dagen jag hade hoppats inte skulle komma mitt i sommaren är här.

    För ungefär en månad sedan när jag startade bilen gick övertrycksventilen på min kompressor och dumpade spårmedel i hela motorrummet. Eftersom att AC’n fortfarande kylde så tänkte jag inte mer på det.

    Idag när jag skulle starta bilen hör jag en ”poff” från motorn och ser att det har hänt igen. Det är alltså dags att börja felsöka systemet för något står inte rätt till. AC’n kyler fortfarande men inte lika bra. Det är alltså inte när jag varvar motorn det utlöser utan när jag startar den.

    Jag bytte min kompressor för snart 2 år sedan till en annan från skroten. Jag bytte inte torkfilter i samband med detta. Vad tror ni? Är det kompressorn som börjar ge sig igen eller har jag stopp någon annan stans i systemet? Alla tips uppskattas!
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-06-30 klockan 16:59.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Lekmannatankar:
    Borde inte ac-systemet slå av kompressorn vid säker nivå? Övertrycksventilen är väl sista utvägen?
    Tycker att mätvärdet på trycksensorn kan vara intressant att kolla på. Alternativt konditionen på övertrycksventilen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Såg nu att jag skrivit AV kompressor och inte AC kompressor... pin.

    Jag vet inte hur den fungerar där faktiskt. Eftersom att den inte slutar kyla utan bara puffar ut lite varje gång kanske ventilen kan vara trasig? Vilken av ventilerna är det jag ska mäta trycket på? Och hur mäter jag trycket smidigast?

    Tack för svar!
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hur man kollar och var man kollar kan jag inte hjälpa till med. Slängde bara ur mig två funderingar. Jag har förstått att man ska veta vad man gör om man meckar AC...
    Men om du har någon möjlighet att läsa ut trycksensorns värde (Tech2 eller liknande) så kan det säkert ge en ledtråd.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Det där kanske min lokala AC firma kan hjälpa mig med. Tänkte om det var något man kunde göra själv men JG vill ju inte tömma systemet i onödan för det kyler fortfarande.

    Edit: Något jag tycker är lite lustigt är att det poppar ganska exakt när jag vrider om nyckeln, inte när jag varvar motorn. Verkar inte finnas något samband med värme och att drt händer heller. Borde inte trycket i kompressorn vara lägre när den inte snurrar, eller tänker jag fel?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-06-30 klockan 23:49.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  6. #6
    Tänkte bara skriva ned en liten uppdatering här.

    AC-n kyler fortfarande och fungerar som vanligt i övrigt. Igår hade vi 30 grader här i Sundsvall så det var snorvarmt när jag gick ut till bilen. Sekunden jag vrider om nyckeln har jag det å-så bekanta "puff"-ljudet under motorhuven.

    AC övertrycksventilen har löst ut igen. AC'n kyler fortfarande efter utlösning. Tycker detta är superkonstigt eftersom att AC'n dumpar så lite köldmedel varje gång. Lutar mer och mer åt trasig ventil, eller vad tror ni? Fläkten till AC'n startar ju omgående, bara det att den inte hinner snurra igång medans motorn startar liksom.

    Ska fläkten kanske egentligen börja snurra när det är så här högt tryck i Ac'n när bilen är avstängd och att det är något där som inte fungerar kanske?

    Detta är inte sommaren man vill att AC'n ska ge upp. Hur varmt som helst ute.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. AC-övertrycksventil löste ut. 9000
    Av MuLLvaD3n i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-21, 21:11
  2. larm utlöser sig själv. 9-3SS
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 19:28
  3. Larmet utlöser vid byte av batteri
    Av Chrisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 19:09
  4. dump/övertrycksventil?
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •