Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur man enklast bygger upp oljetrycket innan riktig start

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Hur man enklast bygger upp oljetrycket innan riktig start

    Läste tråden "Köra enbart startmotorn NG9-5" för ett tag sedan och hoppades/funderade då på om det möjligen kunde vara lika lätt på en modern Saab att bygga oljetryck som en annan bil av annat bilmärke jag byggt upp oljetrycket på innan start. Då håller man gaspedalen fullt nere samtidigt som startnyckel vrids. (Eller trycks in i mitt fall.) Blev då inte mer än en fundering.

    Idag tänkte jag starta min ng9-3 V6 Aero -06 efter några månaders vila och hittade då ett inlägg av DrBoost som dock verkade gälla og9-5. (Svårt att veta då det inte nämns i frågeställningen.)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Man kan göra så att man trampar gasen i botten, då stängs soppan av, lite enklare än att lossa både det ena o andra.
    Så istället för att plocka ur säkringar, tändkasetter, bygla startmotorrelä och liknande så kunde det räcka med att trampa gasen i botten vid start även på Saabar. Sagt och gjort, ut i bilen, gasen i botten, be en bön om att motorn inte startar på fullvarv och sedan vrida om nyckeln till start och hålla den där. Det fungerade perfekt! Startmotorn gick utan att bilen startade.

    1. Trampa gaspedalen i botten.
    2. Vrid om startnyckeln och håll inne.


    Detta fungerar troligen inte på alla Saabar genom åren, så prova på egen risk, men fyll gärna på tråden med vilka Saabmodeller det fungerar på och inte.


    Saabar det testats på hittills är:

    Ng9-3 V6 Aero automat -06. OK

    Og9-5 Aero -07. OK

    (Samtliga bilar med T7 ska fungera enligt uppgift.)

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2018-06-27 klockan 18:21. Anledning: Uppdatering bilar OK efter tips från HeRmAN
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Idag testade jag detta på en og900s -93 med gott resultat.

    Verkar som Saab tänkt på detta med att bygga oljetryck redan under förra årtusendet.
    Någon som provat andra Saabar än? 9000? Ng900? 99?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,en saab 9000 tänder på det kvarvarande trycket i railen.

    Mvh Peter

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Syftet är att ventilera ur förbränningsrummen om motorn surat ner sig, inte för att bygga oljetryck. Men funktionen går ju att använda till det också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Stå och köra motorn sakta för att bygga oljetryck skadar mer än om du vevar igång den direkt, dels för att oljepumpen inte är i sitt arbetsområde/varvtal för att flöda olja, är dessutom pumpen torr efter renovering så suger den dåligt i regel också. Kolla riktiga dragsters hur dom primar sin motor innan start, dom kör oljepumpen separat innan ofta med borrmaskin, aldrig att dom står och torrvevar motorn med starten till att bygga oljetryck.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 010
    Medlem#
    3471
    Det belastar mindre på lager om stiften är ur. Bilen bygger kompression i cylindrarna även om det inte är ngn gnista el soppa som sprutas in. Det är som det skrivits innan en ”vädrings-funktion”.

    När jag startade upp min b202 efter översyn körde vi på starten utan att stiften var monterade. Det funkade iaf för mig.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. oljetrycket uteblev vid start
    Av Lasselunden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 19:40
  2. Kolla så man fått allt rätt innan start - kamkedjebyte...?
    Av Johanen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 21:33
  3. tappar oljetrycket!...
    Av Jocke86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •