Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nya regler sen maj 2018 för lysande CE vid kontrollbesiktning?

  1. #1

    Nya regler sen maj 2018 för lysande CE vid kontrollbesiktning?

    Som jag förstått så är det nya regler gällande lysande motorvarningslampa sen Maj i år.
    Om jag förstått rätt så ska bilen undrkännas endast om lampan lyser OCH avgasvärderna är felaktiga.
    Är det nån som vet hur det ligger till eller är bättre än mig på att tolka deras nya regler?
    Fick ombesiktning med lysande lampa, men avgasvärderna mättes aldrig.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulePrefix=TSFS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    På bilar nyare än 02 så får man ombesiktning om man har utsläppsrelaterade felkoder (a.k.a lyser lampan får du ombesiktning)

    Nu framgår det varken vilken bilmodell eller tillverkningsår du har så svårt att svara på varför just du fick ombesiktning. Avgasvärden testas på alla bensinbilar sedan länge, dieselbilar har de precis börjat med. (Vilket jag tycker är helt rätt)
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Fast det var tyvärr inte svar på frågan.
    Att felkoder utläses på bilar nyare än 2002 är ju "gammalt" .
    Det nya för i år är (om jag förstår rätt) är att även avgasvärderna måste vara dåliga, det räcker inte med endast felkoder.

    Så vilken bil jag har är oväsentligt.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Vart har du fått informationen att det bara skulle bli en tvåa om avgasvördena faktiskt är dåliga? Rimligt om du klipper ur det stycke du undrar över då ingen kommer orka läsa igenom 281 sidor för att förstå vad du undrar över.

    2 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Följande citat från en riksdagspublikation tex.

    "Transportstyrelsens föreskrifter som Rickard Nordin tar upp beslutades i maj 2017 och börjar gälla i maj 2018. Föreskrifterna innebär bl.a. ändrade regler för besiktningsorganens kontroll av omborddiagnossystem (OBD-system). Motivet till Transportstyrelsens föreskrift är att det förekommit felaktiga underkännanden av fordon som inte berott på för höga utsläpp. Dessa underkännanden har resulterat i att fordonsägare fått besöka verkstad för felsökning av sitt fordon utan att man då kunnat hitta ett utsläppsrelaterat fel. Detta medför extra besvär och kostnader för fordonsägarna utan några miljövinster.

    Föreskriften innebär att både OBD-kontroll och avgasmätning ska göras. Detta försvårar en eventuell manipulation av OBD-systemet inklusive felindikatorn. Bakgrunden till förändringen var ett förslag från Naturvårdsverket.

    Transportstyrelsens föreskrift innebär alltså inte, som Rickard Nordin befarar, att det är OBD-systemets funktion som kommer att avgöra om ett fordon godkänns eller underkänns. Föreskriften innebär tvärtom ett större fokus på det verkliga problemet, bilar med för höga utsläpp.



    Stockholm den 27 november 2017


    Tomas Eneroth"

    Sidan 14-15 i förändringar i det jag länkat till (trodde jag bara länkat till förändringarna, mitt misstag).

    Flertalet träffar vid sökning på tex besiktningsregler avgasvärden maj 2018.

    Men jag vill helst ha svar från nån som vet, gissa kan jag göra själv.

    Mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om du vill ha svar från fackman gällande transportstyrelsens föreskrifter föreslår jag att du vänder dig till just transportstyrelsen. Frågan har ju inget med Saab att göra och det är där vår expertis ligger.
    Ska jag vara ärlig förstår jag inte ens varför du vänt dig hit om du inte vill höra på vad vi har att säga.

    2 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Det är ett forum med stora kunskaper kring bilar, ett gaska bra medium för att få bra svar.
    Är självklart intresserad av vad medlemmarna har för svar, du har ju dock inte svarat på själva frågan utan började med att svara på nått helt annat, för att sen ifrågasätta min fråga.

    Det är säkert också ett allmänintresse av vilka regler som finns vid bilbesiktningen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    För mig är väl regeländringen ganska tydlig. Att det inte ska räcka med en felkod för att få underkännande.
    Man ska testa det faktiska utsläpp värdet.
    Sedan finns det olika regler för olika bilar års modeller. Man kan också funderar över i fall det fanns speciella omständigheter vid just din besiktning som gjorde att besiktningsmannen underkänna din bil utan att testa avgasvärdet.
    Du måste fråga den som gjorde besiktning för att kunna få ett bra svar
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Då tolkar vi det ganska lika.
    Tog mest min egen bil som exempel.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Men om nu ändringen är så, då kan man ju helt strunta i att läsa av felkoderna, i praktiken blir det ju bara avgasmätningen som gäller då - precis som förr.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Ja, om nu inte lampan lyser vilket kan indikera något problem som påverkar avgaserna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag tolkar det så också.
    Men utan att veta så tror jag att vissa felkoder fortfarande kommer att leda till underkännande ex fel på ABS system eller andra koder som är kopplade till ren trafiksäkerhet, Men det är en gissning
    Senast redigerat av Kudashi den 2018-06-28 klockan 14:07.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, om nu inte lampan lyser vilket kan indikera något problem som påverkar avgaserna.
    Men då gäller ju avgasmätningen ändå som jag tolkar det ?

    Men jo, andra felkoder vill dom säkert läsa av ändå, men just avgasreningsrelaterade koder.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Vad jag har läst så finns det kritik mot de satta gränsvärden vid avgasmätning.
    De anpassas till gällande EU regler och enligt miljöverket så är de sämre än de vi redan har i Sverige.
    Enligt en person på miljöverket så kommer det att innebära att ex Dieselbil med partikelfilter kan klara värden fast partikelfiltret är bortkopplat.
    Enligt den artikel så ska euro 6 bilar fortfarande underkänns ifall det finns en felkod.
    De som har tagit bort sitt partikelfilter (förbjudet) kanske kan klara sig ändå
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Är inte det som med kat ? du kan klara dej på mätningen, men om dom ser det blir det nedslag direkt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Lysande motorlampa blir väl alltid nedslag på oavsett årsmodell, precis som med SRS,ABS mm. (om dom finns).

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    På det här forumet är vi överlag måna om att våra bilar mår bra - d.v.s. vi är inget vidare på att trixa oss igenom besiktningsreglerna utan vi ser till att fixa bilen istället...

    Bättre lycka till på flashback.

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Trots goda intentioner så hamnar vi ofta i trångmål gentemot bilbesiktningen pga helfordonsreglerna.
    Vem sätter reglerna för vad man får göra med sin bil när man ändå väljer att avvika .
    Att se till att avgasreningen fungerar verkar vara en helig ko. men vad gäller alla andra modifikationerna vi gör
    Senast redigerat av Kudashi den 2018-06-29 klockan 09:59. Anledning: rättstavning
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  19. #19
    Trevligt att tråden fått liv efter OT försöken i början.
    Jag tycker ändringen är bra. Det besiktningen ska kolla är de faktiska avgasvärderna, dvs det som är miljöpåverkan. Som exempel har ju getts att personer tvingats till dyra verkstadsbesök som konstaterat att det inte finns några fel att laga.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Inga fel att laga ska ju inte biltillverkaren sätta felkod på då heller.
    Okey om det är tillfälliga koder men det kan tyda på ett kommande problem.

Liknande ämnen

  1. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  2. Saabträff, Säterdalen 26/5 2018
    Av mazurka i forum Norrland
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-05-23, 21:17
  3. Medlemsuuppföljning - Mars 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-07, 07:54
  4. [LÖST] Underkänd vid kontrollbesiktning
    Av Nocz i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •